گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

عضو مجلس خبرگان رهبری: بستن یا محدود کردن فضای مجازی به جایی نمی‌رسد

اگر مواجهه با تکنولوژی به صورت طبیعی نباشد، کار پیش نمی‌رود. ما در فلسفه قانون بسیار مهمی در مسائل سیاسی و اجتماعی داریم که «قسر» نام دارد. این قانون بر این مبناست که هر چیزی را که بخواهند با قدرت و زور انجام دهند، شاید مقداری پیش رود اما با زوری مخرب بازمی‌گردد.

پایگاه خبری جماران: امامان جمعه اسالم تبریز و کرج، از جمله کسانی هستند که طی ده روز اخیر با اذعان به عدم موفقیت سیاست فیلترینگ، خواستار رفع محدودیت‌ها در فضای مجازی شده‌اند.

همچنین روز گذشته رئیس‌جمهور، آزادی دسترسی به اطلاعات را «خواست عمومی مردم» نامید و مبارزه با آن را «نه قانونی و نه مشروع» دانست.

در همین رابطه، یک عضو مجلس خبرگان رهبری معتقد است:«زمانی که احساسی عمل شده و کارشناسی نمی‌شود یا صرفاً به یک گزارش درباره ضررهای فضای مجازی بسنده می‌شود، چنین مسائلی موفق نشده و به شکست منتهی خواهد شد.»

اقدامات احساسی و شتاب زده در هر امری سودی دربرندارد

آیت‌الله هاشم هاشم‌زاده هریسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، گفت: با اینکه من به دلیل گرفتاری‌هایی که دارم، تاکنون نتوانستم در فضای مجازی حضوری موثر داشته باشم، ولی تا این اندازه می‌گویم که با احساسات وارد شدن در هر امری کاری اشتباه است. زمانی که احساسی عمل شده و کارشناسی نمی‌شود یا صرفاً به یک گزارش درباره ضررهای فضای مجازی بسنده می‌شود، چنین مسائلی موفق نشده و به شکست منتهی خواهد شد.

وی افزود: اگر یک راهی را نمی‌رفتیم بهتر از این بود که راهی را رویم که انتهای آن بن‌بست است. همه چیز را باید کارشناسی کرده و ضررها و منفعت‌ها را با هم بررسی کنیم. اقدامات احساسی و شتاب‌زده در هر موضوعی جز اینکه ندامت به همراه آورد، سودی در بر نخواهد داشت. مسئولین باید احساسات را کنار گذاشته و با دقت و کارشناسی، تصمیمی قاطع و کارشناسی شده بگیرند که لااقل اگر اجماعی هم نباشد، اما نزدیک به اجماع باشد.

اقدامات مسئولین برای بستن یا محدود کردن فضای مجازی به جایی نمی‌رسد

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: تکنولوژی به طور کلی هم دارای ضرر و هم منفعت است. ما باید از ضررها و منفعت‌های آن معدل بگیریم و طوری کارشناسی کنیم که اکثریت قاطع جامعه آن نظر را بپذیرند و آن زمان است که می‌توان با اتحاد نزدیک به اجماع تصمیم‌گیری کرد. متاسفانه کارشناسی‌های ما معمولاً یک جانبه و یک سویه هستند و اقدامات مسئولین برای بستن یا محدود کردن فضای مجازی، به جایی نمی رسد، زیرا این فضا فرمانبردار نیست که بتوان با دستور آن را به جایی رساند.

هاشم‌زاده هریسی گفت: اگر مواجهه با تکنولوژی به صورت طبیعی نباشد، کار پیش نمی‌رود. ما در فلسفه قانون بسیار مهمی در مسائل سیاسی و اجتماعی داریم که «قسر» نام دارد. این قانون بر این مبناست که هر چیزی را که بخواهند با قدرت و زور انجام دهند، شاید مقداری پیش رود اما با زوری مخرب بازمی‌گردد.

وی بیان کرد: هر مقدار با زور جلو رفته با زوری بیشتر و قدرتی تمام برمی‌گردد و خرابی ایجاد می کند. برای نمونه اگر سنگی را به آسمان پرتاب کنید، از آنجا که برخلاف طبیعت و اقتضای قوه جاذبه بوده، هر چه بیشتر بالا رود موقع برگشتن سریعتر و مخرب تر به زمین اصابت می کند. ما نیز در طول سال‌های گذشته برخی کارها انجام دادیم که آثارش سریعتر و مخرب‌تر به خودمان بازگشته و ماندیم چکار کنیم.

هاشم زاده هریسی ادامه داد: در روایات ما آمده با کسی که قدرت ضرررسانی به شما دارد، درگیر نشوید برای اینکه او قدرتی بالا دارد و قادر به واردکردن ضربه است. یک زمانی هم به جای اینکه ضربه به منی که ایستادگی کردم وارد شود، به دیگران یا مردم و کشور وارد می‌شود. آنجاست که تبدیل به گناه می‌شود. ما باید با عقلی که خدا داده مسائل را حل کنیم. همچنین باید با خردورزی سیاست‌های خود را انتخاب و تصمیمات لازم را بگیریم.

ضرر اقدام ناشی از محدودسازی فضای مجازی به تصمیم گیرندگان آن نمی‌رسد

وی با بیان اینکه، اگر تصمیمات ما توام با عقلانیت باشد، خداوند نیز کمک می‌کند، گفت: متاسفانه ضرر اقدام ناشی از محدودسازی فضای مجازی به تصمیم گیرندگان آن نمی‌رسد، بلکه به مردمی می‌رسد که دیوارشان کوتاه‌تر بوده و از این راه درآمد کسب می‌کردند.

