گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

غلامعلی رجایی: سخنرانی پنجشنبه روحانی، یکی از بهترین سخنرانی‌های وی در دو دهه اخیر بود

به نظرمن، سخنرانی روز پنجشنبه آقای روحانی، یکی از بهترین سخنرانی‌های ایشان در دو دهه اخیر در رابطه با نقش، کارایی و کنش آیت‌الله هاشمی بود.

پایگاه خبری جماران: روز پنجشنبه هفته‌ای که گذشت، رئیس‌جمهور با حضور در مراسم دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به ایراد سخنانی در خصوص شخصیت این یار دیرین امام پرداخت.

مراسم دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی درخور ایشان برگزار شد

غلامعلی رجایی در گفت و گو با خبرنگار جماران، درباره سخنان رئیس‌جمهور در دومین مراسم سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی گفت: به نظرم این مراسم واقعاً درخور ایشان برگزار شد، به نحوی که سالن اجلاس سران با آنکه در ساعات اولیه صبح  قرار داشتیم، کاملاً پر شده بود. البته علیرغم استقبال پرشور مردم، این مراسم مورد بی مهری نیروهای مسلح اعم از سپاه و بسیج با آنکه آقای هاشمی به نحوی فرمانده آنها در جنگ بود، قرار گرفت.

وی افزود: متاسفانه از اعضای تشخیص مصلحت نظام نیز کسی نیامد، با آنکه آقای هاشمی 27 سال رئیس آن مجمع بوده، از این رو برخی افراد نه تنها حق ایشان را به درستی ادا نکردند، بلکه به شکلی به ایشان جفا کردند. حتی اصولگرایان نیز با آنکه آقای هاشمی سال های سال با آنها در موتلفه و جاهای دیگر بود، حق مطلب را ادا نکردند. ولی انصافاً حضور مردم گسترده بود و از دولت نیز خود آقای رئیس‌جمهور، معاون اول، رئیس دفتر و برخی وزرا مانند آقایان علوی، بطحائی و صالحی حضوری با ارزش به هم رسانده بودند. البته انتظار می رفت که با توجه به حضور آقای روحانی و جهانگیری، بقیه بدنه دولت هم در مراسم حاضر شوند.

سخنرانی پنجشنبه روحانی، یکی از بهترین سخنرانی‌های وی در دو دهه اخیر بود

رجایی در ادامه گفت: روی کار آمدن این دولت، مرهون تلاش‌ها و حمایت‌های آقای هاشمی است. بنابراین، آقای روحانی اشتباه پارسال خود را نسبت به عدم حضور در مراسم سالگرد آیت‌الله هاشمی جبران نمود و بسیار خوب سخنرانی کرد. همچنین رئیس‌جمهور،  نقش آیت‌الله هاشمی را در برش‌های مختلف به درستی بیان کرد و از اهم صحبت‌هایش، بیان این مطلب بود که آقای هاشمی در هر جایگاهی که قرار گرفت، بالاتر بود. همچنین به مقطعی اشاره کرد که اگر آیت الله هاشمی رفسنجانی نبود، مسأله رهبری جدید بعد از امام حل نمی‌شد و این به نوعی شاهکار ایشان بود.

وی بیان کرد: رئیس جمهور در ادامه، از زحمات آقای هاشمی در عملیات‌ها گفت که بارها و بارها، مسیر تهران را با قطار و ماشین می‌آمدند یا به غرب کشور می‌رفتند و از نزدیک بر عملیات‌ها نظارت می‌کردند. همچنین به نقش ایشان در عرصه‌های مختلف قانون‌گذاری اشاره کردند. به نظرمن، سخنرانی روز پنجشنبه آقای روحانی، یکی از بهترین سخنرانی‌های ایشان در دو دهه اخیر در رابطه با نقش، کارایی و کنش آیت‌الله هاشمی بود. این سخنرانی بدون عیب و نقص و جامع و کامل ایراد شد.

