جامعه را باید به سمتی سوق داد که همه در جهت مصالح اساسی و واقعی کشور قدم بردارند. کسانی که ادعای اصلاح در جامعه را دارند باید برای آینده این جامعه یک استراتژی و خط مشی تعیین کنند که جامعه و قدرت جامعه را از انحصار عده ای خاص بیرون بیاورد و همه مردم را در سرنوشت خودشان شریک کند.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با تأکید بر اینکه استصواب های سلیقه ای با قانون اساسی و اسلام انطباقی ندارد، گفت: خداوند به همه مردم عقل و هوش عنایت کرده و همه را در برابر خودش مکلف کرده، بعضی بر بعضی، جز به تقوا، برتری ندارند. تقوا هم این است که هر کسی وظیفه خودش را به درستی انجام دهد و اخلاق و انصاف و عدالت را در همه اعمال و رفتار و کردار و حتی افکارش رعایت کند و منافع خود و اطرافیانش را بر منافع دیگران ترجیح ندهد و در مسائل باندی، گروهی و محفلی برخورد نکند.

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید هادی خامنه ای در مراسم شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در دارالزهرا گفت: یکی از نکته هایی که قرآن همیشه بر آن تأکید دارد این است که سرنوشت بشر به دست خود بشر و در اختیار خود او است. البته در چهارچوب عقیده ای که در مورد جبر و اختیار داریم و طبیعتا معتقدیم که خداوند به همان اندازه که به بشر تکلیف داده، اختیار هم داده است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام افزود: بنابر این انسان هرگاه اراده کند می تواند در جامعه منشأ تحولات و تغییرات گوناگون باشد. طبیعتا شرط اساسی آن این است که انسان احساس نیاز به این تحول داشته باشد. یکی از مهمترین شرایط برای تحول در جامعه این است که انسان باید احساس نیاز داشته باشد. آشنایی با نیاز و احساس نیاز باعث می شود که انسان به دنبال هدف خاصی که مورد نیاز او است حرکت کند؛ و به آن خواهد رسید.

وی ادامه داد: طبیعتا رسیدن به این سرانجام احتیاج به فکر و اندیشه دارد؛ که خداوند در این مورد هم تأکیدات فراوان و مکرر دارد. عقل و اندیشه را به بشر به همین منظور داده است و تأکید دائمی بر به کار گیری عقل و اندیشه و قدرت تفکر را دارد. انسان احتیاج دارد که برای این احساس نیاز معلومات کسب کند و ارتقاء معلومات داشته باشد و مغز و قوه ادراک خودش را دائما پرورش دهد.

سید هادی خامنه ای یادآور شد: برخی افراد معتقدند که تحولات و تغییرات را می توانیم از راه تغییرات در ساختارها به وجود بیاوریم؛ اگر ساختارهای اجتماعی و ساختار مدیریتی را جا به جا کنیم همه چیز تغییر پیدا می کند. اگر یک سری مقررات را هم در کنار آن تغییر دهیم طبیعتا جامعه اصلاح می شود. یعنی معتقدند که ساختارها اصل هستند و نیروی انسانی نقش کمتری دارد و شما نیازی ندارید برای اصلاحات نیروهای انسانی را تغییر دهید. این نظر مردود است و صاحب نظران قالبا آن را رد می کنند.

وی افزود: در دنیای امروز همه بر این اعتقاد هستند که باید انسان تغییر پیدا کند و اندیشه انسان باید دست خوش تحول شود تا اتفاقی بیفتد؛ تغییر ساختارها و قوانین و مقررات اگر هم نقشی داشته باشند، نقش بسیار اندکی خواهد بود. همه این ساختارها را همین انسان درست می کند و قانون را انسان وضع می کند یا از کار می اندازد. بهترین قوانین در صورتی که در دسترس نیروهای انسانی ضد تحول و ضد اصلاح قرار بگیرد، به راحتی قوانین دور زده می شود و ساختارها از خاصیت می افتد. بنابر این اصل نیروی انسانی است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با اشاره به آیه هشتم سوره انفال اظهار داشت: مادی و غیر مادی سنت های حاکم بر زندگی بشر با همدیگر فرقی ندارد. اگر در جامعه ای متناسب با شرایط و آنچه که خداوند هستی برای ما قرار داده است عمل نکنیم، آن جامعه و آن هستی با ما مانند یک انسان متخلف برخورد می کند. بنابر این برای اینکه انسان ها بتوانند تغییرات را به طور صحیح انجام دهند باید آموزش ببینند.

