گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

واکنش یک حقوقدان به سخنان اخیر دو امام جمعه در مورد بی حجابی

نیروی انتظامی وظایف مشخصی دارد و طبیعتا مجاز نیست خارج از حدود اختیارات و وظایف خود عملی انجام دهد.

پایگاه خبری جماران: روز جمعه امام جمعه اصفهان گفت: باید «فضای جامعه» را برای افرادی که «کشف حجاب» می‌کنند، «ناامن» کرد. هم‌زمان با او، ابوالقاسم یعقوبی، امام جمعه بجنورد نیز گفت که نیروی انتظامی باید «زندگی بدحجابان را ناامن» کند.{اینجا بخوانید}

در همین رابطه یک حقوقدان گفت: بسیار خوب است که صاحبان تریبون به فقری هم که گریبان مردم را گرفته و فسادی که برخی دستگاه های حکومتی را آلوده کرده و رواج دروغ و پرخاشگری در جامعه نیز نیم نگاهی داشته باشند.

کامبیز نوروزی در گفت و گو با خبرنگار جماران گفت: حکومت ها بایستی مراقب امنیت جامعه باشند و برقراری نظم و امنیت اولین و مهم ترین وظیفه هر حکومتی است. مقصود من نیز از به کار بردن اصطلاح «حکومت»، تمامی دستگاه ها و افرادی است که بر مسند قدرت رسمی قرار دارند و سخن و عمل آنها در جامعه اثرگذار است. اینکه برخی بگویند نیروی انتظامی باید برای بدحجاب ها ایجاد ناامنی کند، به چه معنا است؟

وی افزود: ما قوانینی در کشور داریم که بر اساس آنها حدود وظایف دستگاه ها مشخص شده و علاوه بر آن حقوق اساسی اشخاص نیز معین شده است. این تعبیر از نظر حقوقی معنای روشنی ندارد و می تواند خطرناک باشد. نیروی انتظامی وظایف مشخصی دارد و طبیعتا مجاز نیست خارج از حدود اختیارات و وظایف خود عملی انجام دهد.

این حقوقدان ادامه داد: این حرف که نیروی انتظامی باید برای بدحجاب ها ناامنی ایجاد کند، اگر تعیین تکلیف برای نیروی انتظامی است که وظایف آن را قانون و رده های فرماندهی نیروی انتظامی مشخص می کنند و اگر یک توصیه بوده، انتظار این است که آقایان به انواع و اقسام مشکلات اقتصادی، حقوقی، فرهنگی و اخلاقی نیز همین قدر توجه داشته باشند. بسیار خوب است که صاحبان تریبون به فقری هم که گریبان مردم را گرفته و فسادی که برخی دستگاه های حکومتی را آلوده کرده و رواج دروغ و پرخاشگری در جامعه نیز نیم نگاهی داشته باشند.

وی بیان کرد: این موارد نیز قانونا و شرعا بسیار بزرگ هستند و بخشی از آنها نیز جزو گناهان کبیره است. جای تعجب دارد که افرادی که باید مردم را به سمت راستکاری و درستکاری هدایت کنند، نسبت به این گونه مسائل چشم فرو می بندند و مسائلی را مطرح می کنند که شاید در حال حاضر محل بحث و گفت و گوی زیاد است.

نوروزی گفت: آقایان ائمه جمعه بر اساس نگاهی که به مسائل اجتماعی دارند، نکاتی را مطرح می کنند. آنها بر اساس احساس مسئولیت شرعی، مواضعی را اتخاذ و در خطبه های نمازجمعه بیان می کنند. اما بسیار شایسته است که نسبت به مسائل دیگری که مردم را رنج می دهد و باعث مشکلات عدیده در کشور شده است نیز توجه ای خاص داشته باشند.

او افزود: امروز پرونده های فسادی که در دادگستری ها مطرح شده اند، موضوعات کوچکی نیستند که بتوان در قبال آنها اغماض کرد. مشکلات عدیده اقتصادی مردم مسائل ناچیزی نیستند. هدایت مدیران به سمت درستکاری و پرهیز دادن ساختار قدرت از پرخاشگری مسائلی نیست که بتوان به راحتی از آنها چشم پوشید. جامعه ما مبتلا به خشونت شده است. طبق آمار مرکز آمار در 5 ماهه امسال چیزی حدود 270 هزار فقره مراجعه به پزشکی قانونی به دلیل نزاع داشتیم. که این آمار چیزی حدود 15 درصد بیش از سال 98است.

نوروزی ادامه داد: این جامعه نیازمند آرامش است. نیازمند آن است که روحش از پرخاش ها در امان بماند. منتها به این مسأله در سطح مدیریت کلان کشور کمتر توجهی صورت می گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.