گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

احمد شیرزاد: اگر بایدن انتخاب شود به طور حتم سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر خواهد کرد/ شرط اول هر مذاکره ای احترام به ملت ایران است

یک تحلیلگر مسائل بین الملل مطرح کرد: میان بایدن و ترامپ تفاوت های فاحشی وجود دارد. اما اینکه فکر کنیم با روی کار آمدن بایدن درهای بهشت روی ما باز می شوند یا با انتخاب مجدد ترامپ درهای جهنم گشوده خواهند شد، چنین نیست. اگر کسی بگوید آمدن بایدن به نفع ایران است و روی کارآمدن مجدد ترامپ به ضرر ایران، او نیز از «تحلیل واقعی» طفره رفته است.

پایگاه خبری جماران: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تحلیل های گوناگونی از تفاوت رویکرد بایدن و ترامپ در قبال ایران ارائه شده است. گروهی بر این باورند که تفاوت چندانی میان ترامپ و رقیب انتخاباتی اش وجود ندارد و شماری دیگر بر تفاوت های فاحشی تاکید دارند که مرزبندی های ترامپ و بایدن را پررنگ تر از همیشه می کند. 

در همین رابطه، یک تحلیلگر مسائل بین الملل معتقد است که میان بایدن و ترامپ تفاوت های فاحشی وجود دارد، اما اینکه فکر کنیم با روی کار آمدن بایدن درهای بهشت روی ما باز می شوند یا با انتخاب مجدد ترامپ درهای جهنم گشوده خواهند شد، چنین نیست.

احمد شیرزاد در گفت و گو با جماران، گفت: روی کار آمدن احتمالی بایدن با انتخاب مجدد ترامپ متفاوت است. اگر بایدن انتخاب شود به طور حتم سیاست آمریکا تغییر خواهد کرد. آنقدر تضاد میان روش های آقای ترامپ و بایدن وجود دارد که «ابلهانه» است اگر کسی فکر کند دعوای این دو «زرگری» است.

وی افزود: متأسفانه از گذشته تاکنون در برخی کسانی که قصد موشکافی جزئیات را ندارند، یک نوع تنبلی در تحلیل وجود دارد. هرچند در این مورد خاص، تفاوت ها جزئی نبوده و بسیار مشهود و بارز هستند. به کار بردن این عبارت که «سگ زرد برادر شغال است»، زیبنده یک تحلیلگر نیست و بیشتر از اینکه تحلیل باشد، گریز از تحلیل است. بکاربردن این عبارت یعنی «من نمی خواهم در زمینه سیاست خارجی با تدبیر نظر دهم.»

شیرزاد ادامه داد: میان بایدن و ترامپ تفاوت های فاحشی وجود دارد. اما اینکه فکر کنیم با روی کار آمدن بایدن درهای بهشت روی ما باز می شوند یا با انتخاب مجدد ترامپ درهای جهنم گشوده خواهند شد، چنین نیست. اگر کسی بگوید آمدن بایدن به نفع ایران است و روی کارآمدن مجدد ترامپ به ضرر ایران، او نیز از «تحلیل واقعی» طفره رفته است.

بایدن قطعا به برجام بازمی گردد/ ممکن است تحریم ها لغو شوند

او گفت: اگر آقای بایدن روی کار بیاید، قطعا به برجام بازمی گردد اما این بدان معنا نیست که ما در دوره ریاست جمهوری او هیچ مشکلی نخواهیم داشت. به طور حتم در دوره بایدن نیز ما در بحث های مربوط به سیاست منطقه ای، توسعه موشکی و تسلیحاتی با آمریکا مشکل خواهیم داشت و باید بتوانیم خود را برای رویارویی در این قبیل مشکلات هم آماده کنیم.

این تحلیلگر حوزه بین الملل گفت: ممکن است با بازگشت آمریکا به برجام، تحریم های اعمال شده این کشور علیه ایران لغو شوند. ولی اگر آمریکایی ها بتوانند با یک سیاست تازه اجماع جدیدی با سایر کشورها به وجود آورند، چه بسا به سراغ قطعنامه های دیگر روند.

وی افزود: البته شاید ما بتوانیم از فرصت به وجود آمده استفاده کنیم و مقداری از مشکلات ناشی از فشار تحریم ها بکاهیم. اما در حال حاضر نمی توان تا اعلام نتیجه انتخابات آمریکا تصمیمی تازه گرفت. باید تا روشن شدن تکلیف انتخابات آمریکا، روی منافع اصولی خود برنامه ریزی و پافشاری کنیم.

ادعای ترامپ در مورد مذاکره با ایران پس از انتخابات چقدر جدی است؟

وی در واکنش به این گفته ترامپ که «چنانچه مجدد انتخاب شود، اولین تماسی که با او گرفته خواهد شد از تهران خواهد بود»، گفت: اینکه او چنین حرف هایی می زند، بدون شک کاربردی تبلیغاتی دارد و تنها طرفداران متعصب ترامپ را راضی می کند. وگرنه هیچ علامت پررنگی برای صحت چنین ادعایی وجود ندارد.

شیرزاد گفت: اگر به فرض، ایران هم قصد مذاکره با آقای ترامپ در دور دوم او داشته باشد، مسلم است که در این شرایط کسی چنین قول و وعده ای به رئیس جمهور آمریکا نمی دهد. بنابراین پیداست که مطرح کردن چنین حرف هایی، توهمات آقای ترامپ است. او با مطرح کردن این حرف ها تلاش می کند رای بیاورد.

وی گفت: رویکرد ایران پس از روی کار آمدن مجدد ترامپ، به این بازمی گردد که آیا آمریکا می خواهد همان روش های خصمانه گذشته را که نمونه بارزش ترور شهید سلیمانی بود، ادامه دهد یا خیر. باید دید آیا بازهم آمریکا سیاست های خود را منطبق با سیاست های منطقه ای اسرائیل و عربستان قرار خواهد داد یا در این رویه تجدیدنظر می کند.

این تحلیلگر مسائل بین الملل در پایان گفت: اگر آقای ترامپ همچون گذشته سیاست تحقیر و توهین به ملت ایران را در پیش گیرد، هیچ دولتمرد ایرانی با او مذاکره نخواهد کرد. شرط اول هر مذاکره ای این است که احترام ملت ایران دست کم در سطح تبلیغات به رسمیت شناخته و شأن ملت ایران رعایت شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.