روحانی در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «برای‌ خرید واکسن، آنهایی که وزارت بهداشت خوب می‌داند، دستور دادم که اقدام کنند، هم وزارت بهداشت و هم بانک مرکزی، تا برای کادر درمان و افراد پر ریسک ابتدا انجام شود.»

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با قدردانی از همکاری و همراهی مردم در پیشبرد برنامه های مقابله با کرونا در کشور گفت: با اجرای برنامه ها و اقداماتی که در آبان و آذر انجام گرفته است، امروز شاهدیم که روند این بیماری در اکثر قاطع استان‌ها به جز موارد معدودی، کاهشی است و فقط 12 شهرستان در وضعیت قرمز هستند که امیدواریم با تلاش استاندارها و روسای دانشگاه‌های پزشکی و همه عزیزانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، وضعیت تغییر کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، با بیان اینکه همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسئولیت‌پذیری و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی بود، اظهارداشت: خیلی‌ها خواستند در این زمینه با ایجاد اخلال، مردم را ناامید، مأیوس و دچار تردید کنند اما موفق نشدند.اساس امر اعتماد است و اگر مردم عزیز به ستاد ملی به عنوان مسئول این کار در کشور این بار مسئولیت را بر دوش دارد اعتماد داشته باشند، کار بزرگی در این راستا انجام خواهد شد و مشکلات غیرقابل حل و فصل نخواهیم داشت.

دکتر روحانی با تاکید بر ضرورت توجه همگان به خطر عادی انگاری در موضوع کرونا گفت: یک موضوع بسیار مهم که باید همواره مورد تأکید صدا و سیما و رسانه‌ها باشد، خطر عادی‌انگاری است. هر زمانی که حس کنیم مسأله تمام شده و مشکل و خطری نیست و از این کرونا عبور کرده ایم، بلافاصله در هفته‌های بعد پیک بیماری و بعد از آن نیز افزایش آمار فوتی ها آغاز می شود.

رئیس جمهور حفظ  سلامت مردم را در اولویت نخست برنامه ها دانست و گفت: منتها کرونا نه تنها سلامت که اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم و مسایل اجتماعی را هم تحت تاثیر قرار داده است و باید همه برای مهار این بیماری کمک کنند.

 

در ایران هیچ‌وقت مسأله‌ بیماری کرونا انکار نشد

 

دکتر روحانی با بیان اینکه الحمدالله در ایران هیچ‌وقت مسأله‌ بیماری کرونا انکار نشد و از روز اول پذیرش مسأله و بلافاصله پاسخ به هنگام بود، افزود: بر خلاف برخی کشورها همانند آمریکا که چند هفته ای هم رئیس جمهور آن ادعا می کرد خبری نیست، به محض اینکه چهارشنبه 30 بهمن وزیر بهداشت و درمان در دولت اعلام کرد و ما متوجه شدیم، همانجا و با اینکه تقریباً شب انتخابات و کار برای ما سخت بود، گفتم که بلافاصله به مردم اطلاع دهید.

رئیس جمهور با بیان اینکه انکار وجود و شیوع بیماری کرونا در آغاز همه‌گیری جهانی آن ضربات و لطمات بزرگی به برخی کشورها وارد کرد، گفت: خود این انکار بزرگترین سنگ‌اندازی و مانع در برابر مواجهه صحیح و به موقع در برابر بیماری بود، اما جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از شناسایی اولین موارد ابتلا با وجود آنکه در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی بودیم، موضوع را رسماً اعلام کرد و برای جلوگیری از ناهماهنگی در سیاست‌های مقابله‌ای نیز خیلی سریع با نظر مساعد مقام معظم رهبری، ستاد ملی مقابله با کرونا را تشکیل داد و همه توان مدیریتی و اجرایی را از همان ابتدا پای کار مقابله و کنترل بیماری آورد.

دکتر روحانی اضافه کرد: اعتماد سیاسی و اجتماعی در جمهوری اسلامی ایران به خوبی حفظ شد و مردم در همکاری و همراهی با توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تردید نکردند.

رئیس جمهور با تشکر از زحمات و تلاش‌های کادر درمانی، تولیدکنندگان و بویژه فعالان بنگاه‌های تولیدی دانش‌بنیان، نیروهای مسلح و همه کسانی که در 10 ماه گذشته در میدان مقابله با ویروس کووید 19 حضور داشتند، خواستار رعایت جدی‌تر پروتکل‌های بهداشتی در مراکزی مثل پادگان‌ها و سربازخانه‌ها شد که به طور طبیعی و ناگزیر تجمع افراد در آنها بیشتر است.

