روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آبهای بندر جاسک خبر داد. تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند.

به گزارش جماران؛ روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس از بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آبهای بندر جاسک خبر داد.

بعدازظهر روز گذشته در حین  تمرین دریایی  تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد که تا کنون شهادت یک نفر محرز و تعدادی نیز مجروح شده اند.

ابعاد حادثه در دست بررسی دقیق کارشناسان فنی است.

تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک/ تعداد شهدا 19تن و مجروحان 15تن است

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد :

روابط عمومی نیروی دریایی با اعلام این خبر عنوان کرده است عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند. پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعداد شهدای این حادثه 19تن بوده و تعداد مجروحان نیز 15نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است. 

روابط عمومی نیروی دریایی ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.

مراسم تشییع شهدای شناور کنارک فردا صبح برگزار می‌شود

مراسم تشییع  پیکر مطهر  ۱۹ تن از شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سانحه دریایی شناور کنارک به شهادت رسیدند صبح فردا (سه شنبه) در منطقه سوم دریایی کنارک برگزار می‌شود.

***

پیام فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص حادثه شناور کنارک

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به شهادت تعدادی از دریادلان نیروی دریایی ارتش در حادثه شناور کنارک، تصریح کرد: با بسیج کلیه امکانات و منابع انسانی و فنی رسیدگی به ابعاد حادثه و تجسس و نجات مصدومین با جدیت ادامه دارد.{در اینجا بخوانید}

 

***

به گزارش جماران؛ برخی منابع غیر رسمی مدعی شده‌اند که در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش در دریای عمان یک ناوچه مورد هدف قرار گرفته که منجر به شهادت و مجروح شدن جمعی از پرسنل آن شده است.

همچنین تابناک نوشت: بر اساس گزارش های تایید نشده، پیش از ظهر روز گذشته (یکشنبه، ۲۱ اردیبهشت ۹۹) مانوری دریایی توسط کشورمان در دریای عمان برگزار شده که به وقوع خطایی مرگبار منجر شده است.

آن گونه که خبر می رسد، ‌در بخشی از این مانور که در نزدیکی بندر جاسک و با حضور برخی یگان های دریایی کشورمان برگزار می شده، ناوچه کنارک به اشتباه مورد هدف شلیک موشک قرار می گیرد و رویدادی فاجعه بار رقم می خورد.

بر اساس این گزارش های تایید نشده، جمعی از خدمه این ناوچه به شهادت نایل آمده و برخی مفقود شده اند. همچنین برخی گزارش ها حکایت از غرق شدن ناوچه کنارک دارد که زمان زیادی نبوده که به خدمت پایگاه دریایی کشورمان در بندر کنارک  در جنوب استان سیستان و بلوچستان درآمده بود.

این در حالی است که در شبکه های اجتماعی روایت های مختلفی از وقوع این حادثه هولناک، نقش ناو جماران در این رویداد و تعداد شهدا و مصدومان این واقعه منتشر می شود. اخباری که باید منتظر واکنش رسمی مقامات کشورمان به آنها بود.

 

نسیم آنلاین نیز در خبری با عنوان جزییات حادثه ناوچه کنارک نوشته است: شنیده شده طی یه حادثه بین دو ناو نیروی دریایی ارتش تو آبهای جنوبی، ناوچه کنارک صدمه دیده و چند نفر از پرسنل آن به شهادت رسیده‌اند
‎برخی خبرنگاران در اکانت های شخصی خود در توییتر به بیان جزئیات غیر  رسمی از سانحه پرداخته‌اند.

هنوز ارتش به صورت رسمی خبری منتشر نکرده است. 

مهدی بختیاری خبرنگار دفاعی نوشته است.

‌《غیررسمی/ طبق آنچه گفته می شود گویا شلیک موشک کروز توسط ناو جماران بوده که اشتباها به یکی از شناورهای لجستیک (کنارک) برخورد کرده است.
تعداد شهدا و مجروحین معلوم نیست.
هموز منابع رسمی ارتش چیزی اعلام نکردند.》

 

روایت عصر ایران تا این لحظه: 

شنیده‌ها حاکی از آن است که یک ناوشکن ایرانی ساعاتی پیش هدف حمله اشتباه ناو ایرانی جماران قرار گرفته است.

بر اساس گزارش‌های تایید نشده، گویا یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ناوچه جماران، ناوچه کنارک را اشتباهی با موشک زده که ۱۸ نفر پرسنل ناوچه در دریا مفقود شده اند و ۱ کشته تایید شده است. به احتمال تمامی پرسنل جان باخته‌اند و شناور هم کلا غرق شده است.

یاسر حزباوی دبیر ستاد هرمزگان سعید جلیلی در انتخابات توییت کرد:

علی الظاهر ناوشکن جماران تو مانور اشتباهی ناوچه کنارک رو تو منطقه جاسک با موشک دریا به دریا زده و غرق کرده!

