محمدرضا عارف در نشست خبری ائتلاف برای ایران گفت: بر این باوریم که اکثریت مردم اصلاح طلبند و روز جمعه هم به اصلاح طلبان رای می دهند.

صبح امروز، نشست خبری رئیس فراکسیون امید در ستاد ائتلاف برای ایران در محل حزب اسلامی کار برگزار شد. 
 

به گزارش خبرنگار جماران، محمدرضا عارف در نشست ائتلاف برای ایران که صبح امروز در محل حزب اسلامی کار برگزار شد، گفت: بسیار خوشحالم این نشست در آستانه یک رویداد مهم ملی یعنی انتخابات دوم اسفند برگزار می‌شود. آنچه می خواهم امروز به عنوان یک خدمتگزار کوچک مردم در مجلس مطرح کنم این است که انشالله مردم با مشارکت جدی خود در انتخابات روندی را که ما در چهار دهه گذشته در ارتباط با مردم‌سالاری طی کردیم، علیرغم همه مشکلات و بحث هایی که وجود دارد طی کنند.

وی افزود: امروز واقعا جای مطرح کردن بحث‌هایی که وجود دارد نیست و باید بعد از انتخابات جدی‌تر از گذشته به مسائل و چالش‌های اصلاح طلبان در انتخابات بپردازیم تا بهتر بتوانیم به مسئولیت خود عمل کنیم. راهبردی که جریان اصلاحات در دهه نود داشت از طرفی راهبرد اقناع‌سازی و وحدت در درون جبهه اصلاحات بود و از طرفی دیگر حضور حداکثری در رویدادهای سیاسی مهم از جمله انتخابات بود که دستاوردهای ارزشمندی را در کشور شاهد بودیم.

رئیس فراکسیون امید ادامه داد: باید از مردم تهران خاضعانه سپاسگزاری کنم زیرا در انتخابات گذشته بیش از اینکه ما توقع داشتیم، حمایت کردند. مردم خوب تهران به دو لیست ما هم در مجلسشورای اسلامی و هم شهر تهران به طور کامل رای دادند. این نگاهی بود که مردم در آن انتخابات داشتند و انشاءالله این نگاه را ما یک بار دیگر در جمعه پیش‌رو خواهیم دید.

وی بیان کرد:  جمع‌بندی ما از عملکرد اصلاح طلبان مجلس دهم این است که دیگر لیست‌های بسته شده باید اصلاح طلبانه باشند و باید هر جا که می‌توانیم و کاندیدای اصلاح طلب وجود دارد، لیست ارائه دهیم. متاسفانه روند بررسی صلاحیت‌ها ما را در بسیاری موارد توجیه نکرد که چرا باید شخصیت های متعهد برجسته و جوانان با انگیزه و توانا تاییدصلاحیت نشوند. باید بعد از انتخابات این مساله را جدی پیگیری کنیم تا این گونه مسائل در آینده رفع شود.

عارف گفت: از آنجا که بنای ما در شورای‌عالی حفظ وحدت و انسجام در جریان اصلاحات بود، بنا را بر این نگذاشتیم که با صرف یک رای گیری پنجاه درصدی ملاک خود را تعیین کنیم، بلکه اقلیت هم برایمان مطرح بود. به همین دلیل راهبرد خود را در این دهه اجماع سازی برگزیدیم. تلاش کردیم تصمیمات شورای عالی حدالامکان درراستای اجماع سازی باشد. برهمین مبنا، به این نتیجه رسیدیم که شورای عالی اصلاح طلبان در تهران لیستی ارائه نکند. اما حق و حقوق احزاب اصلاح طلب حفظ شد و آنها می‌توانند با سازوکاری که خودشان فکر می‌کنند لیست دهند. اگرچه توصیه شخصی من این بود که اگر احزاب اصلاح طلب به یک لیست واحد می‌رسیدند بسیار زیباتر بود.

وی اظهار داشت: حرف آخر را مردم می‌زنند. ما به نظر مردم احترام می‌گذاریم. حضور و نقش آفرینی به معنای پیروزی است. اگر ما حضور جدی داشتیم و وظیفه شرعی و ملی خود را انجام دادیم، پیروزیم. ضمن اینکه در گام بعد انتظار داریم لیست ما رای بیاورد. لذا تقاضای عاجزانه ما از مردم این است که به این انتظار احترام بگذارند. صمیمانه از لیستی که دوستان در این ائتلاف بسته‌اند تشکر می‌کنم. 14 نفر از این لیست نمایندگان فعلی مجلس هستند و 16 نفر دیگر آنها اشخاص شایسته ای هستند که من به شخصه از رای دادن به آنها افتخار می‌کنم.

عارف ادامه داد: فراکسیون امید راهبردی داشت که در مسیر راهبرد کلی جریان اصلاح طلبی و تحقق شعار امید، آرامش و رونق اقتصادی قرار داشت. در مجلس دو رویکرد داشتیم که رویکرد اصلی‌مان انسجام بخشی، هماهنگی و وحدت و همکاری بین نمایندگان لیست امید بود. برخی اعضای این لیست از همان روزهای اول به بهانه‌های مختلف نیامدند. این فراکسیون 102 عضو رسمی داشت البته تعدادی هم در کمیسیون‌های تخصصی، ما را همراهی می کردند. ما راهبرد خود را تا روز آخر حفظ کردیم و جا دارد صمیمانه از همه اعضای فراکسیون امید تشکر کنم.

