یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حاشیه نگاشتی بر صحبتهای اخیر اردوغان؛

ای کاش ما را رخصت زیر و بمی بود

به دنبال شعرخوانی تجزیه طلبانه اردوغان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ناصر تقوی در یادداشتی چند نکته را به رئیس جمهور ترکیه یادآور شد.

به گزارش خبرنگار جی پلاس، به دنبال شعرخوانی جنجالی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و زمزمه های شوم جدایی آذربایجان عزیز ایران از پهنه جغرافیایی کشور،​​ حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ناصر تقوی در یادداشتی به همین مناسبت نوشت:

 

حالا که جناب اردوغان سر حرف را باز کرده و راجع به ارس پریشان گویی فرموده‌ اند خوب است چند نکته را به ایشان گوشزد کنند:

 

اول آنکه مشاورین برایش یک دوره فشرده تاریخ دویست سال پیش بگذارند تا بفهمد نه فقط آذربایجان که ارمنستان و تا مرزهای روسیه مثل داغستان و کلاً سرزمین های آن سوی ارس زادگاه و زیستگاه بومی خانواده‌ های ایرانی است.

 

دوم آنکه خوب است آقای اردوغان تبارشناسی اندکی از خانواده‌ های ساکن ایران فعلی که هم الان با نام‌ های باکویی، لنکرانی، نخجوانی، قفقازی ایروانی، قره باغی، گنجوی و ... هستند، را داشته باشد و به علت علایق اسلامی احتمالاً برایش جالب خواهد بود که با اندک مطالعه‌ ای، شخصیت‌ های ایرانی نخبه، حکما و دانشمندان دو سده گذشته از این خانواده‌ ها مثل؛ ملاعلی نخجوانی، فاضل لنکرانی، ملا محمد باقر ایروانی، ملا محمد شیروانی، ملا اسماعیل قره باغی، سید حسین بادکوبه‌ ای، میرزا ابوتراب باکویی، میرزا محمد علی اردوبادی، ملا فیض الله مجتهد دربندی و ... را بشناسد.

 

و سوم اینکه بالاخره بداند که اگر قرار باشد اتفاقی در حوالی ارس رخ دهد، آن اتفاقاً صرفاً بازگشت اطفال گسیخته از دامان مام ایران به سرزمین آبا و اجدادی است و نه چیز دیگر!

 

اما سخنی هم با خودمان:

ای کاش به جای این همه تفرقه و سر و کله زدن های سخیف سیاسی داخلی، اندکی "وحدت کلمه" در سیاست‌ های ملی و منطقه‌ ای داشتیم و ضمن اتحاد ملی، از طرق قانونی و حقوق بین‌الملل پیگیر حقوق قابل استیفای خود بودیم.

 

ای کاش برای این موارد هم اولویت قائل بودیم،

 

ای کاش پرچم و ملیت خود را قبل از به آتش کشیدن پرچم های دیگر، حرمت می نهادیم، 

 

ای کاش این همه سال، چند دانشنامه و کار در خور فرهنگی برای نشان دادن فکتهای اتحاد سرزمینی، چه در سوی آذربایجان و چه در جانب تاجیکستان و شرق خزر به زبان‌ های مختلف انجام می‌ دادیم. 

 

ای کاش اینقدر با سوء تدبیرها دست و بال خود را نبسته بودیم و توان برخورد قاطع با قیل و قال زغن های زیاده خواه سیاسی را داشتیم.

 

ای کاش با جدی گرفتن‌ توصیه قرآنی " ولاتنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم" دست از منازعات مخرب داخلی می شستیم.

 

ای کاش خود را زیر بار مشکلات سیاسی و اجتماعی و تفرقه ها خفه نکرده بودیم،

و خلاصه

ای کاش ما را  رخصتِ زیر و بمی بود

چون‌ نی به شرح عشق بازی مان دمی بود

​​

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.