دکتر روحانی تأکید کرد: همه باید بدانیم که رعایت فقط یکی از دستورالعمل‌های بهداشتی نظیر ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و یا شستن دست‌ها به تنهایی کافی نیست و باید همه دستورالعمل‌های بهداشتی بخصوص در فصل پیش‌رو که فصل سرما است و مردم به طور طبیعی بیشتر اوقات خود را در فضاهای سربسته و دربسته می‌گذرانند، مراعات شود.

 

دولت اقدامات لازم برای خرید واکسن را انجام داده است

 

دکتر روحانی تصریح کرد: با تلاش و زحمت و مجاهدت کادر درمانی کشور و دیگر افراد حاضر در میدان مقابله با بیماری کرونا، خوشبختانه سیر ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا نزولی شده و شایسته است مردم همچنان به طور جدی همه دستورالعمل‌های بهداشتی را اجرا کنند و خدای ناکرده بخاطر یک ساعت دور همی در شب یلدا این همه زحمت و مجاهدت کادر درمانی را به هدر ندهیم.

رئیس جمهور دولت اقدامات لازم برای خرید واکسن را انجام داده و امیدوارم مردم تا زمان توزیع گسترده واکسن با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از اوج‌گیری دوباره کرونا بشوند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تقریباً حدود ده ماه است که مردم عزیزمان با این ویروس خطرناک مواجه هستند و در مجموع در این 10 ماه اقدامات بسیار خوبی انجام گرفته است و بحمدالله در این هفته‌های اخیر که شاهد روند افزایش بودیم با اقداماتی که در آبان و آذرماه انجام گرفته، امروز شاهد هستیم که روند این بیماری در اکثریت قاطع استان‌ها به جز موارد محدودی  کاهشی و بسیار امیدوارکننده است به گونه‌ای که در گزارش امروز فقط 12 شهرستان است که وضعیت قرمز دارند، بقیه یا نارنجی یا زرد هستند. در آن 12 استان هم ان‌شاء الله با تلاش استانداران و روسای دانشگاه‌های پزشکی و همه عزیزانی که در این زمینه تلاش می‌کنند، موفق خواهیم بود که آنها را هم  مهار کنیم و به شرایط نارنجی یا زرد برگردانیم.

همه این موفقیت‌ها در قدم اول مرهون مسئولیت‌پذیری مردم و همچنین اعتماد مردم به تصمیمات ستاد ملی بود، خیلی‌ها خواستند در این زمینه اخلال ایجاد کرده و مردم را ناامید و مأیوس کنند و تردید ایجاد کنند. اساس امر اعتماد است اگر ستاد ملی به عنوان مسئول این کار در کشور این بار مسئولیت را بر دوش دارد و مردم عزیز هم اعتماد داشته باشند، کار بزرگی در این راستا انجام خواهد شد و مشکلی نیست که نتوانیم آنها را حل و فصل کنیم.

البته در کنار مردم اقدامات به موقع قرارگاه عملیاتی نیروی انتظامی، سازمان بسیج، اتحادیه‌های صنفی، مؤسسات مردم‌نهاد و هلال احمر، همه دست به دست هم دادند و اقدامات بسیار گسترده‌ای را در هفته‌های اخیر انجام دادند.

 به مرز کانال 500 نفر فوتی در روز رسیده بودیم و امروز بحمدالله به کانال دویست و خرده‌ای برگشتیم که امیدواریم با تلاش مردم و همه مسئولین و دست‌اندرکاران این رقم باز هم در هفته‌های آینده کاهشی باشد.

یک موضوع بسیار مهم همواره باید مورد تأکید صدا و سیما و رسانه‌ها باشد و آن خطر عادی‌انگاری است. هر زمانی که احساس کنیم که مسأله تمام شده و مشکلی نیست و از این کرونا هم عبور کردیم و مسأله‌ای نیست که خطرناک باشد، بلافاصله وقتی  این عادی‌انگاری شروع شود، در هفته‌های بعد هم در ابتلا و بعد هم در زمینه مرگ و میر پیک آغاز می‌شود، که بسیار خطرناک خواهد بود.

