روحانی با تاکید بر اینکه موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم تبیین کنیم، ابراز داشت: مردم در فشار و سختی هستند. فشار اقتصادی روی مردم است ولی مردم به خوبی موفقیت‌های سیاسی ما در دنیا را بدانند. حتی این پیروزی‌ها می‌تواند مرهمی بر آلام مردم باشد. حرفی را که امام (ره) زد که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، در همین ایام تجلی یافت که آمریکا همه تلاش خود را به کار برد ولی به نتیجه‌ای نرسید.

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور لغو تحریم تسلیحاتی ایران بعد از کارشکنی ها و تلاش های فراوان آمریکایی ها را یک پیروزی مهم برای مردم ایران برشمرد و افزود: مهم نیست که با لغو تحریم تسلیحاتی ما چه مقدار سلاح بخریم یا بفروشیم بلکه اهمیت موضوع در این است که منطق حق و حقیقت و منطق قانون و عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد و ملت ایران به حق و حقوق خود رسید.

 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک حلول ماه ربیع الاول و ایام مبارک این ماه، با اشاره به لغو تحریم تحریم تسلیحاتی ایران در روز یکشنبه گذشته، اظهار داشت: آمریکایی ها سالها تلاش کردند ملت ایران را از حقوق خود محروم کنند اما شکست خوردند و در دستیابی به هدف خود ناموفق بودند.

رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکایی ها بدنبال این بودند که برجام را به هم بزنند نه اینکه فقط خودشان از آن خارج شوند، افزود: تلاش آمریکایی ها و صهیونیست ها این بود که همه طرف های برجام دست جمعی از آن خارج شوند و شورای حکام و آژانس بین المللی انرژی اتمی را وادار به صدور قطعنامه ای کنند تا کشورهای دیگر را نیز وادار به خروج از برجام کند.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه با شکست تلاش آمریکا و صهیونیست ها از همراه کردن دیگر طرف های برجام به خروج از این توافق بین المللی، ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود، افزود: این اتفاق مهم و تاریخی باید به طور دقیق تحلیل و برای مردم توضیح داده شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تدبیر نظام جمهوری اسلامی و حاکمیت در این زمینه بسیار هوشمندانه و مهم بود، اظهار داشت: ما سیاست بسیار پیچیده و حساب شده ای را درپیش گرفتیم و قدم به قدم و مرحله به مرحله پیش رفتیم به گونه ای که دوست و دشمن نتوانستند از اقدامات ما ایراد بگیرند.

رئیس جمهور با بیان اینکه روزهایی بود که حتی دوستانی مثل روسیه و چین هم نمی‌توانستند از جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق حقه‌اش حمایت کنند، گفت: با تدبیر و منطق توانستیم شرایطی را فراهم کنیم که دوستان ما و حتی کشورهای اروپایی در حمایت از حقوق ملت ایران فعال شوند.

دکتر روحانی بی‌اعتنایی شورای امنیت به درخواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سازمان ملل و شورای امنیت عنوان و تصریح کرد: درست است که مردم امروز در فشار و سختی هستند، اما باید موفقیت‌های کشور در سطح جهانی برای آنها تشریح شود، چرا که شاید همین موفقیت‌ها مرهمی بر سختی‌های مردم باشد.

رئیس جمهور شکست تلاش های آمریکا علیه برجام را یکی از مصادیق تحقق جمله تاریخی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه "آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند"، دانست و خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که هر جا پیروزی به دست آوردیم ناشی از وحدت همه ارکان نظام و حمایت مردم و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب بوده است.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به گذشت 8 ماه از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور، گفت: دولت و همه دستگاه‌های دیگر و به ویژه بخش بهداشت و درمان کشور با تمام توان در 8 ماه گذشته برای مقابله موثر با شیوع کرونا تلاش کرده‌اند و از زحمات همه بخش‌های درمانی، تولیدی، انتظامی و دیگر کسانی که در این زمینه دولت را یاری کرده‌اند صمیمانه تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور درادامه  با تبریک روز صادرات، به تلاش‌های دشمن برای اخلال در صادرات غیرنفتی کشورمان اشاره و اضافه کرد: تنوع صادرات غیرنفتی کشور مانع از توفیق دشمن برای ایجاد مانع یا اخلال در صادرات غیرنفتی کشورمان شد.

