نماینده مجلس اعلای عراق تأکید کرد: مهمترین مسأله‌ ای که موجب مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا شد، این بود که وی اسرائیل را به حمله به انبار مهمات و پایگاه ‌های حشدالشعبی متهم کرده بود و همین مسأله مورد غضب آمریکا قرار گرفت و باعث شد که اسرائیل محور مقاومت در عراق را هدف حملات خود قرار دهد.

نوزدهمین نشست از سلسله نشست های تخصصی جمعیت دفاع از ملت فلسطین با عنوان «سودبری اسرائیل از بی ثباتی در عراق» پیش از ظهر امروز (یکشنبه 8 دی ماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، ماجد غماس(ابوعارف)، نماینده مجلس اعلای عراق، در ابتدای این نشست به تبیین مشکلات اساسی عراق در وضعیت کنونی پرداخت و گفت: در عراق مردم از قفس حاکمیت اقلیت بر اکثریت خارج شده اند و این امر با استقبال آمریکایی ها مواجه نشد؛ چرا که آنان همواره از به وجود آمدن کشوری بر مبنای دموکراسی وحشت داشته اند. مسأله بعدی این است که دموکراسی در مورد خوشایند بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز نبوده است، چرا که در این کشورها سیاست دموکراسی به اجرا در نیامده است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا به هدف خود از اشغال عراق نرسید، ادامه داد: قدرت گرفتن نیروهای مجاهد در عراق و محور مقاومت زنگ خطری برای رژیم صهیونیستی و آمریکاست؛ چرا که اسرائیل همواره از قدرت گرفتن محور مقاومت ترس داشته است. قبل از شروع آشوب ها در عراق اسرائیل و آمریکا در صدد این بودند که از به وجود آمدن کشوری قدرتمند در منطقه جلوگیری کنند. علاوه بر این امر در زمان کنونی عراق روزانه 5 میلیون بشکه نفت صادر می کند و در معاملات اقتصادی که با چین داشته است، توانسته از نظر اقتصادی گام بلندی را بردارد و همین امر موجب شده که دشمنان غربی به دنبال آسیب زدن به اقتصاد عراق باشند.

ابوعارف تصریح کرد: اسرائیل می خواهد با اجرای معامله قرن از مسأله پناهندگان خاطری آسوده پیدا کند و محصولات اسرائیلی را جایگزین محصولات ایرانی کند، بنابراین سوار شدن بر موج اعتراضات مردمی عراق امری طبیعی است که هدف نهایی آن ضربه به محور مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است.

علی الازیر جاوی(ابونور)، نماینده حزب فضیلت عراق، نیز در این نشست به وضعیت سخت و دشوار عراق در زمان کنونی اشاره کرد و گفت: سیاست رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس تا کنون ایجاد تفرقه در بین ملت ها بوده است تا با تضعیف کشورهای منطقه، باعث عقب ماندن ملت ها شود و هدف نهایی این رژیم این است که به قدرت اول منطقه تبدیل شود. کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز ثروت خود را در راستای اهداف آمریکایی-اسرائیلی استفاده می کنند و این امر مورد حمایت ابرقدرت ها است. آنچه در این بین اهمیت دارد میزان آمادگی ما در برابر آنها است.

وی یادآور شد: از دیگر مسائل مهمی که در خاورمیانه شاهد آن بودیم، پیشنهاد طرح خاورمیانه بزرگ بود که توسط جرج بوش و رایس مطرح شد. آنان برای پیشبرد این هدف، گروهک تروریستی داعش را به وجود آوردند تا با ایجاد ترس و رعب در منطقه برای تغییر مواضع سیاسی عراق بهره برداری کنند. اما با توجه به مقاومت مردم عراق این طرح آنان شکست خورد. با شکست طرح خاورمیانه برزگ، رژیم جعلی اسرائیل با حمایت آمریکا طرح معامله قرن را پیشنهاد داد و هدف نهایی این طرح فشار حداکثری بر نیروهای مقاومت و جمهوری اسلامی ایران است.

ابونور اظهار داشت: تفاوت ایران و عراق این است که به خاطر همبستگی ملت و دولت، تا کنون غربی ها و حکومت های استکباری نتوانسته اند گسستی در ایران به وجود بیاورند، اما در عراق شکاف بین مردم و دولت باعث شده که آمریکایی ها و اسرائیلی ها از این مسأله بهره برداری کنند.

وی گفت: شکل گیری اعتراضات در عراق محصول مجموع اشتباهات حاکمیتی عراق بود و دخالت نیروهای خارجی باعث منحرف شدن این جریان اعتراضی شد.

