وزیر آموزش‌وپرورش گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش‌وپرورش استان‌های سراسر کشور که جمعه‌شب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: برای حل مسائل و چالش‌های موجود به‌جای نگاه عادت زده، نگرش خلاقانه داشته باشیم و به‌جای تمرکز بر مسائل بر چشم‌اندازها تمرکز کنیم.

به گزارش جماران، محسن حاجی میرزایی بابیان این‌که اجرای سند تحول بنیادین مأموریت اصلی و جدی وزارت آموزش‌وپرورش است، افزود: برای اطمینان از اجرایی شدن سند تحول بنیادین نیاز به الگویی اجرایی داریم تا مختصات نقطه‌ای که در آن قرار داریم و اطلاعات و مشخصات نقطه‌ای که قرار است به آن برسیم را بدانیم.

وی افزود: معیار موفق بودن در دستگاه تعلیم و تربیت حل پایدار مسائل است لذا تا معلومات و مجهولات مسائل را مشخص نکنیم قادر به حل آن‌ها نخواهیم بود.

حاجی میرزایی بابیان اینکه در سال‌های بعد از انقلاب، پوشش تحصیلی و ریشه‌کنی بی‌سوادی ازلحاظ کمی و کیفی رشد قابل‌توجه و چشمگیری داشته است، گفت: در دهه‌های گذشته اصلاح نظام آموزشی همواره مدنظر نظام تعلیم و تربیت بوده اما مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌ها منجر به بهسازی این نظام نشده است، به همین علت معتقدیم مهم‌ترین و اصلی ترین مسیر این دستگاه سند تحول بنیادین است تا همه‌چیز در آموزش‌وپرورش به شکل بنیادین متحول شود.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به این‌که برخی از مشکلات آموزش‌وپرورش مزمن است و ما هنوز نتوانسته‌ایم این چالش‌ها را به‌طور اساسی حل کنیم خاطرنشان کرد: یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها که هم‌اکنون و در چند سال آینده با آن مواجه هستیم، مسئله کمبود نیروی انسانی است و تلاش می‌کنیم با اتخاذ تدابیر و سیاست‌های گوناگون این چالش را مرتفع سازیم.

وی گفت: مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت پیش از آنکه ناشی از منابع مادی و عدم توجه باشد محصول مدیریت نادرست است به همین جهت اصلی‌ترین عامل مشکلات را می‌توانیم در مدیریت آموزش‌وپرورش پیدا کنیم.

حاجی میرزایی تصریح کرد: ایجاد تعامل و هم‌افزایی میان آموزش‌وپرورش و سایر دستگاه‌ها بسیار مهم است و دراین‌بین مشارکتی مفید خواهد بود که چشم‌انداز مشترک داشته باشد و آن موقع توفیقات فراوانی حاصل خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که در آموزش‌وپرورش سرمایه‌های بزرگی داریم و خداوند رسالتی به ما داده است که انبیاء و اولیا الهی در آن راه قدم برداشته‌اند افزود: آموزش‌وپرورش فراگیرترین و منظم‌ترین رسانه‌ جمهوری اسلامی ایران است، به‌طوری‌که در دورترین نقاط کشور نیز اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی از طریق نظام تعلیم و تربیت راحت‌تر و بهتر منتقل می‌شود.

وزیر آموزش‌وپرورش همچنین اظهار کرد: در شرایط فعلی باید چشمه‌های جوشان فکر و خلاقیت را در آموزش‌وپرورش احیاء سازیم و مدیران، معلمان و دانش آموزان را به خلاقیت، نوآوری و اندیشه دعوت کنیم و با خلق چشم‌اندازها و ایجاد برنامه‌های جذاب و زیبا در جهت رفع نیازهای مردم و مبتنی بر سند تحول بنیادین، جامعه را با خود همراه سازیم چراکه بدون مشارکت اجتماعی موفقیتی حاصل نخواهد شد.

حاجی میرزایی گفت: ما باید با ایجاد یک رقابت سالم و کارساز، چشم‌اندازهای مختلف را برای مجموعه تحت مدیریت خود تعریف کنیم و با ایجاد نگرش‌های نوین و ایجاد شوق و گسترش مشارکت اجتماعی مأموریت‌های آموزش‌وپرورش را انجام دهیم.

این مقام مسئول تأکید کرد: هیچ کاری به‌اندازه کار فرهنگی نمود ندارد و باید بتوانیم سند تحول بنیادین را به عبارت‌های ساده و ملموس تبدیل کنیم تا برای همگان شوق‌انگیز باشد و آنگاه بهتر اجرایی خواهد شد.

وی در پایان گفت: آموزش‌وپرورش باید تحول را از خودش آغاز کند و نقطه آغاز این تحول مدیریت است و در این راه باید نقطه‌ای را تعیین کنیم و همه را به آن نقطه هدایت نماییم و همه فرهنگیان باید دررسیدن به این نقطه سهیم و علاقه‌مند باشند و حتماً باید تعلیم و تربیت را با استفاده از بیانی که برای مردم و مخاطبین شوق‌انگیز باشد ارائه کنیم تا نتایج بهتری حاصل گردد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.