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز با قاطعیت می‌توانیم تلاش‌های آمریکا علیه ملت ایران را شکست خورده توصیف کنیم، اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مهم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، چرا که هر دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، مجبور است در برابر ملت ایران تسلیم شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه ارزش صادرات غیرنفتی کشور در هشت ساله دولت‌های نهم و دهم حدود 171 میلیارد دلار بوده که از ابتدای دولت یازدهم تا امروز به بیش از 301 میلیارد دلار افزایش یافته است، تصریح کرد: این رقم تا پایان دولت ان‌شاالله به بیش از دو برابر مدت مشابه افزایش خواهد یافت. این موفقیت نشان از یک حرکت پرنشاط و بالنده دارد که ثابت می‌کند فشار تحریم‌ها باعث شده همه پای کار بیایند و برای پیروزی و پیشرفت کشور تلاش کنند.

دکتر روحانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلین، خاطرنشان کرد: دولت در سخت‌ترین شرایط مالی دریافتی بازنشستگان را به طور متوسط 77 درصد افزایش داده تا در شرایطی که کرونا برای مردم و به ویژه افراد دارای حقوق ثابت مشکلاتی ایجاد کرده، کمکی به مردم شده باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه امروز وظیفه همگان تلاش برای رفع مشکلات مردم است، گفت: دولت در میانه میدان ایستاده و همه ارکان و دستگاه‌ها باید دولت را در رفع مشکلات و بهبود اوضاع یاری کنند. همه باید توجه داشته باشند که از ورود به مسائل حاشیه‌ای پرهیز کرده و با هم‌افزایی، وحدت و همدلی در راه خدمت به مردم قدم برداریم.

دکتر روحانی با بیان اینکه دولت بدون کمک دیگر دستگاه‌ها نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، اظهار داشت: دست همکاری به سوی همه قوا و دستگاه‌ها دراز می‌کنیم و اطمینان داریم که با همکاری و همدلی در جنگ تحمیلی اقتصادی همچون جنگ تحمیلی 8 ساله پیروز خواهیم بود.

رئیس جمهور در پایان سخنان خود، با اهدای لوح، از وزرای نیرو، نفت، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مسئولیت دستگاه‌های برگزیده در خدمت‌رسانی تقدیر کرد و توضیح داد که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، جشنواره شهید رجایی به شکل سال‌های قبل برگزار نشده و لذا تقدیر از دستگاه‌های برگزیده در خدمت‌رسانی به شکلی محدود برگزار شده است.

متن کامل سخنان رییس جمهور به این شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وارد ماه خیر و پربرکت ربیع‌المولود شدیم، ماهی که همواره مردم بعد از عزاداری ماه محرم و صفر به عنوان ماه خوشی‌ها و خوشحالی‌ها از آن استقبال می‌کنند. این ماه برای ملت ایران اهمیت خاصی دارد. غیر از ولادت مبارک پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) و امام صادق (ع) در این ماه، می‌دانیم که در آغاز این ماه لیله المبیت و خوابیدن امیرالمومنین جای پیامبر برای حفظ جان رسول خدا جزو حوادث شبهای اولیه این ماه است و بعد هم هجرت رسول خدا که در تاریخ آمده، نشان می‌دهد که به هر حال اسلام و حکومت اسلامی با چه مشکلات و سختی‌هایی توام بود و پیامبر در میان آن همه توطئه‌هایی که علیه اسلام و جان پیامبر طراحی شده بود، با هدایت حق توانست از مکه خارج شود. دوازدهم ماه ربیع‌المولود وارد مدینه می‌شود و در واقع با این هجرت و با ورود به مدینه، می‌توانیم بگوییم حکومت اسلامی در جهان آغاز شد.

