گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

میرزایی نیکو: مهم ترین مسأله این دوره شکاف ‌اجتماعی است/ «باور مردم» حیثیت یک حکومت است

کاری کرده ایم که مردم به ما بی‌ اعتماد شده‌ اند. نوع تبلیغات، عملکرد، مدیریت، فساد و حیف و میل، تهمت و دروغ و... در به وجود آمدن این بی‌اعتمادی موثر بوده و اگر توجه نکنیم بدتر خواهد شد.

سخگوی مجمع ایثارگران با اشاره به حوادث پس از افزایش قیمت بنزین گفت: مهم ترین مسأله این دوره شکاف ‌اجتماعی است که به وجود آمده و بستر این شکاف اجتماعی و طبقاتی را جریان اجتماعی حاکم به وجود آورده است. لذا خرده و عمده فرمایشات دستوری راهگشای این مسائل نیست و دولت برای حکمرانی و اعمال تصمیمات اقتصادی با توجه به معاش و نیازهای اولیه طبقات مستضعف و دهک های پائین به اعتماد سازی و برنامه مبتنی بر علوم انسانی اجتماعی احتیاج دارد.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار جماران، در خصوص مواضع حزب مجمع ایثارگران در پی اعتراضات مردم و حوادثی که بعد از افزایش قیمت بنزین رخ داد، اظهار داشت: ابتدا باید از طرف همه اعضای حزب به خانواده های عزادار و مصیبت دیده تسلیت بگویم و با ابراز همدری همدلی کنیم با آحاد مردم بزرگ ایران به خصوص خانواه هایی که عزیزان خود را از دست داده اند و در این حادثه بسیار تلخ و دردآور دچار مشکل شده اند.

سخنگوی مجمع ایثارگران افزود: اعتراض حق مسلم مردم است که قانون اساسی این حق را به آنها داده و باید همه ارکان نظام آن را به رسمیت شناخته و محترم شمرده و ساز و کار لازم برای ابراز آن را فراهم نمایند؛ به ویژه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب که به عنوان تنها مرجع فرا قوه ای صدور مجوز راهپیمایی را به عهده دارد.

وی تاکید کرد: بعد از ۴۰ سال هنوز وقت آن نرسیده که مصوب و مدون زیر نظر احزاب اعتراضات رسمی و قانونی  برگزار شود، پتانسیل های خشم تخلیه شود، مردم باور کنند که صدایشان به گوش تصمیم گیران می رسد؟! و صد البته صف معاندین و نقابداران از مردم جدا می شود و اجازه نفس کشیدن در جمع قانونی شناسنامه دار را پیدا نمی کنند که بخواهند آشوب کنند و برای نظام هزینه بتراشند.

میرزایی نیکو با بیان اینکه ما باید با مردم شفاف باشیم، گفت: مردم به عنوان ولی نعمت ما باید از تصمیم این مصوبه مطلع می شدند و اکنون نیز باید جامعه را قانع و اقناع نمایند؛ وگرنه با روش های تکراری و سنتی این راه هموار نخواهد شد. همانطور که در ابزار جنگی با داس و تبر نمی جنگیم و پیشرفت کرده ایم.

وی افزود: مهم ترین مسأله این دوره شکاف ‌اجتماعی است که به وجود آمده و بستر این شکاف اجتماعی و طبقاتی را جریان اجتماعی حاکم به وجود آورده است. لذا خرده و عمده فرمایشات دستوری راهگشای این مسائل نیست و دولت برای حکمرانی و اعمال تصمیمات اقتصادی با توجه به معاش و نیازهای اولیه طبقات مستضعف و دهک های پائین به اعتماد سازی و برنامه مبتنی بر علوم انسانی اجتماعی احتیاج دارد.