گفته می‌شود حدود ۴۰ نفر مفقود هستند!

وحید حاجی پور خبرنگار روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نوشت:« بیمارستان بندرچابهار محل اعزام زخمی‌های حادثه بوده و برابر اعلام منابع تعداد کشته شده‌های حادثه به بیش از ۴۰ نفر رسیده که پیکر ۲۲ نفر از پرسنل تا کنون پیدا شده است.»

همچنین خبر‌ها حاکیست موشک از ناوچه جماران شلیک شده است.

گفته می‌شود بیانیه ارتش در خصوص حادثه شب گذشته و شهادت جمعی از ملوانان نیروی دریایی تا ساعاتی دیگر منتشر می‌شود.

این خبر هنوز توسط منابع رسمی تایید نشده است.

 

خبر آخر: تشریح جزئیات حادثه شناور کنارک/ اعلام آمار شهدا و نجات تعدادی از خدمه

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش چگونگی بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک در منطقه عمومی آب‌های جاسک و چابهار را تشریح کرد.

به گزارش جماران، روابط عمومی نیروی دریایی ارتش با اعلام کرد:

«عصر روز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش در آبهای جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

پس از این حادثه تیم های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند.

گفتنی است نیرو های مستقر در شناور مذکور رشادت مثال زدنی در نجات جان همرزمان خود به خرج دادند.

تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

بر اساس این گزارش شناور حادثه‌دیده کنارک طی عملیاتی برای بررسی های فنی به محل اسکله دریایی منطقه منتقل شده است.

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش ضمن تسلیت به خانواده‌های شهدای این شناور، بر آمادگی دفاعی و روحیه شهادت طلبی کارکنان غیور دریایی ارتش تأکید و عنوان کرده است، انتظار می ‌رود تا بررسی دقیق تیم های کارشناسی حاضر در محل حادثه، از هرگونه گمانه‌زنی در این خصوص پرهیز شود.»

 

ناوچه موشک انداز "کنارک" چه مشخصاتی دارد؟

کنارک ناوچه موشک انداز کلاس هندیجان با کد ۱۴۰۳ است که از سال ۱۹۸۸ در خدمت میباشد. 

این ناوچه در آخرین به روز رسانی خود در مهرماه ۱۳۹۷ مجدد به نیروی دریایی ارتش پیوست. ناوچه های کلاس هندیجان به دو لانچر دو تایی موشک نور تجهیز شده اند. از قابلیت و توانایی کلاس هندیجان میتوان به مین ریزی و حمل آب با ظرفیت ۴۰ تن و پذیرش بار تا سقف ۴۰ تن بر روی عرشه اشاره کرد.

شناورهای کلاس "هندیجان" دارای ۴۷ متر طول و ۸.۵ متر عرض و آبخور ۲.۹ متری دارند. این شناورها ساخت هلند و کارخانه کشتی سازی damen هستند.

اسامی شهدای عالی مقام نیروی دریایی ارتش در حادثه اصابت موشک نور واحد خودی به ناوجه کنارک

 ۱- شهید ناوبان دوم الکترونیک جعفر کوهی 

 ۲- شهید ناوبان دوم عرشه اسماعیل‌پور خسرو

 ۳- شهید ناوبان دوم مکانیک مصطفی پویانفر

 ۴- شهید ناوبان سوم برق مهدی رازی

 ۵- شهید استوار عرشه حسین سپهری اهرمی

 ۶- شهید ناو استوار عرشه عادل قاسم زاده

 ۷- شهید ناو استوار دوم برق سید منصور موسوی نژاد

 ۸- شهید ناو استوار دوم مکانیک سعید یار احمدی

 ۹- شهید ناو استوار دوم عرشه های سید حامد جعفری

 ۱۰- شهید مهناوی یکم برق مهدی هاشمی خواه

 ۱۱- شهید مهناوی یکم مکانیک آرش پاکدل

 ۱۲- شهید کارمند آشپزخانه محمد ابراهیم کاظمی

 ۱۳- شهید سرباز وظیفه فخرالدین فلک نازی

 ۱۴- شهید ناو استوار یکم تفنگدار سید مرتضی خادمی حسینی

  ۱۵- شهید مهناوی یکم تفنگدار رضا دهقانی

 ۱۶- شهید مهناوی یکم تفنگدار محمد افشون فر

 ۱۷- غواص محمد اردنی

 ۱۸- شهید جوشکار آرمان سرحدی

 ۱۹- شهید استوار برق محمد صیادی

 

اولین فیلم از ناوچه کنارک بعد از حادثه شب گذشته 

 

حجم ویدیو: 732.90K | مدت زمان ویدیو: 00:00:07
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
49 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.