پیامبر در طول 13 سال در مکه دنبال دعوت مردم به حق و حقیقت و راه اسلام بود و پس از ورود به مدینه، در کنار آن دعوت و رسالت بحث، امامت و آغاز حکومت اسلامی هم شروع شد. خیلی مهم است که مبدأ تاریخ اسلام، نه تولد پیغمبر است، نه بعثت، بلکه مبدأ تاریخ اسلام، هجرت پیغمبر است.

هجرت آن زمانی است که امامت با رسالت توام می‌شود، حکومت با دعوت توام می‌شود و جامعه اسلامی در مدینه تشکیل می‌شود و این نشان می‌دهد که از دید اسلام و مسلمان‌ها جامعه اسلامی و حکومت اسلامی تا چه حد حائز اهمیت است.

در همین روز یکشنبه‌ای که ماه ربیع‌المولود آغاز شد تحریم تسلیحاتی ایران هم برداشته شد و این برای مردم ایران بسیار مهم بود. نه از این نظر که از لحاظ مقررات سازمان ملل امروز آزاد هستیم اسلحه بخریم، آزاد هستیم اسلحه بفروشیم که البته به جای خود این مساله هم بسیار مهم است، اما از این مهم‌تر این است که منطق حق و حقیقت و منطق قانون و منطق عقلانیت بر زور و قلدری پیروز شد، این مساله مهم است.

سالها آمریکایی‌ها تلاش کردند برای اینکه ملت ایران را از حقوق خودشان محروم کنند، اصلا مهم نیست که ما چقدر اسلحه می‌خریم یا می‌فروشیم، مهم این است که ما باید به حق خود برسیم. ملت ایران باید آزاد باشد اگر خواست و نیاز داشت سلاحی بخرد، باید آزاد باشد و اگر خواست سلاحی بفروشد هم باید آزاد باشد. حقِ مردم و احقاق حقوق مردم، بسیار حائز اهمیت بود.

در روز یکشنبه در واقع معلوم شد توطئه‌های آمریکا در طول این 4 سال گذشته توطئه ناموفقی بود. آمریکایی‌ها از آغاز این دولت جدید دنبال این بودند که برجام را بهم بزنند، نه اینکه خودشان به تنهایی از برجام خارج شوند، که اگر می‌خواستند این کار را انجام دهند، از روز اول این کار را می‌کردند، چرا یک سال معطل شدند؟ تمام تلاش آنها این بود کاری کنند که همه دسته جمعی از برجام خارج شوند. اینها دنبال این بودند که شورای حکام و آژانس را وادار کنند با توطئه‌های رژیم صهیونیستی و خودشان یک قطعنامه‌ای علیه ایران در مقاطع مختلف صادر کند و با آن قطعنامه کشورهای دیگر را هم وادار کنند تا از برجام خارج شوند که موفق نشدند. هر کاری کردند دیدند ناموفق هستند و نمی‌توانند.

ترامپ ناچار شد به تنهایی از برجام خارج شود. باید این تاریخ را دقیق بدانیم و دقیق تحلیل کنیم. دقیق باید برای مردم توضیح دهیم. ناچار شدند تنهایی از برجام خارج شوند. همه امیدشان هم این بود که وقتی آنها خارج شدند، ایران هم بلافاصله خارج می‌شود و وقتی ما بلافاصله خارج شدیم همه قطعنامه‌ها علیه ما برمی‌گردد.

تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و تدبیر حاکمیت بسیار مهم بود. بسیار سیاست پیچیده‌ای را پیش رو گرفتیم و نتایج بسیار درخشانی گرفتیم. هم از تعهدات برجامی خود کاستیم، به یک معنا هم به نوعی از تعهدات خود فاصله گرفتیم، اما بسیار حساب شده، قدم به قدم، مرحله به مرحله به گونه‌ای که دوست و دشمن در برابر کار ایران نتوانستند ایراد بگیرند. هیچ‌کس نتوانست بگوید کارِ ایران خلاف مقررات بین‌المللی بوده، مهلت دادیم و صبر کردیم.