وی تأکید کرد: باید توجه داشته باشیم، همان طوری که ما و شما به عنوان افرادی که طرفدار یک روش خاصی هستیم و عقاید نزدیک به هم برای اصلاح جامعه داریم، به دنبال اصلاح از راه اصلاح نیروی انسانی هستیم، این را همه می دانند. بنابر این قدرت های نامشروع و دیکتاتورهای ستمگر دنیا هم برای تثبیت قدرتشان طبعا نیاز به کارگزاران آگاه و کاربلد دارند که بتوانند مسیر اقتدار را برای آنها هموار کنند و خدمتگزار باشند. طبیعتا این آگاهی در خدمت اقتدار و سلطه آنها خواهد بود. امروز شما در همه جای دنیا این را می بینید؛ همه کشورهای بزرگ و قدرت های استعمارگر در حال پیشرفت و توسعه هستند و این پیشرفت و توسعه را مدیون همان مجموعه نیروهای انسانی آگاه و کاربلد هستند.

سید هادی خامنه ای ادامه داد: حاکمان خودکامه مردم را در نادانی نگه می دارند تا بتوانند بر آنها حکومت کنند. اما دنیای امروز عصر ارتباطات است و مردم بدون اینکه از اربابان اجازه بگیرند خود به خود از مسائل آگاهی پیدا می کنند. مطالعه و بررسی کتاب ها و منابع اطلاعاتی و آگاهی در همه رشته های گوناگون تنها راهی است که برای نجات جامعه می شود به عنوان نسخه ای دائمی تجویز کرد. در همه حالات، راه نجات مردم «آگاهی» است. البته قدرتمندان راه های مقابله با آن را بلد هستند؛ اما عده ای باید باشند که مانع شوند.

وی گفت: دشمن همین وسایل ارتباط را دارد و می تواند با تحریف وقایع و انحراف در افکار با روش های مدرن مردم را گول بزند. طبیعتا اینجا است که می توان به دشوار بودن کار اطلاع رسانی، تبلیغ و آگاهی دهی پی برد. دشمن در محتوای کتاب ها و منابع دست می برد و آب را از سرچشمه گل آلود می کنند و همه منابع مورد نیاز نسل ها را مطابق با منافع و مصالح خودشان دستکاری و دچار تحریف و انحراف می کنند تا مردم هرچیزی که می خواهند بیاموزند را طوری بیاموزند که قدرتمندان دوست دارند. البته این هم چاره دارد. نهایتا هرچه دشمن در روش های آگاهی رسانی دستکاری و آن را مطابق اهداف خودش سامان دهی کند، باز برای نجات راهی جز آموختن نیست.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تأکید کرد: جامعه را باید به سمتی سوق داد که همه در جهت مصالح اساسی و واقعی کشور قدم بردارند. کسانی که ادعای اصلاح در جامعه را دارند باید برای آینده این جامعه یک استراتژی و خط مشی تعیین کنند که جامعه و قدرت جامعه را از انحصار عده ای خاص بیرون بیاورد و همه مردم را در سرنوشت خودشان شریک کند. حضرت امیر عبارتی با این مضمون در نهج البلاغه دارد که بار سنگین حکومت را جز دوش یکایک مردم نمی تواند حمل کند.

