پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

احیای شب نوزدهم ماه رمضان در حرم امام خمینی(س)؛

هاشمیان: رمضان ماه لبیک گفتن به خدا است

سخنران مراسم احیای حرم مطهر امام خمینی(س) با بیان اینکه رمضان ماه لبیک گفتن به خدا است، گفت: روزه به معنای ترک حرام نیست؛ ترک حلال است. ارتباط جالبی بین حج و روزه هست. ماه رمضان و حج هر دو احرام دارد. یعنی چیزهای حلالی را بر خودمان حرام می کنیم.

مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی مقابله با کرونا، شب گذشته بدون حضور جمعیت در حرم مطهر امام خمینی(س) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم هاشمیان در این مراسم با اشاره به آیات سوره قدر، گفت: در نظام عالم زمان ها و مکان ها از ارزش مساوی برخوردار نیستند. بعضی از مکان ها بر مکان های دیگر فضیلت دارد؛ مانند خانه خدا، مسجد النبی(ص) و مسجد کوفه. وقتی مکان عوض می شود ثواب عبادت هم عوض می شود. لذا محل زندگی خود را پاک نگه دارید و در مکان های مقدس بنشینید؛ این  مکان های مقدس یکی از اسرار عبادت است.

وی همچنین با بیان اینکه برخی زمان ها بر زمان های دیگر فضیلت دارند، تصریح کرد: رمضان ماه عبادت است و چند امتیاز و شرافت نسبت به ماه های دیگر دارد. آیه 183 تا 186 سوره بقره، اول می گوید در ماه رمضان روزه بگیرید. روزه به معنای ترک حرام نیست؛ ترک حلال است. شاید خیلی افراد توجه ندارند.

هاشمیان با اشاره به اینکه ارتباط جالبی بین حج و روزه هست، افزود: ماه رمضان و حج هر دو احرام دارد. یعنی چیزهای حلالی را بر خودمان حرام می کنیم. خداوند می فرماید باید اول مُحرِم شوی تا بعد مَحرم و وارد رابطه با خدا شوی. پس رمضان ماه لبیک گفتن به خدا است.

وی تأکید کرد: ماه رمضان نعمت است و خداوند ما را به سفره نعمت خودش دعوت کرده است. آن وقت خداوند می فرماید پاداش روزه را من می دهم؛ یا به تعبیری، پاداش روزه من هستم. هرچه می توانیم روزه ماه رمضان را بگیریم. این روزها طلایی است؛ هرچند طلا  قیمتی ندارد در برابر این شب ها و ما فقط به خاطر نداشتن واژه مناسب می گوییم طلایی است.

سخنران مراسم احیای حرم مطهر امام خمینی(س) در پایان گفت: پیامبر(ص) فرموده رمضان ماهی است که خداوند وعده کرده نفس روزه دار را تسبیح و خواب روزه دار را عبادت حساب می کند و همه دعاها مستجاب است. در این ماه قرآن نازل شد. نزول دفعی قرآن در ماه رمضان و شروع نزول تدریجی آن به قلب پیامبر(ص) از 27 رجب بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.