مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان طی بیانیه ای به مناسبت روز دانشجو تاکید کرد: «اگر این مناسبت به شکل تشریفاتی و بدون عمل به رسالت اصلی جنبش دانشجویی که همانا نقادی و بلند کردن صدای «بیدارباش» در جامعه است توام نگردد بی شک دانشجویان نسل حاضر را در مقابل برادران و خواهران بزرگتر از خویش در نسل های پیشین و همچنین در برابر قضاوت بی رحم تاریخ که خود را از پنجره دید نسل های آینده بازتاب خواهد داد شرمنده می سازد.»

به گزارش جماران؛ متن این بیانیه بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَکَمْتُمْ بَیْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْکُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا یَعِظُکُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ کَانَ سَمِیعًا بَصِیرًا.

نساء، آیه ۵۸

خدای تبارک و تعالی را شاکریم که بار دیگر فرصت یافتیم تا در سالگرد شهادت سه آذر اهورایی و به مناسبت روز دانشجو، در قامت دانشجویان مسلمان ایرانی به بیان دغدغه ها، نگرانی ها و امیدهای خود خطاب به همه هم میهنان عزیز به ویژه دانشجویان خارج از کشور بپردازیم. 16 آذر هر سال، بهانه ایست تا همه فعالان دانشجویی آنچه گذشت را مرور کنند و به یاد بیاورند که دانشگاهیان این مرز و بوم همیشه پیشآهنگ مبارزات ضداستبدادی و ضداستعماری ملت ایران بودند. در حقیقت دانشگاه در راه خیر عمومی ملک و ملت، از نثار هیچ چیز دریغ نکرد و خون های پاک هزاران شهید دانشگاهی گواه این حقیقت است. اما اگر این مناسبت به شکل تشریفاتی و بدون عمل به رسالت اصلی جنبش دانشجویی که همانا نقادی و بلند کردن صدای «بیدارباش» در جامعه است توام نگردد بی شک دانشجویان نسل حاضر را در مقابل برادران و خواهران بزرگتر از خویش در نسل های پیشین و همچنین در برابر قضاوت بی رحم تاریخ که خود را از پنجره دید نسل های آینده بازتاب خواهد داد شرمنده می سازد.

از همین رو، مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان بار دیگر به خود و به همه تشکل های دانشجویی یادآوری می کند که فعالیت دانشجویی را محترم بشمارند، پاس استقلال و حریت آن را نگاه دارند و برای متاع بازار سیاست، آبروی دیانت خویش را به حراج نگذارند. ما هم چنان که سعی کردیم تا در عمل، مختصات حقیقی فعالیت داوطلبانه مدنی در دانشگاه را حتی فرسنگ ها دور از خانه پدری رعایت کنیم بار دیگر به خود و به همه همکلاسی هایمان یادآوری می کنیم که قدم گذاردن در راه چمران ها، باکری ها، وزوایی ها و شهریاری ها جز از طریق تحصیل علم و عمل به وظیفه دینی و ملی خود در قبال کشور محقق نمی شود. ما از نسب نامه هویتی آن «سه قطره خون» یاد گرفتیم که راه رهایی ملت ما بر روی دو ستون بنا شده است؛ اولی نفی ظلم و استبداد داخلیست و دومی مبارزه با هر شکلی از تحمیل و استکبار بین المللی. و به همین خاطر است که خطیر ترین وظیفه خود را بناساختن تشکل خود بر روی این دو ستون قرار دادیم. همچنین، با درس گرفتن از فراز و فرودهای حرکت های دانشجویی در چند دهه اخیر آموختیم که خودسازی، مطالعه و خدمت به خلق به جای فعالیت های دفعی، احساسی و دور از عقلانیت باید مهمترین رسالت کنش تشکیلاتی دانشجویان باشد.

و اینک و در سالی که سموم بلاخیز بیماری جهان گیری نفس ها را برای بسیاری از ابنا بشر تنگ کرده است و بیش از آن، تحریم های “وحشیانه” عهدشکنان بین المللی، راحت و آسایش را از زندگی مردم ایران گرفته اند، از مسئولان کشور در همه قوا می خواهیم که قدر ملت را بدانند، بیش از این ها در پاسداشت حقوق ایشان بکوشند، همه کوشش خود را در جهت بسط عدالت از طریق به کار گرفتن روش های علمی و مورد تایید عقلا صرف نمایند و از اقداماتی که بار مضاعفی بر دوش ایرانیان می گذارد بپرهیزند. لازم است در همین مسیر، دولتی که با خون دل و با حمایت مردمی کم‌نظیر و با امیدی که حالا چراغ آن رو به خاموشی نهاده به کرسی قدرت رسید، در این چند مدت باقی‌مانده برای ایجاد تغییری معنادار در وضعیت معیشت توده کاری بکند. شرایط فعلی شایسته مردمی صبور و دردکشیده نیست.

ایرانیان خارج از کشور که علی الاطلاق عشق به میهن را در سینه خویش حفظ کرده‌اند، سرمایه‌ای گرانبها هستند که می توانند در صورت اعمال سیاست‌های مناسب در تضمین حقوق و مالکیت، کمک حال کشور باشند. ما دانشجویان ایرانی خارج از کشور تلاش خواهیم کرد که تا در حد وسع خویش مسیرهای خدمت به ایران عزیز هموارتر شود و در همین راستا حاکمیت را توصیه به تمهید شرایط بهره گیری از استعدادهای ایرانی خارج از کشور و هموطنان خارج نشین را دعوت به وحدت حول منافع ملی می کنیم.

در آخر، مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان بار دیگر ضمن گرامیداشت روز دانشجو و یاد و خاطره هزاران شهید راه علم،  برای همه دانشجویان آرزوی سلامتی و توفیق می نماید و دست ارادت و همکاری خویش را به سوی همه این «عزیزان» برای «همراهی» در مسیر جستجوی خیر جمعی دراز می کند؛ «همراه شو عزیز»!

مجمع انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه آلمان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.