گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

لوازم مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی در گفت و گو با جماران؛

هاشمی‌طبا: باید بودجه جنگی داشته باشیم نه بودجه رفاه/ اعتقاد به جنگ‌ اقتصادی باید در همه عرصه‌ها موجود باشد/ اکبر ترکان: برای شرایط جدید بودجه محدودتری نسبت به بودجه مصوب در نظر گرفته شده است

بودجه مملکت ما در چنین شرایطی باید بر اساس درآمد روز بسته شود، اگر چنین نشود سایر اقدامات بی فایده خواهد بود.

پایگاه خبری جماران: در شرایط فعلی کشور که بحث مربوط به لزوم داشتن آرایش جنگی در برابر دشمن بیش از پیش از سوی رهبر معظم انقلاب و مسئولین مطرح می شود، این سوال مطرح خواهد شد که آیا دستگاه‌های مختلف برای این اقدام آمادگی لازم را دارند؟ و آیا به خصوص در شرایطی که جنگ اقتصادی عظیمی علیه ملت ایران تدارک دیده شده، دستگاههای مربوطه آمادگی مقابله را دارند یا خیر؟

در همین رابطه، یک مدیر با سابقه ی دولتی معتقد است که باید درباره مواردی که کشور با کمبود آنها مواجه‌است، تدبیری صورت گیرد وگرنه با حرف و شعار نمی‌توان با جنگ اقتصادی مقابله کرد.

سید‌مصطفی هاشمی‌طبا در گفت و گو با خبرنگار جماران ، گفت: متاسفانه با وجود اظهارات مسئولین کشور، آرایش داخلی ما به هیچ وجه شباهتی به جنگ اقتصادی ندارد و این مشکل  اول از همه به قانون بودجه دولتی برمی گردد. از این رو باید پرسید قانون بودجه دولتی که بیش از صدهزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد چه شباهتی به شرایط جنگ اقتصادی پیدا می کند؟

اعتقاد به جنگ‌ اقتصادی باید در همه عرصه‌ها باشد

وی افزود: وقتی همه چیز بر اساس روزهای عادی برنامه ریزی می شود، در حالی که  از درآمدهای کشور و دولت کاسته شده و محاصره اقتصادی صورت گرفته، هیچ شکلی از مقابله با جنگ اقتصادی در اقتصاد کشور دیده نمی شود.

این فعال سیاسی مستقل ادامه داد: نهادهای مختلف منشعب از تصمیمات اصلی هستند و تصمیمات اصلی را مجلس و دولت می‌گیرند. ولی مجلس و دولت و حتی گروه‌هایی که خیلی حرف از جنگ می‌زنند و در فضای مجازی نیز صدای بلندی دارند، وقتی حرف از کوچکترین تصمیم‌گیری برای شرایط جنگی زده می‌شود، می‌گویند شرایط باید مانند روزهای عادی و غیرحساس باشد. بنابراین اگر باوری وجود دارد که در جنگ اقتصادی هستیم این اعتقاد باید در همه عرصه‌ها باشد.

این نوع برخورد با شرایط حساس امروز بیشتر شبیه شوخی است

وی بیان کرد:  بودجه مملکت ما در چنین شرایطی باید بر اساس درآمد روز بسته شود، اگر چنین نشود سایر اقدامات بی فایده خواهد بود. در نتیجه اول از همه باید بودجه با شرایط جنگی هم‌خوانی داشته باشد و مجلس نیز تصمیمات لازم را اتخاذ کند. اما نمایندگان مجلس در این مقطع، فقط به دنبال تصویب مصوبه‌هایی هستند که بتوانند در پایان سال، رای لازم را از حوزه انتخابی خود اخذ کرده و مجدد انتخاب شوند.

هاشمی‌طبا گفت: به نظر می‌رسد این نوع برخورد با شرایط حساس امروز بیشتر شبیه یک شوخی باشد. زیرا جنگ اقتصادی مشخصات خود را دارد و میزان درآمدها در آن بسیار دقیق و مقدار هزینه‌ها نیز مشخص هستند. باید درباره مواردی که در کشور با کمبود آنها مواجه‌ایم تدبیری صورت گیرد وگرنه با حرف و شعار نمی‌توان با جنگ اقتصادی مقابله کرد.

