گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق مطرح کرد:

فرصت های اقتصادی سفر نخست وزیر عراق به ایران

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق فرصت های اقتصادی سفر نخست وزیر عراق به ایران را مطرح و تأکید کرد که استفاده از فرصت هایی همچون ترانزیت از عراق به سایر کشورها می تواند در دوران تحریم های آمریکا برای کشور ما بسیار راهگشا باشد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق با تأکید بر اینکه سفر نخست وزیر عراق به تهران بسیار مهم است، گفت: توافق برای بازشدن گمرکات مرزی، عملیاتی شدن شهرک های صنعتی مرزی و راه اندازی ترانزیت از عراق به سایر کشورها از جمله فرصت های سفر نخست وزیر عراق به ایران است.

سیدحمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، در خصوص اهمیت سفر نخست وزیر عراق به کشورمان، اظهار داشت: اگر در سفر نخست وزیر عراق به تهران در رابطه با شیوه آزادسازی حدود پنج میلیارد دلار از منابع ایران در عراق به توافق برسیم و اجرایی کنیم، قادر خواهیم بود تلاطم در بازار ارز را که فعلا سوژه روز کشور شده است، برطرف کنیم و جامعه را از نگرانی نجات دهیم. همچنین چون عراق به راحتی امکان تبدیل دینار به سایر ارزها را دارد و با توجه به صادرات روزانه 15 تا 20 میلیون دلار از ایران به عراق، ارز آن می ‌تواند به سرعت به داخل کشور برگردد.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق یادآور شد: خوشبختانه با پیگیری‌ های انجام شده از حدود سه هفته پیش مرز مهران و هفته گذشته مرز شلمچه بازگشایی شد و در آستانه سفر آقای الکاظمی، نخست وزیر عراق به تهران بازگشایی مرز چذابه و خسروی نیز توافق شد و این هفته مرز سومار نیز بازگشایی می‌ شود. یعنی اکنون تقریبا همه مرزهای رسمی و بازارچه ‌های ما با کشور عراق فعال است و علاوه بر آن مرزهای دریایی ما نیز باز است.

وی با تأکید بر اینکه سفر نخست وزیر عراق به تهران بسیار مهم است، افزود: باید حداکثر بهره برداری را از این سفر به عمل آورد و پیگیر مواردی مثل باز شدن بدون محدودیت گمرگات مرزی ایران و عراق، عملیاتی شدن ایجاد شهرک های صنعتی مرزی در اروند و پرویزخان، راه اندازی ترانزیت از عراق به سایر کشورها با توجه به عضویت عراق در کنوانسیون کارنه تیر، تعیین و تکلیف کردن پروژه های نیمه تمام فنی و مهندسی ایران در عراق و دریافت طلب پیمانکاران ایران، تسهیل در صدور ویزای بلند مدت و مکرر تجاری برای فعالین اقتصادی و تجاری دو کشور، آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در بانک تجارت عراق بابت صادرات برق و گاز، موافقت با تشکیل کمیسیون بازرگانی دو کشور در سال جاری جهت حل و فصل موضوعات، تعرفه، حمل و نقل، استاندارد، توریسم، ریزگردها و… باشیم.

حسینی همچنین با اشاره به روند کاهش تولید نفت توسط بسیاری از کشورها، گفت: کاهش تولید نفت در جهان موجب شده تا فرصتی برای ایران به وجود بیاید تا بتواند سهم تولیدات فرآورده‌ های نفتی خود در بازار را افزایش دهد. در حال حاضر کشور‌هایی که نفت ندارند به دنبال صادرات فرآورده‌ های نفتی هستند؛ کشور‌هایی مانند چین، سنگاپور، کره جنوبی، آلمان، اسپانیا و... از این دسته کشور‌ها هستند در حالی که کشور‌های بزرگ تولید کننده نفت چندان علاقه ‌ای برای ورود به تولید فرآورده‌ های نفتی و صادرات آنها ندارند زیرا تولید مازادی ندارند که بخواهند از آن برای تولید فرآورده‌ های نفتی استفاده کنند.

این فعال اقتصادی در حوزه صادرات فرآورده های نفتی ادامه داد: به عنوان مثال حداکثر ظرفیت پالایشی در کشور عراق 600 هزار بشکه است و یا در عربستان به دلیل مصرف بالای داخلی تمام ظرفیت پالایشی آن در داخل استفاده می شود. بنابر این به جز کشورهای بزرگ نفتی مانند روسیه و بخش کمی از آمریکا، بقیه کشورها حضور جدی در تولید فرآورده های نفتی ندارند و بیشتر کشورهای غیر نفتی هستند که در این بحث سرمایه گذاری کرده اند.

وی ادامه داد: البته شرایط کشور ما به دلیل تحریم و محدودیت در فروش نفت با این کشورها متفاوت است. یعنی حالا که ما در فروش نفت خام با محدودیت مواجه شده ایم می توانیم در زمینه تولید فرآورده های نفتی ظرفیت خودمان را بالا ببریم و حتی از این عدم تمایل کشورهای نفتی به تولید فرآورده های نفتی حداکثر استفاده را ببریم و از این طریق خلأ به وجود آمده در بازار نفت ایران و درآمدهای کشور را جبران کنیم. اما متأسفانه آمارها نشان می دهد که ما چندان نتوانسته ایم در این زمینه موفق عمل کنیم

حسینی تصریح کرد: آمارهای منتشر شده از تجارت خارجی کشور نشان می دهد که سال گذشته به طور متوسط در هر ماه 750 میلیون دلار صادرات به عراق داشته ایم و امسال این رقم به حدود 500 میلیون دلار کاهش یافته است. تنها در اردیبهشت ماه آمار افزایش صادرات ایران به عراق را شاهد بودیم و علت آن هم این است که شرکت گاز به طور معمول هر سه تا چهار ماه فاکتورهای صادراتی خود را اعلام می کند. البته در بحث کاهش صادرات ایران نباید تأثیر شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها را نادیده بگیریم و باید این مسأله را هم در نظر داشته باشیم که در حال حاضر نیز هنوز تمامی مرزها بازگشایی نشده است.

وی تأکید کرد: کل صادرات ایران به عراق در فصل بهار یک میلیارد و 450 میلیون دلار بوده که بسیار کمتر از رقم صادر شده در سال قبل است. امیدواریم با بازگشایی کامل مرزها و توافقاتی که در سفر مصطفی الکاظمی به تهران صورت می گیرد، صادرات ایران به عراق افزایش یابد و ما بتوانیم از فرصت طلایی که در این خصوص به وجود آمده حداکثر استفاده را در جهت منافع کشورمان ببریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.