وی ادامه داد: این بهترین تعبیری است که از یک انسان به ما رسیده و هم صداقت و هم استحکام بیان نشان می دهد که در اسلام اعتقاد به حضور مردم یک اعتقاد واقعی است و تاکتیکی و زینتی نیست. حکومت اینچنینی می تواند مدعی باشد که حمایت مردمی را دارد؛ در غیر این صورت افراد، نهادها و باندها فقط سعی خواهند کرد که مشکلات خودشان و گروه خودشان را حل کنند؛ و برای اینکه پیش بروند، برای مخالفین و حریفان خودشان ایجاد مشکل کنند. طبیعتا معلوم است که بر سر آن جامعه و آینده آن چه خواهد آمد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تأکید کرد: در جامعه ای که عده ای سعی کنند یک اکثریت صاحب فکر و اندیشه و دلسوز را کنار بگذارند، طبیعتا این کار اثر مثبتی نمی تواند داشته باشد و مسائل کشور به این ترتیب حل نخواهد شد. در شکل و شمایلی که بعضی افراد سعی کنند حریف و مخالف خود را کوچک و کم جلوه دهند، طبیعتا این روش بسیار زیان بار است که به بی تفاوت کردن مردم در مقابل آفات، مصائب و مشکلات جامعه منجر می شود. اگر جامعه ای ساخته شود که همه یکدیگر را متهم کنند و به همدیگر دروغ ببندند، اهل ریا و ریاکاری باشند، شعارهای دروغین بدهند و صدها روش انحرافی دیگر را در رسانه های عمومی متعلق به بیت المال و رسانه های خصوصی به کار بگیرند، این روش ها تا به حال در هیچ جایی، از جمله جامعه خود ما، هیچ گرهی از مشکلات جامعه را نتوانسته باز کند.

وی افزود: گمان کسانی که با زدودن افراد نخبه، کاربلد و دلسوز می توانند افراد دیگر را جایگزین کند و به آنها جایگاهی در بین مردم بدهد، خیال باطلی است. ریشه این مسائل و مصائب معمولا محتوای درونی مغزهای علیل و مریض کسانی است که در جامعه با نداشتن هرگونه لیاقت و تناسب کارهای بسیار اساسی را در اختیار دارند؛ و موجب مشکلات می شوند. مغزهایی که علی رغم بالا رفتن سن و سال و طول مسئولیت، نتوانسته اند از تجربه های تلخ و شیرینی که در این مدت نصیب جامعه شده به خود بیایند و تغییری در خودشان بدهند و تکانی بخورند. انسان گاهی ناامید می شود از اینکه چنین افرادی دیگر روی اصلاح را ببینند.

سید هادی خامنه ای با اشاره به اینکه ما باید در جامعه تحول ایجاد کنیم، تأکید کرد: این تحول نمی تواند به خواست و اراده تعدادی اندک متکی باشد و باید به آراء عمومی اتکا داشته باشد. ما در اسلام این مسأله را داریم که آن جایی هم که با رأی اکثریت جامعه برنامه و مسیر خاصی برای جامعه ترسیم می شود، نباید از حقوق اقلیت غفلت کرد. در یک جامعه پیشرفته و با عدالت این مسأله شدنی است که حقوق اقلیت هم حفظ شود و همه خشنود و راضی باشند. اسلام معتقد است که به بهانه حق اکثریت نمی توان و نباید حق اقلیت را ضایع کرد؛ تا چه رسد به اینکه یک اقلیت حق یک اکثریت بزرگ را ضایع کند و نادیده بگیرد.