گفت آزموده را آزمودن خطا است. دیدیم در این مدت هر وقت ازدحام و تردد و اجتماعات بدون مراعات پروتکل‌های بهداشتی زیاد شد، بلافاصله در شهرها و بخش‌های مختلف با پیک مواجه شدیم و الان هم باید این مراقبت را بکنیم، مخصوصاً این بیماری، یک بیماری است که تنها بحث پزشکی نیست، بحث اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی هم است.

 

سلامت اولویت اول است؛ منتها تنها سلامت نیست

 

بیماری کرونا باعث شده تقریباً به طور متوسط رشد اقتصادی دنیا منهای 3 درصد باشد و در اشتغال ضربه بسیار شدیدی به اشتغال وارد شده است مخصوصاً در بعضی از امور مثل گردشگری، ورزش، مسایل فرهنگی وآموزشی، همه اینها صدمه دیده است و یک حادثه بسیار عجیب و بی‌نظیر حتی در یک قرن اخیر بود. بنابراین همه باید مراقبت کنیم.

البته سلامت اولویت اول است. منتها تنها سلامت نیست اقتصاد، فرهنگ، زندگی مردم و مسایل اجتماعی هم اولویت دارند و همه اینها را باید مورد مراعات قرار دهیم.

باید خداوند بزرگ را شکرگزار باشیم که از آغاز این بیماری، یعنی روز آخر بهمن، نه تردید کردیم، نه تعلل کردیم و نه در پذیرش حادثه دچار تردید شدیم، بعضی‌ها انکار کردند ولی ما انکار کنیم.

به محض اینکه، چهارشنبه 30 بهمن، وزیر بهداشت و درمان در دولت اعلام کرد و متوجه شدیم، همانجا گفتم که بلافاصله به مردم اطلاع دهید. با اینکه تقریباً شب انتخابات بود و کار برای ما سخت بود و شرایط آسانی نبود که مردم این مسأله را بدانند. بنابراین ما حادثه را پذیرفتیم و قبول کردیم و این اصل است در حالی که برخی از کشورها منکر آن بودند.

می‌گفتند اصلاً خبری نیست، شما دیدید در کشور بزرگی مثل آمریکا آن آقایی که رئیس جمهور بود که هنوز هم چند هفته‌ای است، ادعا می‌کرد که اصلاً خبری نیست، اصلاً چیزی نشده است. یک عطسه و سرماخوردگی است و نیاز به چیزی نیست. انکار کردن، بالاترین سنگ‌اندازی در مسیر حرکت در روز اول است. الحمدالله در ایران هیچ‌وقت مسأله‌ انکار در کار نبود از روز اول پذیرش مسأله بود و بلافاصله پاسخ به هنگام داده شد.

البته در همان روزهای اولیه که شروع کردیم، مقداری در استان‌های مختلف بهم‌ریختگی‌ای شروع شد و یک  نگرانی عمومی درست شده بود. بلافاصله در 6 اسفند به صراحت اعلام کردم که جز مواردی که ستاد ملی اعلام می‌کند بقیه کارها طبق روال معمول باید انجام بگیرد هیچ چیزی نشده، بعضی‌ جاها همه چیز را بهم ریخته بودند. 2، 3 استان اینطوری شده بود. جلوی این کار را گرفتیم. گفتیم یک جا هست که می‌تواند دستور دهد و آن ستاد ملی است که می‌تواند بگوید تعطیل یا تعطیل نیست.

 

استراتژی ما از اول مشخص بود

 

هیچ کس و مقام و فرد دیگری حق مداخله ندارد. البته این بر مبنای مصوبه شورای عالی امنیت ملی بود که رهبری معظم انقلاب آن را تأیید فرموده بودند و آن مبنای کار ما بود، پس هیچ تأخیر و تردید نکردیم.

استراتژی ما از اول مشخص بود، بعضی از کشورها دچار استراتژی سردرگمی شدند و اصلاً نمی‌دانستند باید چه کار بکنند و چه اقدامی انجام دهند، اقدامات ما از اول کاملاً روشن بود. آمادگی بسیار بزرگی در روزهای اولیه شکل گرفت و هم بهداشت و درمان و هم نیروهای مسلح همه به میدان آمدند و آمادگی عظیمی در کشور هم برای درمان بیمار و هم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی بوجود آمد.

البته بعضی از موارد پروتکل‌های بهداشتی تغییر کرد. مثلاً دستکش جزو پروتکل بود بعداً در دنیا به طور کلی به دلایلی گفتند شستن دست بهتر از استفاده از دستکش است، ولی ماسک، فاصله اجتماعی و عدم تجمع و تردد فرد، اصولی است که دنیا به آن رسید و تغییر نکرد و استراتژی خاص و مشخصی داشت و ادامه دادیم.