ابوعارف در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه غرب همواره درصدد ناکارآمد ساختن نظام سیاسی عراق بوده، تصریح کرد: از نگاه آمریکایی ها دولتی موفق است که حامی منافع آمریکایی ها باشد. اما با وجود دموکراسی در عراق آنها نتوانستند به اهداف خود در عراق برسند، و در ظهور داعش دیدیم که مردم چگونه با پیوستگی خود این گروهک تروریستی را نابود کردند. البته همانطور که مرجعیت عراق به مشکلات زیرساختی و خدمات رفاهی عراق اشاره کرد، همچنان مشکلاتی در این باره نیز وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه منطق سیاست اسرائیل همواره با سیاست های آمریکا همخوانی داشته، افزود: رژیم جعلی اسرائیل با حمایت آمریکا به دنبال ایجاد تفرقه و هرج و مرج در عراق است تا عراق را به سمت تجزیه سوق دهد.

نماینده مجلس اعلای عراق در خصوص حمایت مردم عراق از ملت فلسطین نیز اظهار داشت: از ۷۰ سال گذشته تا زمان حال، مردم عراق همواره از ملت فلسطین حمایت کرده‌ اند و حتی در ابتدای اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی، عراقی ‌ها برای انجام عملیات چریکی به فلسطین رفته و با اسرائیل می‌ جنگیدند. این مسأله نشان می ‌دهد که فلسطین، مسأله اصلی عراق است و برای ملت این کشور از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

وی ادامه داد: این در حالی است که برخی جنبش‌های فلسطینی در گذشته همگام با صدام بودند و متأسفانه این مسأله باعث شد که مردم عراق نسبت به فلسطین نوعی دلخوری پیدا کنند. از طرفی نیروهای مجاهد فلسطین نیز سعی نکردند که این مسأله را اصلاح کنند. لذا فلسطین باید به موضع گذشته خود بازگردد تا عراق هم نقش مؤثرتری در از بین ‌بردن اهرم‌ های فشار اسرائیل داشته باشد.

ابوعارف در پاسخ به سؤالی درباره کناره ‌گیری «عادل عبدالمهدی»، نخست‌وزیر مستعفی عراق گفت: مهمترین مسأله‌ ای که موجب مجبور شدن عبدالمهدی به استعفا شد، این بود که وی اسرائیل را به حمله به انبار مهمات و پایگاه ‌های حشدالشعبی متهم کرده بود و همین مسأله مورد غضب آمریکا قرار گرفت و باعث شد که اسرائیل محور مقاومت در عراق را هدف حملات خود قرار دهد.

وی تأکید کرد: یکی از عوامل آشوب در عراق، اسرائیل است؛ اکنون اسرائیل در عراق وارد جنگ سایبری شده و حتی ممکن است مواضع حشدالشعبی را نیز بمباران کند. زیرا آنگونه که آمریکا و اسرائیل تصور می‌ کردند که با ایجاد هرج و مرج در عراق می ‌توانند این کشور را به نابودی بکشانند، محقق نشد و آنها به هدف خود نرسیدند.

نماینده مجلس اعلای عراق افزود: وضعیت عراق در حالتی بسیار شکننده و ناپایدار قرار دارد و مورد تهاجم شدید دشمنان است. نیروهای امنیتی این کشور بدون سلاح هستند و نمی‌ توانند وارد صحنه شوند، حشدالشعبی نیز در این اعتراضات شرکتی نمی‌ کند؛ از طرفی مرجعیت دینی عراق تأکید کرده است که هیچ خونی ریخته نشود اما در مقابل شاهد ارتکاب جنایاتی در جریان اعتراضات هستیم که برخلاف تأکیدات مرجعیت است.

وی تأکید کرد: آمریکا و اسرائیل منتظرند تا بتوانند شیطنت کرده و این درگیری‌ ها را در سازمان ‌های بین ‌المللی مطرح کنند و اینگونه نشان دهند که حشدالشعبی و نیروهای امنیتی عراق در حال جنایت در این کشور و ریختن خون مردم بی‌ گناه هستند، لذا این مسأله یکی از چالش‌ های بزرگ عراق است.

ابونور نیز در  پایان تأکید کرد: رژیم صهیونیستی از زمان تأسیس، در پی اختلاف‌ افکنی میان کشورهای اسلامی بوده و این موضوع مورد حمایت ابرقدرت‌ ها است، لذا آنها از دلارهای نفتی برخی کشورهای عربی برای پیشبرد اهداف رژیم صهیونیستی استفاده می‌ کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.