گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو جامعه روحانیت مبارز: شورای نگهبان دلایل ردصلاحیت را در اختیار نامزدها قرار دهد/ آنها تنها از یک جناح نیستند/ مشارکت مردم در انتخابات آتی بسیار خوب خواهد بود

تا جایی که می دانم نه فقها و نه حقوق دانان شورای نگهبان کسانی نیستند که دین خود را به دنیا بفروشند. من اعضای شورای نگهبان را از برخورد جناحی بری می دانم و اگر خدای ناکرده آنها بخواهند جناحی رفتار کنند واویلاست.

پایگاه خبری جماران، سعید گیتی آرا: یک عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز گفت: خوب است آنهایی که فکر می کنند بی جهت رد صلاحیت شده اند، به شورای نگهبان مراجعه کنند و به پرونده خود نگاه بیندازند و شورا نیز اطلاعات مربوط به دلایل رد صلاحیت آنها را در اختیارشان بگذارد تا قانع شوند در چه مواردی انحراف داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار جماران ، با اشاره به ضرورت حضور پرشور در انتخابات گفت: این امری است که مقام معظم رهبری نیز روی آن تاکید دارند و معتقدند مردم باید حداکثری در انتخابات شرکت کنند و فکر می‌کنم انتخابات آتی نیز همانند ادوار گذشته پرشور خواهد بود.

 

مشارکت مردم در انتخابات آتی بسیار خوب خواهد بود

وی افزود: حتی نزاع‌های مختصری که بین افراد رخ می دهد مردم را بیشتر تحریک می کند تا در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشند. به نظر می‌رسد که با وجود دشمنان نظام، مردم کاملا درک می کنند که هرچه بیشتر در صحنه حاضر باشند موجب اقتدار و امنیت جامعه خواهد شد. انشاءالله مشارکت خوبی را شاهد باشیم. معتقدم به شکایت افرادی هم که یا ردصلاحیت شدند یا صلاحیت‌شان هنوز احراز نشده، رسیدگی خواهد شد و چنانچه مشکل واقعی نداشته باشند می‌توانند به عنوان کاندیدا حضور پیدا کنند.

ابراهیمی ادامه داد: به نظرم مشارکت مردم در انتخابات آتی بسیار خوب خواهد بود و انشالله مردم با حضور خود چشم دشمنان را کور و دوستان را خشنود خواهند کرد. بدون شک قانون نمی‌تواند تغییری پیدا کند و ما نمی‌توانیم درها را برای کاندیداتوری در مجلس باز بگذاریم و بگوییم هرکس که ثبت نام می‌کند می‌تواند وارد رقابت شود. در هیچ کجای دنیا چنین فضای بازی وجود ندارد که هرکس از هرجا ثبت نام کرد بتواند وارد گود رقابت شود. به ویژه اینکه گفته شد ردصلاحیت های افراد شاخص به دلیل مشکل مالی بوده است.

 

نمی توانیم بگوییم به خاطر پرشور شدن انتخابات همه باید تایید شوند

وی بیان کرد: طبیعی است اگر کسی مشکل مالی داشته باشد نتواند کاندیدا شود. زیرا این افراد قرار است برای سرنوشت مردم تصمیم بگیرند. مجلس همانطور که حضرت امام فرمودند در راس امور است. بنابراین اگر واقعا مجلس در راس امور باشد باید افرادی منزه و دست پاک وارد آن شوند. اگر افرادی ناپاک وارد آن شوند ما که نمی توانیم با دستمالی کثیف شیشه را پاک کنیم. از این رو، ما باید افرادی صالح و فرهیخته به مجلس بفرستیم تا قوانین خوب، عادلانه و همه جانبه نگرانه در آنجا تصویب شود.