 مبنای ما از اول علم‌گرایی بود، هیچ‌وقت دنبال پندارگرایی و حرف‌هایی که کنار و گوشه زده می‌شد، نبودیم. حرکت دولت و وزارت بهداشت همیشه بر مبنای اصول علمی بود و متخصصین ما به روشنی و به خوبی اعلام کردند و تقریباً حرف متخصصین ما با متخصصین دنیا و بهداشت جهانی در کنار هم و همسان بود. پس ما پندارگرایی نکردیم و با علم‌گرایی حرکت کردیم.

 

بحران اعتماد پیدا نکردیم

 

خوشبختانه اعتماد سیاسی و اجتماعی در کشور به خوبی حفظ شد. یعنی بحران اعتماد پیدا نکردیم که ستاد ملی و وزارت، درست می‌گوید یا نمی‌گوید. یعنی مردم تردید نکردند. به محض اینکه گفته شد سفر نروید، نرفتند و 13 بدر نرفتند، واقعاً مردم همکاری کردند، مغازه‌ها بسته شود، در ایام فروردین بسته شد. به ترتیب استان‌ها و مرحله بعد تهران را باز کردیم. مردم از روز اول کاملاً با ستاد هماهنگ بودند و این اعتماد برای همیشه حفظ شد. یک عده از رسانه‌های بیگانه ضد ایرانی کارهایی کردند ولی الحمدالله همیشه ناموفق بودند و در این داستان هم ناموفق بودند.

باید تشکر کنم از توانمندی نیروی متخصص درمانی و تمام شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد های  تولیدی که به خوبی آنچه نیاز بود را تامین کردند. در زمینه ماسک تقریباً معطل نشدیم خیلی سریع توانستیم ماسک را تأمین کنیم الان به وفور و با قیمت مناسب در اختیار مردم است حتی آن موقع که وفور نبود فوری این کار شروع شد در موارد شستشو و بهداشتی کار فوری شروع شد در زمینه اکسیژن ونتیلاتور و سی‌تی‌اسکن، همه امکانات تجهیز شد، توانستیم در یک زمان بسیار کوتاهی تخت‌های ویژه را ، 2 هزار تخت اضافه کنیم این کار در کشور آسان نیست. بحمدالله همه به صحنه آمدند و توانستیم به خوبی از این مسأله عبور کنیم.

امروز هم در شرایط خوبی هستیم و ان‌شاء الله با کمک هم می‌توانیم از این مسایل عبور کنیم.

 2، 3 تأکید دارم. تأکید اول اینکه برای مراکزی که به طور طبیعی مراکز تجمعی است. سالمندان و معلولین در یک مکانی جمع هستند و در سربازخانه‌ها و زندان‌ها که به طور طبیعی اجتماع است. خواهش می‌کنم در این اماکن مراعات پروتکل ها بیش از حد معمول شود. به گونه‌ای که مطمئن شویم همه این مراکز عاری از ویروس است.

نکته دوم اینکه همه توجه کنیم که یک عامل کافی نیست یک دستورالعمل کافی نیست  فقط یک ماسک، شستن دست و فاصله اجتماعی به تنهایی کافی نیست. تمام این دستورالعمل‌ها هر کدام یک تأثیراتی دارند همه باید کنار هم جمع شود و با هم اجتماع کنند، تا بتوانند ما را از این ویروس نجات دهند. مخصوصاً الان فصل زمستان است، فصل سرما است مردم در اتاق‌های در بسته‌اند، منافذ را می‌بندند، پنجره‌ها بسته است.

تهویه هوا ممکن است مناسب نباشد، همه در یک مکان کوچک‌تری برای اینکه گرم باشد، جمع هستند در این شرایط ممکن است مشکلی پیش بیاید، مشکل هم گاهی وقت‌ها، از یک بیمار بی‌علامت آغاز می‌شود، یک جوانی است این ویروس را هم دارد به او می‌گویی اصلاً باورش نمی‌شود، اصلاً حتی شما اگر با کیت آزمایش هم آزمایش بگیری و به او بگویی مثبت است، سخت است که آنرا بپذیرد. می‌گوید من چیزیم نیست نه تب و لرز دارم نه جایی از بدنم درد می‌کند، نه سرفه و نه عطسه می‌کنم، واقعاً هم ممکن است به ظاهر علامتی نداشته باشد، اتفاقاً اینها بدترین عوامل انتقال هستند. چون به خودشان مطمئن هستند که بیمار نیستند دیگری هم نگاه می‌کند او را سالم می‌بیند. وقتی او داخل خانواده می‌آید ، معمولاً در خانواده کنار هم غذا و چای و صبحانه می‌خورند معمولاً آنجا ماسک نیست. فاصله‌های اجتماعی هم مراعات نمی‌شود و همه در کنار هم هستند.

