رییس شورای شهر تهران نوشت: «مروری بر سخنان اخیر ‎سید محمد خاتمی نشان می دهد وی در آسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان، بخوبی متوجه شکاف میان اصلاح طلبی و وضعیت موجود شده و از همین رو از اصلاح طلبان می خواهد بجای پرداختن به شعارهای سیاسی غیرقابل تحقق، به مشکلات مردم و وضعیت اجتماعی بپردازند.

به گزارش جماران؛ محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، در یک رشته توییت نوشت به بررسی وضعیت کنونی اصلاح طلبان پرداخته و نگرانی های خود را ابراز کرده است.

هاشمی در حساب توییتری خود نوشت: «اصلاح طلبان ۸ سال پس از دولت خاتمی، مجددا با پیروزی به عرصه سیاست بازگشتند اما این فرصت قدر دانسته نشد و نتیجه آن به کناره گیری یا ناکامی بخشی از اصلاح طلبان در انتخابات مجلس و کاهش شدید محبوبیت دولت و شخصیتهای اصلاحات در جامعه و ریزش بدنه اجتماعی آنان منجر شد

یکی از پیامهای اعتراضات دیماه۹۶ و آبان ۹۸، عبور بخش زیادی از توده‌های اجتماعی از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی بود.

البته نمیتوان نقش رقیب و ابزارهای نظارتی و حذفی را در ناکامی اصلاح‌طلبان نادیده گرفت اما پرسش اینکه باتوجه به شرایط وساختار نظام،آیا این جریان آینده‌ای در مدیریت کشور دارد؟

اکنون اقتصاد مساله اول است و به همین علت، شهروندان از اینکه اصلاح طلبان بتوانند مسایل جامعه را حل کنند، دچار یاس هستند.

نخبگان اصلاح طلب در حالی صریحترین انتقاد را به دولت بدلیل کندی و رخوت میکنند که دستاورد قابل قبولی برای حوزه های تحت تصدی خود بویژه مدیریت شهری از جمله تهران ندارند.

مروری بر سخنان اخیر ‎سیدمحمدخاتمی نشان می دهد وی در آسیب شناسی عملکرد اصلاح طلبان، بخوبی متوجه شکاف میان اصلاح طلبی و وضعیت موجود شده و از همین رو از اصلاح طلبان می خواهد بجای پرداختن به شعارهای سیاسی غیرقابل تحقق، به مشکلات مردم و وضعیت اجتماعی بپردازند.

شاید بهتر باشد در این مسیر از تغییر ادبیات بهره ببریم، عنوان ‎میانه‌روی، که مفاهیمی نظیر تمایل، پرهیز از رادیکالیسم وافراط و تفریط، مرز بندی با تجدید نظر طلبان و عملگرایی و واقع گرایی را در بطن خود دارد، تنها مسیریست که پیش روی ما برای حضور موثر در جامعه با حفظ ساختار نظام گشوده.

ویژگی میانه روی، خودداری از تکرار بازی و رقابت چپ وراست قدیم، در لباس اصولگرایی و اصلاح طلبی است، میانه روی همانقدر که با اقتدارگرایی و خشونت و نفی حقوق شهروندی فاصله می گیرد با تجدید نظر طلبی و به چالش کشیدن ساختارها و رهبری نظام مرز بندی دارد و می تواند در حل مشکلات مردم بکوشد.

تفاوت میانه روی و اصلاح طلبی، انتقال از ذهنیات به واقعیات ( ‎سابجکتیو به آبجکتیو) است، تفاوت ایده گرایی با عملگرایی و عبور از مرز شعار تا عمل است.

نخبگان و بدنه اجتماعی اصلاح طلب اکنون در معرض ریزش به دوسوی رادیکالیسم یا انفعال ویاس از موفقیت تغییر هستند.

و اگر جریان ‎میانه‌روی به اندازه ای تقویت نشود تا مسیر سومی را پیش روی آنان قرار بدهد، اصلاح طلبی بعنوان یک جریان اجتماعی دو شقه شده و تاثیرات اجتماعی وسیاسی خود را از دست خواهد داد.

همانگونه که غیبتش در انتخابات محسوس بود و حتی درصورت تایید ردصلاحیت شده ها هم نمیتوانست موفق شود».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.