ابراهیمی گفت: مجلس باید الگویی باشد تا همگان به عملکرد آن اشاره کنند. اگر مجلس ما فاسد شد، آن وقت چگونه می توان به اتکای افراد فاسد جامعه را اداره کرد؟ من خودم در دوره دوم نماینده مجلس بودم، نزاع هایی نظیر امروز، آن زمان نیز شد و عده ای به نحوه نظارت استصوابی اعتراض داشتند. اما حضرت امام در رابطه با استصوابی بودن نظارت شورای نگهبان تاکید داشتند. بنابراین هم قانون این را می گفت و هم نظر حضرت امام این بود. امروز نیز نظر مقام معظم رهبری همین است و ما نمی توانیم قانون را تغییر دهیم و بگوییم به خاطر پرشور شدن انتخابات هرکسی که ثبت نام کرده باید تایید شود.

 

فقها و حقوق دانان شورای نگهبان کسانی نیستند که دین خود را به دنیا بفروشند

این عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: با این کار انتخابات پرشور نمی شود بلکه اگر افرادی فاسد روی کار بیایند خانه از ریشه ویران می شود. معتقدم با وجودی که جناب آقای رئیس جمهور عزیز ما هستند اما باید در چارچوب قوانین اظهار نظر کنند تا کشور برهم نریزد و مشکلی به وجود نیاید. این مسلم است که از هر دو نفری که پیش قاضی می رود یک نفر ناراضی برمی گردد. به طور طبیعی، وقتی مساله بررسی سوابق افراد مطرح می شود و اطلاعاتی از این سو و آن سو می رسد، نمی توان آنها را نادیده گرفت. این ها مسائلی است که باید به آنها دقت کرد.

ابراهیمی افزود: تا جایی که می دانم نه فقها و نه حقوق دانان شورای نگهبان کسانی نیستند که دین خود را به دنیا بفروشند. من اعضای شورای نگهبان را از برخورد جناحی بری می دانم و اگر خدای ناکرده آنها بخواهند جناحی رفتار کنند واویلاست. فقهای شورای نگهبان شرایط اجتهاد دارند و کسانی که مجتهد و معروف به دیانت هستند، جانبداری از جناح یا افراد خاصی نمی کنند. آنها اگر کسانی را رد صلاحیت می‌کنند ادله کافی برای این کار دارند.

 

ردصلاحیت ها تنها از یک جناح نیست

عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: خوب است آنهایی که فکر می کنند بی جهت رد صلاحیت شدند، به شورای نگهبان مراجعه کرده و به پرونده خود نگاهی بیندازند و شورا نیز اطلاعات مربوط به دلایل رد صلاحیت آنها را در اختیارشان بگذارد تا قانع شوند در چه مواردی انحراف داشتند یا خلاف عمل کرده‌اند؟ البته باید توجه داشت که بخش عمده این موارد، عدم احراز صلاحیت بوده، افراد گاهی به دلیل ناشناخته بودن با عدم احراز صلاحیت مواجه می‌شوند اما آنهایی که شناخته شده هستند و با ردصلاحیت مواجه شدند، چنانچه اعلام شد از هر دو جناح سیاسی بوده‌اند. بنابراین ردصلاحیت ها تنها از یک جناح نبوده بلکه هم از اصولگرایان و هم از اصلاح طلبان بوده است. آقای کدخدایی نیز رسما اعلام کرد که این افراد مسائل مالی داشته اند. این مسلم است که نمی توان افرادی را که مسائل مالی دارند تایید صلاحیت کرد.  

وی در پایان گفت: درباره کسانی که با عدم احراز صلاحیت مواجه شده اند. شورای نگهبان خواسته ادله ای ارائه دهند و برای شکایت آنها 5 روز را تعیین کرده که بنابر خبرها اعتراضات صورت گرفته و انشاءالله که آنها نیز مورد تایید قرار گیرند. من فکر نمی کنم اگر آنها ادله ای ارائه دهند که شرایط لازم برای کاندیداتوری را دارند، اعضای شورای نگهبان غرضی درردصلاحیت اشخاص داشته باشند. امیدوارم آنها نیز تایید شوند و باید بازهم بگویم که شورای نگهبان عملکردی بی طرفانه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.