شما دیدید روزهایی در تاریخ کشور گذشت که حتی دوستان نتوانستند از ما حمایت کنند. همین روسیه و چین دوست ما بودند، قبلا هم دوست ما بودند اما شرایط به گونه‌ای بود که نتوانستند از ما حمایت کنند، حتی ناچار شدند کنار صف دشمنان بروند، اما در این فرصت می‌بینید دوستان ما با قدرت ایستادند. این قدرت را، این شرایط را برای آنها فراهم کردیم. یعنی نظام جمهوری اسلامی ایران این شرایط را فراهم کرد تا دوستان ما بتوانند فعال شوند و حتی کشورهای اروپایی هم بتوانند کنار ما قرار بگیرند.

آنچه در سازمان ملل متحد در ماه های مرداد و شهریور پیش آمد، روز پایانی شهریور که یکی از پیروزی‌ها و موفقیت‌های بزرگ ما در برابر آمریکا بود، در تاریخ سازمان ملل بی‌نظیر بوده است. شما تمام تاریخ سازمان ملل را ورق بزنید، ببینید یک بار آمریکا اراده کرده با اذناب و دوستان خود تلاش کند در سازمان ملل کاری انجام دهد و نشود، چه وقت بوده است؟

این یک بار بود که آمریکا منزوی و تنها شد. هیچ‌کس از آمریکا حمایت نکرد. رئیس شورای امنیت هم، نه تنها حمایت نکردند، بلکه به درخواست آمریکا اعتنا هم نکردند. این مهم‌تر از این بود که تصویب نشود. نامه ‌آمریکا را شورای امنیت کان لم یکن تلقی کرد، اعتنا نکرد و در دستور کار نگذاشت. هم رئیس شورای امنیت، هم اعضای شورای امنیت.

خیلی مساله مهمی است. موفقیت‌های خودمان را باید به خوبی برای مردم‌ تبیین کنیم. بله مردم در فشار و سختی هستند، فشار اقتصادی روی مردم هست، اما مردم باید به خوبی موفقیت‌های سیاسی را در سطح جهان بدانند. در کنار این سختی‌ها و مشکلات، حتی این موفقیت‌ها و پیروزی‌ها ممکن است مرهمی باشد بر آلام مردم، مردم ببینند که دولت و سیاست خارجی این نظام با قدرت و تحرک آن حرفی که امام زد و گفت آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند، یکی از مواردی که به کرسی نشانده شد در همین ایام بود که آمریکا همه توان خود را به کار برد و نتوانست کاری انجام دهد.

بنابراین یک موفقیت بسیار بزرگی را ملت بزرگ ایران در سیاست خارجی به دست آورد و باید از همه آنهایی که در این زمینه تلاش کردند، از وزارت خارجه‌مان ممنون باشیم و تشکر کنیم. البته هر جا پیروز شدیم جایی بوده که همه ارکان نظام کنار هم بودیم. هر جا پیروز شدیم جایی بوده که ملت یکپارچه با هم بودند، هر جا پیروز شدیم جایی بوده که هدایت‌های رهبری ما را در مسیر درست هدایت کرده، بدون اینها امکان‌پذیر نبود. بدون هدایت رهبری، بدون حمایت مردم و بدون وحدت ارکان نظام امکانپذیر نبود که بتوانیم این موفقیت‌ها را به دست بیاوریم.

از مردم بزرگ‌مان که در همه مقاطع تاریخی حمایت کردند، حضور پیدا کردند و توانستند در برابر بزرگترین قدرت‌ها‌ی جهان این ملت را پیروز کنند، تشکر می‌کنیم و در برابر عظمت این ملت بزرگ تواضع می‌کنیم.

نکته دیگری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که امروز روز پایان مهر ماه و فردا روز اول آبان است. یعنی 8 ماه از آغاز سختی‌های شیوع ویروس کرونا سپری شده است. روزهای بسیار سختی داشتیم و امروز هم روزهای بسیار سختی داریم و باید کاری کنیم از این روزهای سخت با کمک همدیگر عبور کنیم.