وی اظهار داشت: در یک جامعه اسلامی همه مردم باید امکان فکر کردن داشته باشند؛ باید به عقیده همه احترام گذاشته شود. هیچ کس حق ندارد جلوی تفکر و اندیشیدن را بگیرد. قرآن مجید کسانی که از فکر و اندیشه خودشان استفاده نمی کنند را ملامت و سرزنش می کند؛ تا چه رسد به کسانی که جلوی فکر کردن دیگران را می گیرند. طبعا هیچ کس حق ندارد با عقیده مخالف دیگران مبارزه کند؛ تا چه رسد که آن را متهم کند و دروغ و تهمت بزند؛ تا چه رسد که مثل بعضی ها، مخالف خودش را مرتد بشمارد و کافر بداند. روش های تکفیری که در دنیای امروز هم وجود دارد.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام یادآور شد: از قول آیت الله موسوی اردبیلی نقل شده است که می گوید روزی ما خدمت امام رسیدیم، ایشان از فردی نام بردند و فرمودند که از وجود او استفاده شود. می گوید عرض کردیم که ایشان شما را قبول ندارد. امام با تعجب به من گفت، مگر من از اصول دین هستم که اگر کسی مرا قبول نداشت شما حق نداشته باشید از او استفاده کنید؟! این فرمایش امام است. امامی که همه مردم به او ارادت می ورزیدند و می ورزند و یک انسان استثنائی در شرایط خودش بود، چنین فرمایشی دارد. پس هیچ کس حق ندارد خودش را مرکز دایره فهم و درک حقیقت بپندارد. هرکسی با او اندکی در افکار و اندیشه ها تفاوت دارد از این وادی بیرون بیندازد. تکثر و احترام به افکار عمومی از اصول مسلم دین ما است؛ که در چهارچوب قانون اساسی و قوانین عادی باید از آنها استفاده و حراست کنیم.

وی افزود: امام از یک طرف مجلس را عصاره فضائل ملت می داند و از طرف دیگر حق انتخاب مردم را محترم می شمارد. روشن است که سختگیری های بی جا و استصواب های سلیقه ای با قانون اساسی و اسلام انطباقی ندارد. وسعت نگاه در اسلام در حدی است که همه را به یک چشم می بیند و از اموال بیت المال به همه یکسان سهم می دهد و در میان شهروندان فرق نمی گذارد؛ مسلمان و غیر مسلمان، شیعه و سنی، مسیحی، یهودی، زرتشتی و بودایی فرق نمی کند. ما این را در بسیاری از آداب دینی خودمان شاهد هستیم که مسلمان و غیر مسلمان از همدیگر ممتاز نمی شوند؛ اینها می تواند برای ما درس باشد.

سید هادی خامنه ای با تأکید بر اینکه مطلق شمردن افکار و عقاید خودمان را باید به شدت محکوم بدانیم، اظهار داشت: خداوند به همه مردم عقل و هوش عنایت کرده و همه را در برابر خودش مکلف کرده، بعضی بر بعضی، جز به تقوا، برتری ندارند. تقوا هم این است که هر کسی وظیفه خودش را به درستی انجام دهد و اخلاق و انصاف و عدالت را در همه اعمال و رفتار و کردار و حتی افکارش رعایت کند و منافع خود و اطرافیانش را بر منافع دیگران ترجیح ندهد و در مسائل باندی، گروهی و محفلی برخورد نکند. خلاصه اینکه باید صداقت داشته باشد. صداقت عنصر اساسی و کلیدی است که در روایات هم بسیار به آن تکیه شده و ما نباید ساده با آن برخورد کنیم.

وی ادامه داد: ما موظفیم حقوق شهروندی را برای همه طیف ها و از همه تعلقات نژادی، جنسیتی، مذهبی، عقیدتی و طبقاتی محترم بشماریم و برای امکان اثرگذاری آنها در حوزه های مشارکت سیاسی احترام قائل شویم و زمینه آن را ایجاد کنیم و ساز و کار قانونی برای حمایت از قشرهای حذف شده در جامعه و مغفول و مورد تبعیض، تدوین کنیم. اصلاحات ما در جامعه باید با اندشیه تحول، پاسخگویی و بها دادن به یک شهروند مسئول، توأم باشد. باید نگاه ما به عدالت یک نگاه حقیقی باشد؛ نه نگاه فرصت طلبانه و تبلیغاتی.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام با بیان اینکه باید برای کاهش شکاف های طبقانی برنامه داشته باشیم، تأکید کرد: فقط سخن گفتن و شعار دادن درباره عدالت مشکلی را حل نمی کند. منادیان این شعارها باید خودشان هم در عمل کمترین شباهتی به آنچه که می گویند داشته باشند؛ و الا اگر خانه های آن چنانی داشته باشند، هم نمی توانند به این شعارها عمل کنند و هم مردم از آنها باور نخواهند کرد.