حالا اگر دورهمی خانوادگی باشد،چند خانواده  15 الی 20 نفر در یک فضای کوچک در بسته اجتماع می کنند، این اجتماع اجتماع 5 دقیقه ای نیست که احوال هم را بپرسند، گاهی 2 ساعت طول می کشد و این کار را خیلی سخت می‌کند، یک نفر مبتلای بی‌علامت، ممکن است 20، 30 نفر را آلوده و مبتلا کند و برای آنهایی که بیماری زمینه‌ای دارند یا سن و سال‌شان بالا است، حتی خطر جانی ایجاد کند.

بنابراین خیلی مهم است که مردم عزیز در این فصل و شرایط بیش از همیشه مراعات بکنند، همه مردم عزیز در این چند هفته خیلی زحمت کشیدند و آمار هم خوشحال‌کننده و نمودارها رو به پایین است  و این بخاطر تلاش همه متخصصین و ناظران بود.

خدای ناکرده این شرایط خوب را  یک شب یلدایی می‌تواند، معکوس و به هم بریزد. در شب یلدا، خانواده‌ها دور هم جمع می شوند و اگر یک نفر آنها آلوده باشد و حتی بی‌علامت باشد و در جمع بیاید،  همه را مبتلا می کند و 2 هفته بعد از شب یلدا شاهد یک موج جدید و خدای ناکرده موج مرگ و میر، می شویم.

برای شب یلدا هم بنا شد که قرارگاه عملیاتی فکر کنند و صدا و سیما ان‌شاء الله برنامه‌های خوبی را برای شب یلدا آماده کند.

خواهش می کنم برای شب یلدا مردم مراقبت کنند. این شب یلدا را بصورت سایبری در فضای مجازی و الکترونیکی برقرار کنند بدون اینکه همدیگر را از نزدیک ببینند. پس مراسم امسال را به این صورت انجام دهیم که هم به یاد شب یلدا باشیم و هم حال همدیگر را بپرسیم منتها نه حضوری، بلکه غیرحضوری این کار انجام بگیرد. البته در بقیه مراسماتی هم که پیش می‌آید، کم کم به سمت فاطمیه می‌رویم و ایام عزا است. پس از آن روزهای شادی در ماه رجب و شعبان را داریم و ممکن است مراسم عروسی‌ و جشن باشد لذا باید همه جا این دستورالعمل را مراعات کنیم تا ان‌شاء الله به واکسن مطمئن و شرایط مطمئن‌تر برسیم.

من در اینجا باز هم تأکید می‌کنم که برای واکسن هر اقدامی که لازم بوده انجام گرفته و انجام خواهد گرفت. برای ساخت واکسن در داخل همه تلاش‌ها، انجام می‌شود و دولت آماده است هر کمکی را نسبت به شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهد تا به واکسن برسیم. برای خرید واکسن با توجه به اینکه هنوز WHO واکسنی را رسماً تأیید نکرده ولو واکسن‌هایی که وزارت بهداشت و درمان مؤثر می‌داند دستور دادم این واکسن‌ها خریداری شود، بانک مرکزی هم هماهنگ است و مشکلی نداریم و این واکسن‌ها را وارد می‌کنیم تا آنهایی که جزو کادر درمان و افرادی که پرریسک هستند، از این واکسن‌ها استفاده کنند تا بعدا که شرایط بهتری فراهم می‌شود و واکسن‌های بیشتری در اختیار قرار می‌گیرد.

به فضل الهی  با کمک هم از این مسیر به سمت مسیری که سلامت مردم بهتر تأمین شود و شرایط اقتصادی، آموزشی و فرهنگی، مردم بهتر شود، عبور خواهیم کرد.

ان‌شاء الله

والسلام علیکم و رحمه الله و برکات

حجم ویدیو: 3.40M | مدت زمان ویدیو: 00:01:19
حجم فایل صوتی:4.70M | مدت زمان فایل صوتی :00:20:28
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.