پیداست آن کسی که امروز در صف مقدم مبارزه با این ویروس هست، وزارت بهداشت و درمان است. روز دوشنبه با وزیر محترم با معاونین و با روسای دانشگاه‌های استان‌ها جلسه داشتم. روحیه و برنامه‌ریزی آنها کاملا برای من مشهود بود و بحمدالله با روحیه کافی و کامل البته با زحمات فراوانی که امروز پزشکان و پرستاران عزیز و بهورزان عزیز، کل کادر درمانی در مجموع دارند متحمل می‌شوند، با این ویروس مبارزه می‌کنیم.

همه دنیا هم گرفتار هستند. یعنی همانطور که می‌بینید با یک موج بسیار وسیع و سختی روبرو شدیم. دنیا هم همینطور است. کشورهای مختلف جهان با یک موج جدیدی مواجه شدند. تعداد بیمار، تعداد بستری، تعداد تخت آی.سی.یو، تعداد فوتی همه اینها مشکلاتی است که برای مردم درست شده است.

دولت با همه توان در این زمینه فعال است و سایر ارکان کشور، نیروهای مسلح، صدا و سیما، قوای دیگر همه در کنار هم هستیم برای اینکه همدیگر را یاری و کمک کنیم و از سختی‌های مردم بکاهیم. در این مدت همه نیازمندی‌هایی که وزارت بهداشت و درمان داشته، خریدهایی که لازم بوده انجام بدهد با سختی‌هایی که در زمان تحریم داشتیم، انجام دادیم. به محض اینکه وزیر محترم بهداشت به بنده نامه نوشت که به 150 میلیون دلار برای بیش از 30 میلیون کیت جدید آزمایشگاهی نیاز داریم، همان لحظه موافقت کردم و دستور دادم و به ایشان گفتم این 150 میلیون دلار در اختیار شماست برای اینکه بتوانیم کیت‌های جدید را خریداری و وارد کنیم تا در یک زمان خیلی کوتاه مشخص کنیم فردی که احتمال می‌دهیم مبتلا هست، آیا تست او مثبت یا منفی است؟ این کار دارد انجام می‌گیرد. نیازمندی‌های دیگری که بوده، هم سازمان برنامه و بودجه، هم بانک مرکزی، همه اینها یاری و کمک کردند. با مشکلاتی که داشتیم و داریم، بحمدالله نیازمندی‌ها اکثرا توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شود و در اختیار مردم قرار داده می‌شود.

امروز 22 میلیون ماسک تولید می‌شود و در اختیار مردم قرار داده می‌شود. ماسک‌هایی که مورد نیاز پرستاران است در داخل تولید می‌شود، ونتیلاتورهایی که مورد نیاز هست در داخل تولید می‌شود. خیلی از نیازمندی‌ها و تجهیزاتی که امروز مورد نیاز است در داخل توسط متخصصین و دانشمندان تولید می‌شود. تقریبا یک سوم مقالات مهم علمی راجع به کرونا توسط دانشمندان ایرانی در مجلات مهم علمی به چاپ رسیده است. کار بسیار مهم و بزرگی است. مقالات متنوع و متعدد، همه بخش‌ها تلاش می‌کنند.

سازمان برنامه و بودجه علیرغم مشکلاتی که داشت در این ایام 9 هزار میلیارد تومان که البته 6 هزار میلیارد آن تا امروز پرداخت شده، 3 هزار میلیارد هم در هفته‌های آینده پرداخت می‌شود. 9 هزار میلیارد تومان برای کارانه پزشکان و پرستاران اختصاص داده است. معلوم است همه پای کار هستند و تلاش می‌کنند.

در اینجا هم به این مناسبت، هم به مناسبت هفته نیروی انتظامی می‌خواهم از همه نیروهای مسلح، از نیروی انتظامی که همه پای کار بودند، تشکر کنم. نیروی انتظامی که وظایف بسیار زیادی را برای امنیت کشور، برای امنیت مرزها، برای مبارزه با مواد مخدر، برای مبارزه با جرایم سایبری، به عنوان ضابط قوه قضاییه وظایف سنگینی بر دوش دارد، اما در عین حال چیزی که از نیروی انتظامی برای مبارزه با این ویروس خطرناک خواستیم، در کنار ما بودند و ‌تلاش کردند.

