در خصوص ورود برخی افراد حدس و گمانه زنی هست. اما نکته ای که الآن به ذهن من رسید و البته باید با اعضای شورای نگهبان هم مشورت شود، این است که از لحاظ قانونی افراد هر زمانی می توانند ثبت نام کنند ولی شاید بتوان توصیه کرد کسانی که در دوره های گذشته ثبت نام کرده اند و صلاحیت آنها احراز نشده است، این بار ثبت نام نکنند.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات ریاست جمهوری 1400 نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت نام کنند اما شاید بتوان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت نام نکنند.

به گزارش خبرنگار جماران، عباسعلی کدخدایی در نشست خبری امروز(دوشنبه 20 مرداد ماه) با اشاره به انتقاد آیت الله جنتی از نوع نظارت بر انتخابات شورای شهر، گفت: این موضوع دو بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دیگری نظارت بر نمایندگان است. نمایندگان مجلس چنین نظری دارند و نظر جدیدی هم نیست؛ مجالس قبل هم خیلی پیگیر بودند که با توجه به اینکه مجلس ساز و کار نظارت مؤثر در بحث انتخابات شوراهای اسلامی شهر روستا را ندارد، این کار را به شورای نگهبان واگذار کنند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در مصوبات مشابهی که سال های گذشته برای ما ارسال شده بود اعضای شورای نگهبان اشکال اصل 99 قانون اساسی را گرفتند. چون در آنجا به صورت حصری نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری، مجلس خبرگان، مجلس و همه پرسی ها را بر عهده شورای نگهبان نهاده است. از این جهت ما در گذشته ایراد گرفته ایم. الآن من نمی دانم طرح مجلس در این زمینه چیست. طبیعتا اگر مثل طرح های گذشته باشد شورای نگهبان آن را قبول نخواهد کرد و مورد ایراد واقع خواهد شد.

وی با بیان اینکه آنچه آیت الله جنتی اشاره داشته نظارت بر نمایندگان بوده است، تأکید کرد: نظارت یک امر عقلانی است که در قانون اساسی و سیاست‌های رهبری هم آمده است. در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیأتی برای نظارت برعملکرد نمایندگان تشکیل شد و آن هیأت کارایی نداشته و پیشنهاد شده که نظارت دقیق تری باشد. ما در شورا هر چهار سال یکبار نظارت داریم و عمل می کنیم و بهتر است در طول این چهار سال برای مجلس و نهاد دیگری نظارت باشد.

کدخدایی در پاسخ به سؤالی درباره اصلاح قانون انتخابات اظهار داشت: امیدواریم مجلس همت کند و هرچه زودتر مصوبه را آماده کند تا اعلام نظر کنیم اما علاوه بر قانون انتخابات مباحث دیگری مثل وجود احزاب می تواند در توسعه بحث های انتخاباتی ما مؤثر باشد. ولی الزاما بحث احزاب با تصویب قانون حل نمی شود و  ما نیازمند ارتقای فرهنگ حزبی هستیم؛ البته موضع شخصی من است و موضع شورای نگهبان نیست.  باید همه دستگاه ها برای حل مشکلات اراده جدی داشته باشند تا بتوانیم برخی از مباحثی را که در هنگام انتخابات بوجود می اید حل کنیم‌.

وی در مورد الکترونیکی شدن انتخابات نیز گفت: در این زمینه تحول خاصی اتفاق نیفتاده البته با توجه به شرایط کرونایی رسیدگی‌ها در این روند شدت یافته است تا بتوانیم از طریق الکترونیکی هم اقدام کنیم و دوستان ما در وزارت کشور کارهای خوبی انجام دادند امیدواریم به نتیجه ای برسد و آنچه مهم است سلامت انتخابات و پاسداری از رأی مردم است و  چه انتخابات الکترونیکی یا روش سنتی باشد، باید ما نگاهمان به پاسداری از آرای مردم باشد. هر مرحله ای که  وزارت کشور در این زمینه به نتیجه برسند و سلامت مردم  به خطر نندازد ما آماده همکاری هستیم.

سخنگوی شورای نگهبان درباره برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی، گفت: دیشب معاون وزیر کشور صحبتی با من داشت و اعلام کرد که ظاهراً ستاد ملی مقابله با کرونا گفته که با رعایت پروتکل های بهداشتی می توانید انتخابات را برگزار کنید. همین صحبت بود که برای رعایت پروتکل های بهداشتی، مخصوصا در حوزه تبلیغات چه اقدامی باید انجام دهیم.

انتخابات میان دوره ای مجلس 21 شهریور ماه برگزار می شود

وی با بیان اینکه ظاهرا همان 21 شهریور ماه تاریخ مرحله دوم انتخابات مجلس است، افزود: اخیرا من نظرات آقایان را شنیده ام و مخالفتی با برگزاری مرحله دوم انتخابات نداشتند. چون تعداد حوزه ها کم است و تنها 12 نماینده باید در این مرحله انتخاب شوند.