اگر حرف از جنگ اقتصادی با آمریکا زده می‌شود همه باید جدی باشند

وی بیان کرد: امروز در بسیاری از مسائل با چالش‌های جدی مواجه هستیم. اول، بحث مربوط به پرداخت‌ها و هزینه‌های دولت و در کنار آن متوقف شدن سیستم عمرانی و توسعه ای کشور است. دوم موضوع گرانی و تورم بوده که روندی افزایشی دارد و عدم کنترل مسائل مختلف و مواد مصرفی در کشور می‌تواند باعث رشد شدید قیمت‌ها شود. واقعاً اگر حرف از جنگ اقتصادی با آمریکا زده می‌شود همه باید جدی باشند و به بیانی باید دولت، نیروهای مسلح، قوه قضائیه و گروه های مختلف همگی چنین احساسی داشته و پیش بینی های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه نهادها و دستگاه های مختلف در عمل بایکدیگر هماهنگی دارند ولی در بیانات و ارائه سیاست‌ها ناهماهنگ هستند، گفت: دستگاه‌ها در عمل مجبورند از آنچه واقعیت دارد تبعیت کنند. این حالت باعث شده تا مردم با دید دیگری به جامعه نگاه کرده و مقامات حکومتی حرف‌های دیگری زده، اما در عمل نتیجه دیگری اتفاق بیفتد.

باید بودجه جنگی داشته باشیم نه بودجه رفاه

هاشمی طبا گفت: جریانات سیاسی و همچنین گروه های اقتصادی هیچکدام فکر مشخص و راه‌حلی معین در مورد مسائل جامعه ندارند. لازم است مجدداً تکرار می‌کنم اگر قرار است کشور آرایش جنگی به خود گیرد، دولت و مجلس باید راجع به «بودجه» تصمیمات لازم را بگیرند. ما باید بودجه جنگی داشته باشیم نه بودجه رفاه بر اساس قرض از بانک مرکزی و فروش اوراق سهام و...زیرا این موارد مغایر با ملزومات آرایش جنگی است. مسئولین باید برای مدیریت جامعه و رفع نیازهای مردم تصمیمات جنگی بگیرند و بی‌تردید تصمیمات زمان فراوانی، نمی‌تواند جوابگوی شرایط فعلی باشد.

وی در پایان با بیان اینکه در شرایطی که هر روز یک کالا قیمتش بالا می‌رود، باید تصمیماتی جنگی گرفت، گفت: اگر معلوم شود که بودجه دولت جنگی است، بقیه مسائل کشور نیز بر مبنای آن تنظیم خواهد شد و در آن حالت می‌توان به ملزومات شرایط جنگی که یکی از آنها توزیع کوپن و کالابرگ است، فکر کرد. زیرا در جنگ دیگر فراوانی وجود ندارد و واردات کالا و حتی تولید نیز کم می‌شود. در واقع این یکی از ملزومات شرایط جدید بوده و شرایط سخت‌گیرانه‌تری نیز می‌تواند وجود داشته باشد.

اکبر ترکان

اکبر ترکان به جماران خبر داد:

بودجه انقباضی دستگاه ها در سال 98

برای شرایط جدید بودجه محدودتری نسبت به بودجه مصوب در نظر گرفته شده است. این یک اقدام بسیار مهم است و آثار آن در همه دستگاه ها هست. همه دستگاه ها باید خود را با این کاهش نسبت به همان بودجه سخت گیرانه اولیه تنظیم کنند.

پایگاه خبری جماران: اکبر ترکان، مشاور پیشین رئیس جمهور از بودجه انقباضی دستگاه ها خبر داد.

ترکان در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که از وی درباره وظیفه دستگاه های مختلف کشور در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی پرسید گفت: وظیفه دستگاه ها را رهبری معین می کنند.

مشاور پیشین حسن روحانی در پاسخ به این سوال که آیا در پی سخنان اخیر رهبر انقلاب دستگاه های کشور آرایش جنگی گرفته اند یا خیر، پاسخ داد: تا حدودی. این آرایش جنگی کامل نیست اما سعی می کنند خود را تطبیق دهند. بودجه عمومی کشور 446 هزار میلیارد تومان است. اما در شرایط جدید همه این بودجه را نباید در نظر گرفت. به صورت واقعی بخشی از این بودجه تامین می شود که این موضوع به شرایط اقتصاد جنگی ما برمی گردد.

ترکان گفت: برای شرایط جدید بودجه محدودتری نسبت به بودجه مصوب در نظر گرفته شده است. این یک اقدام بسیار مهم است و آثار آن در همه دستگاه ها هست. همه دستگاه ها باید خود را با این کاهش نسبت به  همان بودجه سخت گیرانه اولیه تنظیم کنند.

مشاور پیشین رئیس جمهور افزود: هزینه ها دو نوع است. یک نوع هزینه های پرسنلی مثل حقوق و مزایاست که این نوع از بودجه را نمی توان کاهش داد. در نتیجه بر روی سایر بخش ها فشار وارد می شود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.