یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یادداشت/

سوسنگرد، سنگر دفاع و مقاومت در محاصره

از 19 آبان به مدت یک هفته فشار وتحرکات دشمن با جنگ وگریز در سابله دهلاویه شروع شد شدت آتش توپخانه و بمباران جاده ها و روستا ها همراه با پیشروی تانک ها میدان نبرد را سخت کرده بود و مقاومت رزمندگان در برابر انبوه آن حجم از آتش، بدون پشتیبانی لازم در تـأمین مهمات در ادامه رزم ومقاومت کاردفاع را سخت و سخت‌تر می کرد.

پایگاه خبری جماران: درود خداوند بران رزمندگانی که در دهلاویه وسوسنگرد وابوحمیظه جنگیدند. صحنه نبرد شاهد دفاع ومقاومت آنها گردید و با فریاد الله اکبرفوز شهادت نصیب شان شد!وما سرتعظیم واحترام فرود میاوریم برای آن رزم‌تان!

 از 19 آبان به مدت یک هفته فشار وتحرکات دشمن با جنگ وگریز در سابله دهلاویه شروع شد شدت آتش توپخانه و بمباران جاده ها و روستا ها همراه با پیشروی تانک ها میدان نبرد را سخت کرده بود و مقاومت رزمندگان در برابر انبوه آن حجم از آتش، بدون پشتیبانی لازم در تـأمین مهمات در ادامه رزم ومقاومت کاردفاع را سخت وسخت تر می کرد، اما استواری و سر سختی رزمندگان دربرابر تهاجم دشمن تا غروب  در دهلاویه طول کشید وموجب توقف دشمن گردید.

 بیش از 60 نفر در صحنه نبرد در کنار نهرها وجاده  شهید شدند  با تاریک شدن هوا نیروها مجبور به عقب نشینی به شهر شدند و این بار مقاومت درسنگر شهر که سه روز بطول کشیدادامه یافت و سوسنگرد سنگر دفاع شد .

 فرمانده این دفاع و مقاومت بی نظیر شهید تجلایی بهمراه برادران رزمنده تبریز بود که در کنار صفوف دیگر رزمندگان در سنگر مسجد جمع شده بودند تا به حسین زمان شان حضرت امام  لبیک گفته برسرپیمانشان با آیت الله مدنی که قول دادند  بمانند وعاشورایی دیگر در کارزارنبردشان رقم بزنند و در غرب شهر برادرانی از هویزه بفرماندهی اصغر گندمکار و رضا پیر زاده و برادران کازرونی به فرماندهی اکبر پیرویان که به کمک مدافعان سوسنگرد درحومه شهر (محله مشروطه) ورود و عبور عراقیها از حاشیه رودخانه در داخل شهر را مانع شوند که دراین مقاومت ودفاع اصغر گندمکار و پیر زاده  صبح به شهادت رسیدند ودر بعد از ظهر همان روز تعدادی از برادران کازرونی وفرمانده دلاور آنها اکبر پیرویان با مقاومت و درگیری با عراقیها از سمت غربی رودخانه نیسان تمام آن منطقه را زیر اتش داشتند به شهادت می رسند.

دشمن در ادامه تلاشهایش که محور اصلی ورود به سوسنگرد از ابوحمیطه و جاده اصلی با وارد کردن یک تیپ زرهی با مقاومتی سرسخت از آن گروه سپاه اهوازکه تعداد حدود 50 نفر به فرماندهی علیرضا دهبان درگیرهای که حد فاصل گلبهار وجلالیه تا ابو حمیظه صحنه نبرد و عملیات بود دراین رزم عاشورایی تعداد 23 نفر از برادران گروه بلالی به شهادت رسیدند وتعداد ی زخمی که باید یاد کنیم از نام این شهداء پاسداران شهید: علیرضا دهبان فرمانده گروه ، شهید موسوی،  شهید کازرونی وفخاریان و کریمی و...یادی از جانباز محمود غیاثی که در عملیات زخمی  ومتاسفانه فلج شدند .

یک نکته دیگر اینکه عراقیها تعدادی از این شهداء را درمحله نزدیک جلالیه دفن کرده بودند که بعد از مدتی حدود یکماه، اجساد این عزیزان پیدا و به اهواز جهت تشیع وخاکسپاری در بهشت آباد انتقال داده شدند و یادی از شهید ابراهیم نجیب و شهید جواد داغری، شریف احمد ونورا لله عابدی وشهید  جوان رعنا احمد مشک واصغر پریشانی وعبدالهی ودیگر همرزمان گردان بلالی که در عملیات های شبانه وشناسایی در منطقه دشت میشان به درجه رفیع شهادت رسیدند.

 درود خداوند بر آن مدافعان مظلوم همیشه جاوید در سالگرد عملیات 26 آبان 59 این یاداشت کوتاه را به رسم  قدردانی و ارج نهادن تمام تلاشها، ایثار ها وناگفته ها ونادیده ها، تقدیم می نماییم تا خاطره هایشان همیشه درقلب تاریخ زنده وجاوید بماند.

آری، نتیجه آن نبردها درسی و تجربه‌ای  گشت تا انسجام و هماهنگی بیشتر و مطلوبتری دربین نیروها حاصل شود تا در روند ادامه مقاومت در برابر تهاجم دشمن با سازماندهی نیروهای اعزامی و فرصتی که بدست آمد با تدبیر  در هدایت دفاع وتهاجم رشد وارتقاء بخشیدند و دشمن را در لاک دفاعی و زمین گیر و از تهاجم دوباره به سوسنگرد برای همیشه مأیوس گردید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.