جرایمی که مقرر شده، برای این است که مردم بیشتر به خطر این بیماری توجه کنند، مقصود ما جریمه کردن یا پول گرفتن از کسی نیست. می‌خواهیم به مردم بگوییم از لحاظ نظام این مساله مهم است و همه باید همدیگر را یاری و کمک کنیم.

از همه تشکر می‌کنم. البته می‌دانم که نیازمندی ما برای کمک ممکن است بیشتر باشد. نیروی انتظامی، بسیج همه اینها پای کار هستند و انشاء‌الله به یاری و کمک هم از این خطر و از این مشکل انشاءالله عبور خواهیم کرد و نیازمندی‌های جدید وزارت بهداشت و درمان را هم تأمین خواهیم کرد.

نکته دیگری که می‌خواهم بر آن تاکید کنم این ایام، ایامِ صادرات و روز 29 مهر ماه روز صادرات بود. صادرات غیرنفتی امروز برای ما بسیار مهم است. دشمنان تلاش کردند تا جلوی صادرات نفت، میعانات، فرآورده، سایر چیزهایی که به هر حال جزو صادرات مهم ما در گذشته بود، بگیرند اما تنوع صادرات ما مانع شد که آنها موفق شوند. حتما شما بدانید دشمن در توطئه چهار ساله‌ای که علیه ما طراحی کرد و در مدت سه ساله‌ای که آن را اجرا کرد، سه سال است که این توطئه‌ را علیه ما اجرا می‌کند، حتما شکست خورده است، حتما نمی‌تواند ادامه دهد.

اینکه در آمریکا چه کسی، چه حزبی پیروز می‌شود، برای ما مهم نیست. هر کس در آمریکا روی کار بیاید ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود و راهی ندارد. کاملا معلوم شد راه و مسیر آنها غلط بوده است. آنها می‌خواستند ملت ایران را به زانو دربیاورند، آنها می‌خواستند کاری کنند که نظام ما در برابر حرفهای آنها تسلیم شود. نه ما تسلیم شدیم، نه تسلیم خواهیم شد، آنها گروهی هستند که بی‌تردید تسلیم خواهند شد، دیر یا زود و ما در این زمینه اقداماتی که باید انجام دهیم، انجام می‌دهیم.

یکی از بازوهای ما صادرات غیرنفتی بوده است. صادرکنندگان غیرنفتی در برابر دشمن، به عنوان یک گروهی که در خط مقدم بودند، مبارزه کردند. اینکه الان می‌بینیم در بازار ارز ما، در سامان نیما می‌بینید 240میلیون دلار ارز عرضه می‌شود، معنی آن این است که صادرات ما به حرکت درآمده، معنی آن این است که همه صادرکنندگان ما احساس می‌کنند امروز نیازمندی کشور چگونه است.

من می‌خواهم این آماری که وزارت اقتصاد         و دارایی در اختیار من گذاشته برای مردم عزیز بگویم که نشان می‌دهد یکی از کارهای مهم دولت یازدهم و دوازدهم تلاش برای افزایش صادرات غیرنفتی بود. در دولت گذشته، مقصودم دولت نهم و دهم هست، در دو دولت گذشته قبل از دولت یازدهم مجموعه صادرات غیرنفتی ما در آن دوره هشت ساله 171میلیارد دلار، 170 میلیارد دلار در طول هشت سال بود، امروز که 7 سال و چند ماه از دولت ما گذشته، مجموعا در دولت یازدهم و دوازدهم، 301 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی تا امروز داریم و انشاءالله امیدوارم تا پایان این دولت وقتی محاسبه می‌کنیم صادرات غیرنفتی ما در این هشت سال حدود دو برابر صادرات هشت سال قبل باشد. این نشانِ یک حرکت بزرگی است که فشار تحریم باعث شده که همه آنهایی که باید در صحنه باشند و بیایند و فعالیت کنند بحمدالله فعال شدند.