سخنگوی حزب ایثارگران با اشاره به مدت زمان فاصله حوادث مشابه طی ۱۰ سال اخیر گفت: حوادث اعتراضی قبل در سال های ۸۸ و ۹۶ بود. یعنی دو حادثه ۸ سال فاصله داشتند. ولی واقعه اخیر با سال ۹۶ تنها دو سال از هم فاصله داشت و کم شدن این مدت مسائل تازه ای را نشان می دهد.

وی تاکید کرد: این نوع مواجهه و برخورد خشونت آمیز با اعتراض کنندگان و متمایز کردن صف آنان از تحرکات مشکوک لباس شخصی های ناشناس پذیرفته نیست .

میرزایی نیکو افزود: مسأله دیگر بی‌ اعتمادی به مسئولان دولت و نظام با درصدهای متفاوت است. کاری کرده ایم که مردم به ما بی‌ اعتماد شده‌ اند. نوع تبلیغات، عملکرد، مدیریت، فساد و حیف و میل، تهمت و دروغ و... در به وجود آمدن این بی‌اعتمادی موثر بوده و اگر توجه نکنیم بدتر خواهد شد.

وی تصریح کرد: وقتی در جای جای کشور بر طبل نا امیدی زده می شود، در رسانه ملی، سخنرانی‌ های برخی ائمه جمعه و به اشکال متفاوت ناامیدی را فریاد می کشند، وضعیت کشور خوب نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت: حوزه‌ هایی که در آن رأی و جایگاه ملت قابل توجه است را با جریانات و فرمایشات و اقدامات موازی خنثی کرده‌ ایم. امیدواریم به جای موازی‌ کاری‌ ها به رأی و جایگاه ملت توجه کنیم.

وی گفت: پس از حوادث سال ۹۶ کارشناسی و کالبد شکافی در ابعاد مختلف و در همه سطوح کارشناسی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی با همه شخصیت های صاحب نظر، احزاب و گروه ها و تشکل های مختلف انجام پذیرفت. اما ثمرات آن همه پژوهش و گزارش چرا بهره برداری نشد و شنیدند اما گوش نکردند؟ و باز سعی و خطا کردند. البته کاملا شفاف با مردم بگویم؛ پیش از آنها نمایندگان ایشان هم نادیده گرفته شده اند و به جایی رسیده که در کوچه و بازار لفظ «کودکستان» برای مجلس مستعمل می شود.

سخنگوی مجمع ایثارگران افزود: در هر دوره نمایندگان خطا داشته اند؛ خطاهایی مثل عکس گرفتن با فلان شخص خارجی و... اما نمایندگان وجاهت قانونی داشتند و حرفشان مؤثر بود. آیا دشمن نظام همان کسی نیست که تمام ارکان جمهوریت را به سخره می گیرد و هرجا پای استصواب و نصب وسط است تعریف و تمجید کرده و هر رکنی که با رأی گره خورده را به باد بدترین انتقادات، سخره و حتی تا مرز اهانت و بی احترامی به شخصیت های حقیقی هم پیش می رود؟!

وی تاکید کرد: گاهی آنان که بیشتر از همه یقه می درند باید مورد توجه قرار گیرند تا معلوم شود چه کسی از جنس مردم است! بازی با روح و روان و امنیت مردم شوخی نیست؛ ما ادعای اسلامیت داریم! ذره ای ظلم از چشم وجدان بیدار پنهان نخواهد ماند. ما انقلاب کرده ایم. فقط قصه شهدای غواص برای یک عمر نوحه بس است؛ چه رسد به ٨ سال جنگ به علاوه زخم دشمنان قسم خورده که هنوز هم تمامی ندارد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پایان اظهار داشت: ما عمرمان را پای نظام ریخته ایم تا نسل امروز و فردا در آرامش و امنیت زندگی کند. ما حق نداریم برای مردم خودخواهانه و خودسرانه تصمیم بگیریم. مردم می شنوند، می بینند و انتخاب می کنند؛ به انتخاب مردم اعتماد کنیم. مردم را باور کنیم! باور مردم حیثیت یک حکومت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.