وزیر امور خارجه کشورمان امروز سخنرانی خود در سازمان ملل را با سخنانی از دکتر مصدق آغاز کرد و به پایان برد.

به گزارش جماران؛ ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در جلسه امروز شورای امنیت که به صورت مجازی برگزار شد گفت: «مایلم سخنرانی خود را با همان عباراتی آغاز کنم که نخست وزیر مصدق 59 سال پیش در این شورا به کار برد.

«شورای امنیت تاسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به طور یکسان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد هم کاری کنند. شورا نمی تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد...مگر اینکه قدرت های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق کردن آنها ایجاد شده احترام بگذارند».

دو سال بعد، وی در کودتای سیا برکنار شد.

ظریف شورا

در پایان، بگذارید دوباره از سخنان نخست وزیر مصدوق در شورای امنیت در سال 1951 استفاده کنم که گفت «این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. با این حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت های سیاسی را به عهده دارد. بنابراین بی تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت های خارجی و چه از جانب نهادهای بین المللی تن در نمی دهیم.»

دانلود متن کامل سخنرانی ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نشست شورای امنیت درباره گزارش دبیرخانه سازمان ملل متحد در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.