تنویر افکار عمومی، انعکاس رشادت جامعه بهداشتی و درمانی کشور، ایجاد اتمسفر علمی منطقی برای آگاهی بخشی اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی، زدودن و پیرایش فضای خبری، انعکاس اخبار مستند مبتنی بر متن شواهد از همان روزهای اولیه شیوع کرونا از اقدامات ارزنده فعالان رسانه ای و خبرنگاران بوده است.

وبینار «رسانه و مسئولیت اجتماعی، با نگاهی بر بحران کرونا» با حضور محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران ظهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، محمد خدادی در این وبینار ضمن تقدیر از تلاش های مدافعان سلامت در نبرد با کرونا گفت: مدافعان سلامت نیز همچون رزمندگان از جان خویش گذشته و برای بقای دیگران تلاش می کنند که این حماسه و رشادت در هیچ واژه و کلمه ای نمی گنجند.

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تبریک روز خبرنگار ماهیت معرفت را بین پزشکی و خبرنگاری یکسان دانست و افزود: خبرنگار اگر عشق نداشته باشد به قلم روی نمی آورد زیرا ماهیت حرفه خبرنگاری این است که دیده نمی شوی اما دیگران را نشان می دهی.

وی با اشاره به حضور همیشگی خبرنگاران در اتاق خبر، پشت دوربین ها و در بطن هر حادثه، بحران و جریان اورژانسی یادآور شد: خبرنگاران پذیرفته اند که در بطن بحران ها و جریان های اورژانسی حاضر باشند. خبرنگاری ریشه در عشق دارد. آنان برای مردم فکر، کار و تلاش می کنند تا گره از کار آنان باز کنند.

خدادی با بیان اینکه در کرونا رسانه تعطیل نبود و حتی فعالیتش را افزایش داد، تصریح کرد: رسانه ها در بحران کرونا همدلی و همکاری و هماهنگی بین کادر درمانی و مردم و مسئولان را نشان داده و شایعات را از بین بردند. رسانه موفق شد که پیام متخصصان را به مردم منتقل کند و این امر منجر به همراهی مردم شد.

وی از همت، غیرت، شرف و ایثار تمامی مدافعان سلامت و فعالان حوزه رسانه تقدیر کرد و تلاش های دکتر زالی و زحمات وی را باعث ارتقای سلامت جامعه و اعتلای کشور در راستای نبرد با کرونا برشمرد.

پیشقراولان نهضت رسانه ای در نبرد با کرونا 

دکتر علیرضا زادلی نیز در این مراسم ضمن تبریک روز خبرنگار، از خدمات ارزنده و بی بدیل جامعه خبرنگاری کشور قدردانی کرد و مردم دوستی، وطن دوستی، اعتلای علمی و ارتقای جایگاه کشور را از دغدغه های اصلی آنان برشمرد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا استان تهران ادامه داد: امروز با تواضع و فروتنی از جامعه خبرنگاری به عنوان پیشقراولان نهضت رسانه ای در نبرد با کرونا  تقدیر و تکریم می کنیم.

وی یادآور شد: به گفته دکتر زالی امروزه در عرصه اطلاع رسانی شاهد یک جهش حرفه ای هستیم. به این ترتیب که رسانه ها در عرصه های مختلف علمی، اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و... کاملا تخصصی به فعالیت می پردازند. این امر باعث افتخار است که رسانه ها اشراف کافی و تکنیکال به مباحث مختلف دارند.

زالی تأکید کرد: خبرنگاران یکی از پیشتازترین عناصر حاضر در صحنه مخاطرات اجتماعی هستند و این شهامت خبرنگاری و شجاعت رسانه ای را باید ستود.

وی حرفه خبرنگاری را سخت و جزو حرف فرسایشی و پر استرس دانست و گفت: تنویر افکار عمومی، انعکاس رشادت جامعه بهداشتی و درمانی کشور، ایجاد اتمسفر علمی منطقی برای آگاهی بخشی اجتماعی، ارتقای فرهنگ عمومی، زدودن و پیرایش فضای خبری، انعکاس اخبار مستند مبتنی بر متن شواهد از همان روزهای اولیه شیوع کرونا از اقدامات ارزنده فعالان رسانه ای و خبرنگاران بوده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت:  در بحران شیوع کرونا هر جا که مداخلات دولتی، با افکار عمومی تلفیق داشته توفیقات بیشتری پیدا کردیم؛ همانند همدلی مردم در روز 13 فروردین و درخانه ماندن.

وی با بیان اینکه مسئولیت رسانه ها امروز این است که در فضای رسانه ای بدون لکنت و شفاف مطالبات مردم را بیان کنند، به تبیین مختصات کرونا ویروس به عنوان یک بیماری نوپدید ، ناشناخته و پیچیده پرداخت که بر ابعاد مختلف زندگی اجتماعی، فردی، اقتصادی ، امنیتی و فرهنگی عرصه جهانی تأثیرگذار بوده است.

زالی کرونا را بیماری فرسایشی دانست که باعث خستگی افکار عمومی و کاهش نشاط  و انگیزش های اجتماعی شده است و گفت: نقش رسانه در اطلاع رسانی عوارض کرونا مهم است. رسانه ها باید با حساسیت زایی منطقی نسبت به عواقب بیماری رفتار اجتماعی و فردی مردم را مدیریت کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.