رئیس‌جمهور با لحن دردمندانه‌ای، مظلومیت آقای هاشمی را به تصویر کشید

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: رئیس‌جمهور همچنین با لحن دردمندانه‌ای، مظلومیت آقای هاشمی را به تصویر کشید. همچنین گفت کشورهایی که درگیر جنگ هستند، کم کم به سمت توسعه زیرساخت‌ها می‌روند. از این رو، یک عده گمان می‌کردند که آقای هاشمی با تقویت نیروهای دفاعی و موشک‌ها مخالف است و کم کم حرف‌هایی در این زمینه می‌زدند. بنابراین آقای روحانی بدون اینکه از حمله آن افراد به آقای هاشمی نام ببرد، این مطلب را گفت که ایشان پدر صنایع موشکی کشور بود که با اطلاعاتی که داشت هم در رابطه با برجام، هم صنایع هسته‌ای و تقویت صنایع دفاعی نقش تعیین کننده‌ای ایفا کرد.

وی ادامه داد: خود من نیز یک‌بار خدمت آقای هاشمی رسیده بودم و به حمله‌های عده‌ای به ایشان به بهانه انتشار این دروغ که «آقای هاشمی با تقویت صنایع دفاع از جمله تولید موشک مخالف است» اشاره کردم. ایشان خندید و گفت که من خودم پدر صنایع موشکی کشور هستم، چطور با موشک مخالفم؟ رئیس‌جمهور همچنین به درستی به مسأله ختم جنگ توسط آقای هاشمی پرداخت و در رابطه با عربستان به نیز به نکات درستی اشاره کرد. 

هاشمی در پروسه زمان، خود به یک جریان تبدیل خواهد شد

رجایی بیان کرد: به نظر من، آقای روحانی با آموزه‌هایی که از آقای هاشمی مطرح کرد، خود نیز باید بحث اعتدال را جدی بگیرد و من بارها گفتم که یاران هاشمی باید به راه ایشان در اندازه‌ها و قواره‌های مربوط به خود عمل کنند. از جمله، عمل به نقش مبارک اعتدال است که از آموزه‌های قرآن است وآقای هاشمی خودشان می‌گفتند که اعتدال را بر اساس انسی که با قرآن داشتند، فراگرفتند. آقای هاشمی هیچ‌گاه اهل تندروی نبود و از برجستگی‌های شخصیتی ایشان مبارزه با رادیکالیسم بود. مبارزه با رادیکالیسم چه در جناح چپ چه راست و اعتنایی هم نمی‌کرد که در این مسیر به او حمله شده یا مورد تخریب واقع شود.

وی با بیان اینکه آقای هاشمی سعی می‌کرد که در تمامی ابعاد راه اعتدال را در پیش گیرد، افزود: آقای روحانی نیز باید در قبال جریان‌هایی که به او کمک کردند تا روی کار بیاید، جنبه اعتدال را نگه دارد. خوشبختانه رگه‌هایی از اعتدال در منطقه و رابطه با جهان که از اصول مکتب هاشمی و همان اعتدال است، در دولت دیده می‌شود. هاشمی در پروسه زمان، خود به یک جریان تبدیل خواهد شد. از این نظر، ما می‌توانیم در مقایسه دستاوردها، دوره‌های مختلف را با زمان آقای هاشمی مقایسه کنیم.

روحانی باید اعتدال را در عمل نشان دهد

رجایی گفت: آقای روحانی باید اعتدال را در عمل نشان دهد و به این موضوع اشاره کند که چرا دامنه حضور اصلاح‌طلبان در دولت کم‌رنگ است. به نظر من، راه برون رفت از تنگناهایی که خودمان به دست خود ایجاد کردیم، تکیه بر نخبگان است. لذا باید گفت و گو و مشورت پذیری با نخبگان در عرصه‌های مختلف ادامه پیدا کند.

وی در پایان اظهار داشت: برخی از مشکلات ما توسط غرب و با تحریم‌ها ایجاد شدند که باید در برابر آنها تاب آوری داشته باشیم و بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی بین‌المللی بر آنها فائق آییم. آقای روحانی نیز نباید گفت و گوها را به مثابه گفت‌و گو برای گفت و گو تلقی کند و نباید بعد از هم‌نشینی با فعالان سیاسی، جامعه شناسان و اقتصاددانان، همان مشی سابق را ادامه دهد، بلکه نخبگان باید در عمل، خروجی جلسه گفت و گو با رئیس‌جمهور را لمس کنند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.