امروز جهش دوم پتروشیمی را شاهد هستیم، در آینده جهش سوم پتروشیمی را شاهد خواهیم بود. در بخش فولاد می‌بینیم توسعه‌ پیدا کردیم، در آلومینیوم، در مس، در بخش‌های دیگر در صادرات‌ اقلام دیگر حرکتی که ایجاد شده نشانِ این است که در صادرات غیرنفتی می‌توانیم فعال‌تر از گذشته باشیم. میدان بیشتری پیش روی ما هست و همین صادرات غیرنفتی است که باعث شده دشمن را با مشکلات بزرگی مواجه کرده و نگذاشت دشمن در این حرکت نادرست خود به پیروزی برسد.

اقدامات خوبی هم در این ایام انجام گرفته برای کمک به آنهایی که دارای حقوق ثابت هستند، افرادی که دارای حقوق ثابت هستند در تورم، مشکلات آنها خیلی بیشتر است. آنهایی که مقداری در فعالیت آزاد هستند یک مقدار در این شرایط می‌توانند درآمد بهتر هم داشته باشند.

دو قدم بسیار خوب برداشته شد. یکی بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین برای کارگران عزیز بود که مجموعا حقوق 3 و نیم میلیون نفر بازنشسته در مرداد ماه افزایش پیدا کرد. دیروز هم برای بازنشستگان لشگری و کشوری، برای معلمین، برای اساتید دانشگاه و برای اقشار دیگر یک و نیم میلیون نفر بازنشسته این همسان‌سازی انجام گرفت و به طور متوسط 77 درصد دریافتی آنها اضافه شد. در این شرایط سخت اقتصادی یک کمک بسیار خوبی هست به عزیزان بازنشسته که معمولا جزو قشری هستند که در زحمت هستند و فشار بر روی آنها هست.

خواهش می‌کنم رسانه‌ها همانطور که مشکلات را بیان می‌کنند که خوب است و باید بیان کنند، نقد می‌کنند که باید نقد کنند، خدماتی هم که در بخش‌های مختلف انجام می‌گیرد اینها را تبیین کنند و بگویند.

انشاءالله فردا روز پنجشنبه افتتاح در بخش مسکن داریم و مردم شاهد هستند که طراحی بسیار خوبی برای تکمیل مسکن‌های قبل، برای طرح مسکن ملی انجام گرفته که انشاءالله فردا انجام می‌شود. هر پنجشنبه مردم مواجه خواهند بود با موجی از تلاش‌ها و فداکاری‌هایی که شرکت‌های خصوصی، دولتی، شرکت‌های عمومی غیردولتی، همه آنهایی که به هر حال در این کشور تلاش می‌کنند کار عظیم و بزرگی را انجام دادند و انشاءالله انجام خواهند داد.

همچنین می‌خواهم خدمت ملت عزیز بگویم در این هفته‌ای که گذشت، اگر جه امسال در ماههای اولیه خیلی در سختی بودیم، اینکه شما دیدید مقداری در برخی از مسائل روی قیمت ارز و برخی از کالاها فشار آمد، به خاطر این بود که ماه فروردین، اردیبهشت، از اسفند ماه پارسال، دو ماه، ‌دو ماه و نیم صادرات ما با مشکل مواجه شد. بعد از آن مساله رفاه و گشایش برای صادرات ما ایجاد شد.

در هفته گذشته در مقایسه با هفته مشابه سال قبل، صادرات ما افزایش پیدا کرد. این نشانِ این است که ما در صادرات غیرنفتی امروز شرایط بهتری داریم.

دیروز در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی تصمیم خوبی را اتخاذ کردیم. البته این تصمیم باید تکمیل شود و آن اینکه در زمینه نحوه مصرف ارز یک تقسیم کاری کردیم. در بخش صادرات و نحوه دریافت ارز صادراتی تقسیم کاری بین بانک مرکزی و وزارت صمت کردیم که کار مهمی بود. البته این را انشاءالله تا هفته آینده باز جلساتی خواهیم داشت که تکمیل می‌کنیم و امیدواریم با این روند مردم شاهد مشکلات کمتری در زندگی خود باشند.

