گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

گزارش جماران/

زلزله شدید و خسارت کم؛ چرا؟

چرا به رغم عمق کم و شدت نسبتا بالای زلزله اخیر در استان آذربایجان شرقی، آمار تلفات و میزان خسارات ساختمان ها کمتر از میزان مورد انتظار نسبت به موارد مشابه بود؟ معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این استان پاسخ می دهند.

پایگاه خبری جماران، سجاد انتظاری: یکی از نکات قابل توجه در زلزله اخیر آذربایجان شرقی، میزان نسبتا کم تلفات و خرابی ها در قیاس با عمق و شدّت این زمین لرزه 5.9 ریشتری بود. در مصاحبه هایی با مسئولین استانداری و بنیاد مسکن استان آذربایجان شرقی سعی کردیم پاسخی برای این مسأله پیدا کنیم. نکته ای که همه مسئولین بر آن تأکید داشتند این است که دلیل آسیب نرسیدن به واحدهای مسکونی در زلزله اخیر این است که پس از زلزله سال 91 بالغ از 70 درصد این واحدها با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مسکن روستایی مقاوم سازی شدند. همین مقاوم سازی خانه ها دلیل اصلی کاهش تلفات بوده است.

جواد رحمتی

در همین زمینه معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار جماران، اظهار داشت: یکی از دلایل کم بودن خسارات و تلفات زلزله اخیر این است که بسیاری از خانه های این منطقه با استفاده از تسهیلات نوسازی مسکن، مقاوم سازی شده بودند.

جواد رحمتی افزود: آمار ساختمان های تخریب شده در حال حاضر به بیش از 2 هزار واحد رسیده و کشته شدگان نیز 5 نفر هستند. ما در حال بررسی این موضوع هستیم. اما عمده دلایل امر یاد شده، مقاوم سازی خانه هایی است که قبلا از طریق تسهیلاتی که به آنها داده ایم مقام سازی شدند. هیچ کدام از این ساختمان ها حتی کوچکترین خسارتی هم ندیده اند.

وی با تأکید بر اینکه ما محدودیتی برای واگذاری وام نداریم، تصریح کرد: 40 میلیون تومان تسهیلات کم بهره و 10 میلیون تومان هم بلاعوض برای این موارد در نظر گرفته ایم. کسانی که از این تسهیلات استفاده و خانه های خود را مقاوم سازی کرده اند، نتیجه آن را در این زلزله دیدند. نتیجه این کار برای کسانی هم که این کار را انجام ندادند محسوس بود و می گفتند کسانی که این کار را انجام داده اند به نفعشان تمام شده است.

رحمتی گفت: سعی ما این است که برای این مواقع بیمه را توسعه دهیم تا مردم نیاز به دولت نداشته باشند و بتوانند حقوق خودشان را بگیرند. تأکید دوم ما این است که از تسهیلاتی که در سطح کشور برای این موضوع اختصاص داده شده برای مقاوم سازی خانه های خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه نتیجه این موضوع را هم به لحاظ روحی - روانی و هم  به لحاظ اقتصادی در این اتفاقات می بینیم، ادامه داد: کسانی هستند که بدون هیچ گونه مشکل در خانه های خود نشسته اند و اتفاقی هم برای آنها نیفتاده است. ولی کسانی که به این مسأله توجه نکردند، امروز هم دولت را تحت فشار قرار می دهند و هم به لحاظ روانی و اقتصادی سرمایه خود را از دست می دهند.

حافظ باباپور

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این زمینه به خبرنگار جماران گفت: بیش از 70 درصد واحدهای مسکونی منطقه از تسهیلات ارزان قیمت مسکن روستایی بهره مند شدند و با استفاده از تسهیلات با سود پنج درصد خانه های خود را مقاوم کردند. به نظر من این بحث مقاوم سازی مسکن و تسهیلاتی که بنیاد مسکن در اختیار مردم گذاشته در پایین آمدن خسارات زلزله اخیر بسیار مؤثر بوده است.

حافظ باباپور با اشاره  به آگاهی مردم نسبت به ضرورت مقاوم سازی خانه های مسکونی، افزود: مردم این منطقه با مصالح نوین ساختمانی آشنایی دارند و اکثر خانه ها با مصالح نوین ساخته شده است. این امر باعث شده که در روستای ورزقان تنها یک نفر تلفات زلزله داشته ایم و چهار نفر هم در روستای ورنکش من به همه مردم توصیه می کنم که از این تسهیلات استفاده و خانه های خود را مقاوم کنند.

وی ادامه داد: در خصوص بحث های فنی زمین شناسی مثل تأثیر عمق زلزله بر میزان خسارات نیز زمین شناسان باید اظهار نظر کنند. برداشت من این است که چون اکثر خانه های روستایی منطقه مقاوم سازی شده، خوشبختانه حداقل تلفات انسانی را داشتیم. ولی متأسفانه همه خانه های کاهگلی که مصالح قدیمی داشتند از بین رفته اند و خراب شده اند و همکاران ما شروع به ارزیابی کرده اند و بر اساس این ارزیابی ساخت حدود 3 هزار واحد مسکونی در این منطقه خواهیم داشت.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی در پاسخ به سؤالی در خصوص مقاومت مردم این منطقه در برابر مقام سازی خانه های مسکونی، اظهار داشت: کسانی که خانه های آنها تخریب شده کسانی هستند که از طرح ویژه مسکن روستایی استقبال نکرده اند. آنها هم پیرزن و پیرمرد بودند و امکان ساخت واحد مسکونی برای آنها وجود نداشته است. یعنی عدم توان آنها عامل این موضوع بوده است. غیر از این مورد دیگری نداشته ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.