توصیه کدخدایی به کسانی که در دوره های قبل رد صلاحیت شده اند

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگار جماران در خصوص اعلام برخی از اسامی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: چون هنوز شورای نگهبان درگیر انتخابات 1400 نشده ما هم در رسانه ها می بینیم که در خصوص ورود برخی افراد حدس و گمانه زنی هست. اما نکته ای که الآن به ذهن من رسید و البته باید با اعضای شورای نگهبان هم مشورت شود، این است که از لحاظ قانونی افراد هر زمانی می توانند ثبت نام کنند ولی شاید بتوان توصیه کرد کسانی که در دوره های گذشته ثبت نام کرده اند و صلاحیت آنها احراز نشده است، این بار ثبت نام نکنند.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر جماران، در ارزیابی تعداد کاندیدای شرکت کننده در انتخابات ریاست جمهوری 1400، اظهار داشت: این بحث سیاسی می شود و از چهارچوب اختیارات ما خارج است. این تحلیل ها را رسانه ها باید داشته باشند و ما از آنها یاد بگیریم که ارزیابی نسبت به انتخابات آینده چیست. امیدواریم انتخابات خوبی را داشته باشیم و آنچه که خیر و مصلحت کشور هست انجام شود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چگونه فردی در یک دوره انتخابات تایید صلاحیت و در دوره دیگری رد صلاحیت می‌شود، گفت: درباره صلاحیت افراد در شورای نگهبان رأی گیری می‌شود؛ یک دوره شاید تشخیص دهند که فردی رجل سیاسی است و در دوره دیگری شاید این تشخیص را ندهند.

واکنش کدخدایی به انتقاد علی مطهری از رد صلاحیت ها

وی در واکنش به اینکه علی مطهری مدعی شده بود به علت انتقاداتش به شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، تأکید کرد: از این نماینده مجلس دهم سؤال بپرسید که استدلال و دلیلش چیست. آیا تا به حال چنین موردی بوده است؟ ما موارد رد صلاحیت را به خود افراد گفته ایم و قانون ما را منع کرده که بخواهیم رسمی و آشکار بیان کنیم. ای کاش قانون این اجازه را می داد که ما می توانستیم نسبت به همه افرادی که چنین ادعایی دارند مطالبمان را آزادانه بیان کنیم.

شورای نگهبان در زمینه نظارت بر آمار کرونا مسئولیتی ندارد

کدخدایی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه آیا شورای نگهبان به ارائه آمار در زمینه مبتلایان به کرونا نظارت می کند یا خیر، گفت: شورای نگهبان در این زمینه مسئولیتی ندارد. همه ما تابع مراجع رسمی کشور هستیم.  اگر در هر زمینه‌ای تردید کنیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود و آمار را مراجع رسمی اعلام می کنند و هر چه اعلام می کنند موجه است مگر خلاف آن ثابت شود.

آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی

وی درباره آخرین وضعیت لایحه حذف چهار صفر از پول ملی گفت:  متأسفانه از  وقتی که به لایحه ایراد گرفتیم و به  مجلس رفته و هنوز برنگشته است. باید از نمایندگان مجلس بپرسید که چه اقدامی انجام شده است. اگر برای ما ارسال شود در اولین فرصت اطلاع رسانی خواهیم کرد.

لزومی ندارد دولت در مباحث اقتصادی با شورای نگهبان مشورت کند

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا درباره طرح گشایش اقتصادی، دولت با شورای نگهبان مشورت کرده است، گفت: لزومی ندارد دولت محترم در مباحث اقتصادی با ما مشورتی داشته باشد و صرفاً اگر طرحی تصویب شود ما ورود می‌کنیم.

وی درباره نظر شورای نگهبان درباره مصوبات ضد آمریکایی مجلس تأکید کرد: مصوبات مجلس درصورتی که در چهارچوب شرع و قانون اساسی باشد، مورد موافقت شورای نگهبان است و اگر طرح‌های ضدآمریکایی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم در این چارچوب باشد، شورای نگهبان این موارد را تایید خواهد کرد.

کدخدایی همچنین درباره طرح مالیات بر خانه‌های خالی، اظهار داشت: مجلس یازدهم همت کرده است و در حوزه معیشت قوانین را به تصویب رسانده است و  امیدواریم ادامه پیدا کند.  طبیعتا طرح‌ها و لوایح مربوط به معیشت مردم نباید مغایر با شرع و قانون اساسی باشد و شورای نگهبان هم در این صورت آمادگی دارد آنها را سریع تر بررسی و تأیید کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.