در مجموع شش ماهه دوم امسال را بهتر از شش ماهه اول می‌بینم. البته کرونا داریم، مشکلات داریم نه اینکه مشکل نداشته باشیم، فشار دشمن را داریم اما در عین حال انشاءالله شش ماهه دومی که پیش روی ما خواهد بود، بهتر از شش ماهه اولی که عبور کردیم و گذشت، خواهد بود. در همین ماه اول شش ماهه دوم نشان داد که مقداری شرایط ما شرایط بهتری است.

نکته آخری که می‌خواهم بر آن تاکید کنم اینکه همه امروز باید وظیفه خودمان را رفع مشکل مردم بدانیم، مردم ما با مشکلاتی مواجه هستند و همه از ما انتظار دارند. به عنوان دولت در میدان هستیم، بار بر دوش ما هست، ریال را ما باید تامین کنیم، ارز و کالا را ما باید تامین کنیم، خدمات را ما باید در اختیار مردم بگذاریم. این دولتِ در صحنه است و همه فشارها هم بر دوش دولت است. قوای دیگر باید ما را یاری کنند که یاری می‌کنند.

قوه قضاییه، قوه مقننه، ارکان دیگر، نیروهای مسلح همه باید کنار هم باشیم و من خواهش می‌کنم این همکاری‌ها و هم‌افزایی‌ها بیشتر شود. مردم ما توجه نکنند به برخی از نکات حاشیه‌ای، اینها را باید رها کنیم. به هرحال گاهی وقت‌ها پیش می‌آید فردی، افرادی، گروهی، جمعی، جناحی، حزبی، رسانه‌ای ممکن  است حرفی بزند باید از آن بگذریم، وارد مسائل حاشیه‌ای نشویم.

ما نماینده مردم هستیم و نماینده کس دیگری نیستیم. مردم ما را انتخاب کردند، مردم پای صندوق آمدند، مردم رئیس جمهور انتخاب کردند، این وزرا منتخب با واسطه مردم هستند. یعنی هم رئیس‌جمهور هم مجلس اینها را انتخاب کرده است. ما باید خادم مردم باشیم و کاری کنیم که مردم می‌خواهند. مردم می‌دانند ما در مشکل هستیم، مردم می‌دانند شرایط ما عادی نیست، مردم می‌دانند ما دو دست بیشتر نداریم. با یک دست با تحریم مبارزه می‌کنیم و با یک دست هم با کرونا مبارزه می‌کنیم. دو دست بیشتر نداریم. اگر بخواهد جنجالی درست شود، یک حاشیه‌سازی درست شود، نباید اعتنا کنیم، باید بی‌اعتنا از آن بگذریم. مردم شرایط ما را می‌دانند.

و باز هم تاکید می‌کنم با وحدت و اتحاد و یکپارچگی، همدلی، هم‌افزایی باید کار را به پیش ببریم. با اختلاف و با جدایی به جایی نمی‌رسیم. ما اعلام می‌کنیم دولت بدون مجلس، دولت بدون قوه قضاییه، دولت بدون نیروهای مسلح، دولت بدون صدا و سیما، دولت بدون بخش خصوصی، دولت بدون مردم نمی‌تواند کاری انجام دهد. دولت هدایت رهبری و حمایت مردم را می‌خواهد، وحدت و اتحاد را می‌خواهد.

باز هم ما دست همکاری را به سوی همه قوا دراز می‌کنیم، در کنار هم خواهیم بود. ما روزهای سخت را پشت سر می‌گذرایم. تردید ندارم ملت ما در این جنگ تحمیلی اقتصادی همانند آن جنگ تحمیلی نظامی که هشت سال بر ما تحمیل کردند پیروز این میدان و صحنه خواهد بود انشاءالله.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.