وی بیان کرد: باورم این است که فراکسیون امید مجلس دهم منسجم‌ترین و هماهنگ ترین فراکسیون سیاسی در دوره های مختلف مجلس بوده است. مواردی بود که برای نمونه عضوی از فراکسیون نظر خاص خود را درباره یک مسأله داشت اما به نظر فراکسیون تمکین می کرد. رویکرد دیگر ما در مجلس همکاری حداکثری با سایر نمایندگان بود. ما احساس می‌کردیم که در خیلی از زمینه ها می توانیم همکاری کنیم و اگر با تفاهم کار را جلو ببریم می‌توانیم منویات فراکسیون و راهبردهای خود را عملیاتی کنیم.

عارف گفت: در مورد نهادها و بخش‌های حاکمیتی، راهبرد اصلی ما حمایت و همکاری با دولت البته با نقدی مشفقانه و جدی بود. ما به این رویکرد در کل مجلس دهم عمل کردیم و بسیاری از نقدهای ما جنبه ای خصوصی داشت. هدف ما از نقد این بود که مشکل حل شود نه اینکه هدفی رسانه ای و پاسخ به افکار عمومی مدنظرمان باشد، البته آنهم مهم بود. با نهادهای دیگر هم همین مسیر را داشتیم. با قوه قضائیه همکاری خوبی داشتیم و از طریق یک رابط مسائل را دنبال می‌کردیم.

وی گفت: یکی از مطالبات جدی مردم در زمان انتخابات بحث رفع حصر آقایان کروبی و موسوی بود. به همین منظور ما در مجلس این مساله را به طور جدی در فراکسیون امید مطرح کردیم. در نتیجه کمیته رفع حصری تشکیل شد و  با سران قوا و شورای عالی امنیت ملی جلساتی تشکیل دادیم.

رئیس فراکسیون امید مجلس افزود: همچنین کمیته دانشگاه را تشکیل دادیم که وظیفه اش پیگیری مسائل و مطالبات دانشجویان بود. این کمیته مشخصا بیشتر به مسائل امنیتی و سیاسی دانشجویان می پراخت که تقریبا می توان گفت پرونده دانشجویان ستاره دار با پیگیری های این کمیته بسته شد. دیگر امروز مساله ای به نام دانشجوی ستاره دار نداریم. این کمیته مطالبات دانشجویان را پیگیری می کرد.

وی ادامه داد: کمیته دیگری در این فراکسیون تشکیل شد که رسیدگی به مسائل صنفی اقشار مختلف و مشخصا کارگران را برعهده داشت که به نتایج خوبی هم رسید. در مسائل خاص نیز کمیته تشکیل می شد. برای نمونه در حادثه قطار سمنان و سقوط هواپیمای اوکراینی کمیته ای تشکیل شد و این حوادث را پیگیری کردیم. در مورد پلاسکو نیز نمایندگان تهران پیگیری های جدی داشتند. راهبرد اصلی فراکسیون این بود که در مسأله نظارت، حضوری جدی داشته باشیم. به همین دلیل جمع بندی فراکسیون این بود که ما باید در مدیریت مجلس، هیأت رئیسه و کمیسیون های تخصصی حداکثر حضور را داشته باشیم. فراکسیون امید در تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس پیشتاز بود.

وی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی گفت: حادثه سقوط هواپیما فاجعه بزرگی بود که درباره آن عذرخواهی صورت گرفت. در عین حال، باید منتظر گزارش دقیق آن باشیم. ما در جلسه ای که با آیت الله رئیسی داشتیم فراکسیون امید از ایشان به جد خواست که این حادثه را پیگیری کند و گزارش را به مردم دهد. طبیعتا تهیه این گزارش دقیق زمان می برد. درباره حوادث آبانماه نیز جلساتی در مجلس داشتیم که باید پیگیری کنیم تا تعداد کشته شدگان و مسائل دیگر در آن مشخص شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان گفت: شورای عالی بر مبنای فردمحوری نیست که یک نفر در آن تصمیم گیری کند. این شورا در این مدتی که تشکیل شده یک پروسه کاملا دموکراتیک برای بحث و تصمیم گیری دنبال کرده است. برای همین مسأله که ما در تهران لیست ارائه کنیم یا نه، سه جلسه تشکیل شد که تنها در یک جلسه آن 26 نفر از اعضای حاضر صحبت کردند. جمع بندی این شد که اگر اصرار داشته باشیم به نام این شورا در تهران لیست ارائه دهیم، انسجام ما از بین خواهد رفت و ممکن است انشعاب هایی اتفاق بیفتد. برای ما حفظ وحدت و انسجام اصل بود. اینکه در یک مرحله ای در تهران لیستی به نام شورای عالی داشته باشیم یا نه مساله دوم بود. به همین دلیل نیز تصمیم شورا این شد که به نام خود در تهران لیستی ارائه نکند و در استان ها تنها جاهایی که کاندیدا دارد لیست دهد.  

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که از قول حسین مرعشی گفت «آقای خاتمی از کارگزاران خواسته تا لیست ارائه دهند»، بیان کرد: کارگزاران به عنوان حزبی اصلاح طلب حق دارد که لیست ارائه دهد. اما با شناختی که از آقای مرعشی دارم می توانم از قول ایشان چنین حرفی را تکذیب کنم. به نظرم همیشه منش آقای خاتمی این بوده که از رفتارهای اجماعی و خوب میان اصلاح طلبان حمایت کند. ایشان در این دوره نیز هرطور صلاح بدانند تصمیم گیری خواهند کرد.

عارف در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه نظرسنجی ها نشان می دهند که اصلاح طلبان رای نمی آورند گفت: بهتر است اگر می خواهیم به نظرسنجی ها اعتنا کنیم به همه نظرسنجی ها توجه کنیم. بر این باوریم که اکثریت مردم اصلاح طلبند و روز جمعه هم به اصلاح طلبان رای می دهند.ادعای ما این است که عملکرد فراکسیون امید و مجلس دهم قابل دفاع است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.