وی ادامه داد: باید مدارا و رواداری سیاسی را در جامعه نسبت به همه داشته باشیم. تکثر را باید رعایت کنیم. خود همین باعث فروکش خشونت ها و کینه ورزی ها می شود. این را باید بفهمیم و بفهمانیم و قبول کنیم که حقیقت در انحصار یک فرد یا افراد نیست. حضرت علی(ع) فرمورد که یک فرد نمی تواند در جامعه معیار حق و باطل باشد.

سید هادی خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تشییع پیکر شهید حاج قاسم سلیمانی گفت: یکی از چیزهای دیگری که لازم هست رعایت کنیم این است که در تشخیص صورت مسائلی که در جامعه با آنها درگیر هستیم دقیق و هوشیار باشیم. ما در گذشته بسیار نزدیک تشییع پیکری برای شهید حاج قاسم سلیمانی داشتیم. دیدید که میلیون ها انسان از طیف های مختلف در این تشییع حضور داشتند. مثل روز روشن بود که این همه جمعیت بی جهت به تشییع یک سردار نیامده اند. حتما این شخص باید خصوصیتی داشته باشد که دیگران نداشتند؛ مهم کشف این خصوصیت است. همه دنبال این هستند و هرکس سعی دارد چیزی را بگوید که به نفع خودش باشد. ما باید این مراسمی که با حضور همه اقشار جامعه شکل گرفت را قدر بدانیم؛ ولی بداخلاقی ها نشان می دهد که این قدرشناسی در ما وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما باید دقت کنیم و به خودمان و دیگران دروغ نگوییم، افزود: یکی از معانی تقوا همین است. آنچه وجدان ما احساس می کند را به زبان بیاوریم. به دو سه مسأله بر می خوریم که یکی حُسن مدیریت این شخص، شجاعت و بی باکی این فرد در برخورد با کانون خطر در غرب آسیا است. این منطقه خطرخیز است و رفتن به آن استقبال از شهادت است و شجاعت می خواهد. دومین خصوصیت میل به گمنامی و بی ریایی است. سوم این است که ماهیت مبارزه با داعش که مبارزه با توحش و خشونت و بی رحمی و جنگ افروزی است، یک حسن است.

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام تأکید کرد: مهمتر از همه اینها، حس رواداری و داشتن تقوای سیاسی است. من این را تقوای سیاسی ایشان تلقی می کنم؛ ممکن است خیلی ها تعابیر دیگری داشته باشند. وقتی ایشان در صحبتی که بارها پخش شده می گوید آن دختر بی حجاب یا کم حجاب هم دختر من است، یا در جای دیگری می گوید که من جزو هیچ دسته و گروه اصولگرا یا اصلاح طلب نیستم و با همه شخصیت های دو جناح ارتباط برادرانه و برابر دارد، از او یک شخصیت محبوب می سازد. نکته اصلی اینجا است که در تشییع پیکر او کسانی را به صحنه می آورد که در هیچ صحنه ای نمی توان آنها را مشاهده کرد.

وی در پایان گفت: آن گاه که ما درست نمی توانیم مسائل جامعه خودمان را بشناسیم، به طریق اولی کارگزاران حکومت هم دستورالعمل های کورکورانه و دارای انحراف بزرگ را انجام می دهند و مسائلی در جامعه بروز می کند که ما همه روزه با آن روبرو هستیم. قتل ها، دزدی ها، دعواها، کلاهبرداری ها و تجاوزها فراوان هست؛ چیزی که اصلا لایق و شایسته یک جامعه اسلامی نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
9 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.