محمدرضا خاتمی گفت چهارمین جلسه دادگاهم به دلیل مصاحبه ای که با یک سایت انجام داده بودم تشکیل شد. ما بحث های زیادی در دادگاه داشتیم ولی من به موارد متعددی از آشفتگی در انتخابات که می توانیم نام آن را تخلف، تدلیس، مهندسی یا... بگذاریم، اشاره کردم.

 چهارمین و آخرین جلسه رسیدگی به اتهامات سید محمدرضا خاتمی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع قضایی ویژه رسیدگی به جرائم کارکنان دولت برگزار شد.

به گزارش جماران ، خاتمی نخستین بار ۱۸ اسفند ۹۷ به دلیل اظهاراتش در ارتباط با تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم به دادگاه احضار شد اما دادگاه برگزار نشد.

جلسه دوم رسیدگی به اتهامات وی هم دهم اردیبهشت و جلسه سوم دادگاه وی یازدهم خردادماه برگزار شد.

سید محمدرضا خاتمی در پایان چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات خود در جمع خبرنگاران گفت: امروز آخرین جلسه رسیدگی به پرونده‌ای بود که در دادسرای فرهنگ و رسانه درمورد مصاحبه من با یکی از سایت‌ها در خصوص تقلب در انتخابات برگزار شد.

وی افزود: دفاعیه ام در دادگاه دقیقا مطابق گفته ها، اظهارات و آماری بود که مسئولین رسمی در وزارت کشور و شورای نگهبان ارائه داده بودند. غیر از آن من در موارد مختلف ابهامات بسیار جدی و آشفتگی هایی را در صندوق هایی که مضرب 100 داشتند و تعرفه هایی که به خارج از کشور ارسال شدند را نشان دادم.

وی بیان کرد: مستند اصلی دفاعیه من در حقیقت سه مورد بود. یکی شمارش آرا بر اساس گزارش تفصیلی شورای نگهبان و پیوست شماره 49 آن بود که بر اساس آن نشان دادم که چقدر در شمارش آرا اختلاف وجود دارد. یعنی اگر آمار شورای نگهبان را مبنا قرار داده و جمع و تفریق کنیم، می بینیم بیش از دومیلیون رای در این جمع و تفریق گم شده است.

خاتمی ادامه داد: مورد دوم در دفاعیه من در زمینه توزیع تعرفه ها بود. بر اساس آمار رسمی ای که مسئولین انتخابات از تعداد چاپ تعرفه ها نشان دادند و بر اساس اظهارات مسئولین استان ها - که من تنها به 11 استان دسترسی داشتم و به آمار استان های دیگر دسترسی پیدا نکردم - برای آن استان ها بیش از سه میلیون تعرفه رای چاپ شده ولی برایشان ارسال نشده است. در حالی که مسئولین انتخابات می گویند هیچ برگه رایی در تهران نمانده و همگی به شهرستان ها ارسال شده است.

وی افزود: تکلیف این سه میلیون برگه رای مشخص نیست و سومین مورد دفاعیه در مورد چاپ تعرفه هاست. در انتخابات 88 چه قبل و چه روز انتخابات 58 میلیون و خرده ای تعرفه چاپ شده در حالی که شورای نگهبان رقمی بالای 60 میلیون برای تعرفه چاپ شده ارائه می دهد که باید معلوم شود 2 میلیون تعرفه کجا چاپ شده است.

خاتمی گفت: رئیس دادگاه اجازه نداد که من فراز پایانی دفاعیه خود را قرائت کنم.

وی افزود: آنچه در این دفاعیه آمد تنها بخشی بود که در انتخابات 88 گذشته. بخشی که فقط با جست و جوی اینترنتی آشکار توسط هر فرد علاقه مند قابل دسترسی بود و بر اساس آن حداقل تعداد 7 میلیون و 89 و 993 رای تقلب شده است. فتنه واقعی، این است و اعتراض به تقلب نیست. تقلب، فتنه اکبر است و فتنه اعتراض و شکوه و گله حتی از رهبری نیست. بلکه فتنه این است که تقلب کنند و خود را پشت رهبری مخفی کنند و از حیثیت و وجاهت جایگاه رهبری برای انجام آن سوءاستفاده کنند.