اگر عده‌ای به دست دشمن شلوغی کرده یا مرتکب عملی خلاف می‌شوند، باید علت آن را در خود جستجو کنیم که چرا آنها را رها و ناراضی کردیم.

هاشم زاده هریسی بیان کرد: لزوم ایجاد رسانه‌های آزاد در کشور جزو مسائل طبیعی و عقلی است. قانون «قسر» نیز همین را می‌گوید نمی‌توان در برابر مسائل طبیعی مقاومت کرد. بنابراین، مسئولین باید با درایت برنامه‌ریزی کنند و مسائل را به دست افراد و کارشناسان تندرو ندهند و یک‌سویه نگاه نکنند. چرا که کارشناسی تندروانه می‌تواند آسیب‌های جدی به جامعه وارد کند. دوم اینکه بعضی از کارشناسان نیز متملقانه کارشناسی کرده و تنها به دنبال بیان مطالبی هستند که مورد خوشایند مسئولین باشد و نه واقعیتی که پشت آن مسأله وجود دارد.

امید کاذب ایجاد کردن به شدت مضر است

این عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه گفت: متاسفانه کارشناسی‌های تندروانه و کارشناسی‌های متملقانه یا محافظه‌کارانه بسیار دیده می‌شود. لذا مسئولین باید به این نوع کارشناسی‌ها خوش بینانه نگاه نکرده و ببینند که با چه انگیزه و هدفی مطرح می شوند. عمل به چنین نظرات کارشناسی منجر به شکست خواهد شد و در میان جامعه، ناامیدی به همراه می‌آورد و مردم سرخورده خواهند شد.

هاشم زاده هریسی افزود: گاهی برخی می‌گویند حرفی بزنید که مردم امیدوار شوند، اما من می‌گویم درست است که امیدوار کردن بسیار خوب است، اما امید کاذب هم ایجاد کردن به شدت مضر است و مانند همان سنگی که اشاره کردم، به شدت به سمت ما بازمی گردد. ما تنها با عمل، اصلاحات و تدبیر و کارشناسی های صحیح خود از مسائل است که می توانیم به مردم امید دهیم. اگر از این راه ها مردم را امیدوار کنیم، هیچ گاه به دنبال دشمن نخواهند رفت.

اگر مردم را راضی نگه داریم، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند کند

وی ادامه داد: این بسیار مضحک است که کسی بگوید آمریکا مردم و جوانان ما را تحریک می‌کند. این توهین به مردم است که آنها را آلت دست بیگانگان تلقی کنیم، آنها آلت دست نیستند. بلکه مردم وقتی ناراضی شدند به دنبال آنها می روند. اگر مردم را راضی نگه داریم، ما را رها نخواهند کرد و به سراغ آمریکا و دشمن نمی‌روند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر عده‌ای به دست دشمن شلوغی کرده یا مرتکب عملی خلاف می‌شوند، باید علت آن را در خود جستجو کنیم که چرا آنها را رها و ناراضی کردیم. از این رو، اگر همسایه به خانه من آمده و بین من و خانواده‌ام اختلاف بیندازد، این گناه همسایه نیست بلکه گناه من است که نتوانستم اولادم را خوب نگه داری کرده یا راضی کنم. بنابراین اینکه بگوییم کار آمریکاست، واقعاً توهین به ملت است. اگر ما مردم را راضی نگه داریم، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

وی بیان کرد: امام که فرمود آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند معنایش این نیست که حتی زمانی که مردم خود را ناراضی کنیم و بهانه به دست دشمن دهیم هم، دشمن هیچ غلطی نمی‌تواند کند. اگر ما مردم خود را راضی نگه داشته و اولویت‌ها را به درستی مشخص کنیم، آن زمان است که می‌توانیم بگوییم نگرانی جایی ندارد. مسئولین به بسیاری از کارها از قبیل توسعه نظامی و... افتخار می‌کنند. پیشرفت خوب است، اما کشور ما اولویت‌های دیگری هم دارد و از ضروری‌ترین اولویت‌های امروز مردم ما دغدغه گرسنه نماندن، دسترسی به دارو، رضایت آنها و عدالت است.

هاشم زاده هریسی گفت: در حقیقت موشک‌های واقعی ما مردم و رضایت آنهاست. لذا اول ما باید رضایت مردم خود را تامین کنیم و بعد به کارهای دیگر بپردازیم. همه این موارد نیازمند تدبیر، عقلانیت و خردورزی است. خدا نیز همین را می‌خواهد برای اینکه عقل پیامبر باطنی انسان‌هاست و باید از آن فرمان برد.

کارشناسان باید عللی که کشور را به این روز رسانده، شناسایی کنند

این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مسئولین باید از کارشناسان مورد اعتمادی که جناحی و سیاسی نبوده و معتدل هستند، استفاده کنند. کارشناسان حوزوی و دانشگاهی نیز باید بنشینند و عللی که کشور را به این روز رسانده و محدودیت‌ها و پیله‌هایی که دور ما پیچیده شده را شناسایی کنند. چرا که این پیله‌ها، نظام و انقلاب را خفه کرده و مانع اوج گرفتن آن می‌شود.

وی در پایان گفت: کارشناسان دلسوز و معتدل باید راه‌های کنارزدن این پیله‌ها را مشخص کنند و با برنامه ریزی، محدودیت‌ها و خط قرمزهایی که هر روز زیادتر می‌شوند را برطرف کنند. متاسفانه ما هر جا که مشکلی ایجاد می‌شود، به جای باز کردن روزنه‌ای برای تخلیه فشارها، فشارهای بیشتری ایجاد کرده و بدتر روزنه‌ها را می‌بندیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.