وی گفت: انتخابات 88 نه قابل ابطال بوده و نه نتایج اقتصادی و سیاسی فاجعه بار ناشی از آن قابل جبران است. اما می توان با رویکردی صحیح و منصفانه نشان داد که اگر تخلفی ثابت شود در برخورد عادلانه با آن کوتاه نخواهند آمد و این گونه است که با ملت اعتمادسازی می شود. آبروی نظام در مخفی کردن خطا و خیانت نیست بلکه در مواجهه صحیح با آنهاست.

وی بیان کرد: آنچه من نشان دادم گوشه ای از خیانت در امانت بود حال بر عهده قوه قضاییه و نظام است که اولا از همه آسیب دیدگان فتنه 88 عذرخواهی کنند و به همه حبس ها و حصر ها پایین دهند و ثانیا آقایان جنتی، کدخدایی، محصولی، دانشجو، شریفی راد، جعفری و حجت الاسلام سعیدی را احضار کنند.

خاتمی گفت: از رهبر معظم انقلاب تقاضا دارم که به این استناد و مدارک امعان نظر داشته باشند و گروهی بی طرف، منصف و مقبول جناح ها مامور رسیدگی شوندتا جبران مافات شود.

 

محمدرضا خاتمی در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که خواستار توضیح بیشتر درباره اسناد و مدارک در دفاعیه شده بود، گفت: من به اسناد و مدارک شورای نگهبان و وزارت کشور دسترسی ندارم و آنچه که در دفاعیه ام به آن اشاره کردم اظهارات رسمی مسئولین برگزاری انتخابات بوده است. وقتی آقایان محصولی، دانشجو و کدخدایی در مصاحبه هایی رسمی مطلبی را عنوان می کنند و آن مصاحبه ها در صداوسیما و مطبوعات پخش می شود، می توانند به عنوان مستند من قرار گیرند. این مستندات تحلیلی نیستند بلکه اعداد و ارقام را ارائه می کنند. وقتی مثلاً آقای دانشجو در روز 31 خرداد در حضور رهبری اعلام می کند تعداد تعرفه های چاپ شده 58 میلیون است، اگر آقای دادستان نظرش این است که وی دروغ گفته، خب باید او را تحت پیگرد قرار دهند و بگویند چرا این دروغ ها را گفتید تا این فتنه ها ایجاد شود؟ من از دادگاه خواستم که اگر فکر می کنند این اسناد که همگی بر طبق بیانات و آمارهای مسئولین رسمی هستند، کفایت نمی کند از شورای نگهبان، وزارت کشور و چاپخانه بانک ملی اسناد و مدارک را بخواهند تا معلوم شود واقعیت امر چه بوده است.

 وی در پاسخ به این سوال که رای دادگاه چه زمانی قرار است که اعلام شود، گفت: در فرصت قانونی اعلام خواهد شد. اگر کیفرخواست را مطالعه کنید، تکرار این بیانیه های سیاسی از سوی مخالفین جریان اصلاحات و جریانات مختلف اعلام شده اعتراض به انتخابات، برنامه و سناریوی آمریکا و وابستگی به غرب را لیبرالیسم می دانستند که در دفاعیه ام به آن اشاره کردم که فتنه در حقیقت خود تخلف است نه اعتراض به تخلف.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از ایراداتی که نماینده دادستان در این خصوص بود که دفاعیات شما گرفته از سایت ها و رسانه های خبری است، در صورتی که طبق اظهارات شما این دفاعیات برگرفته از اظهارات مسئولین است در این خصوص نظرتان چیست، اظهار داشت: بنده دسترسی به اسناد و مدارک شورای نگهبان و وزارت کشور و اینها ندارم. آن چیزی را که من قضاوت می کنم اظهارات رسمی مسئولین برگزاری انتخابات است.

خاتمی افزود: وقتی آقایان در یک مصاحبه رسمی مطلبی را عنوان می کنند و این مصاحبه در صدا و سیما و رسانه ها پخش می شود اینها مستندات من هستند. اینها مستند تحلیلی نیست بلکه این آقایان اعداد و ارقام بیان می کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نهایتاً آیا اعداد و ارقامی که شما دارید از گزارش تفصیلی شورای نگهبان به دست آمده است، بیان کرد: بله آن قسمتی که مربوط به ۲ میلیون اول است از گزارش تفصیلی شورای نگهبان است و بقیه آمار در توزیع و چاپ تعرفه ها براساس مستندات وزارت کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.