گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

فریدون مجلسی: نباید تسلیم تحریم های گستاخانه ترامپ شد

مجلسی کارشناس مسائل بین المللی با بیان اینکه مسأله ما دوگانگی در سیاست و دیپلماسی است، ادامه داد: ما نمی توانیم بگوییم هر کاری بخواهیم بر خلاف اصول روابط بین الملل انجام می دهیم و بعد انتظار داشته باشیم که دیگران اصول روابط بین الملل را راجع به ما رعایت کنند. یعنی جریانات موازی باید خودشان را با واقعیت ها و اصول روابط بین الملل وفق دهند.

یک کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر اینکه نباید تسلیم تحریم های گستاخانه ترامپ شد، گفت: باید عرصه بین الملل آگاه شود که ادعای آمریکا و اسرائیل علیه ما درست نیست. ما کشوری با رفتارهای مسالمت آمیز هستیم که از خودمان دفاع کردیم و یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم و همچنین داعش که وجودش تهدیدی برای کل دنیا بود را در هم شکستیم.

فریدون مجلسی در گفت و گو با خبرنگار جماران، در خصوص اقداماتی که دیپلمات های کشور ما می توانند برای از بین بردن تأثیر تحریم ها انجام دهند، اظهار داشت: ما در داخل کشور با یک جریان موازی مواجه هستیم که متاسفانه عملا ضد دیپلماسی عمل می کند. دولت می گوید در جنگ با هیچ کشوری پیش قدم نخواهیم شد و یک ژست مسالمت آمیز می گیرد، ولی طرف مقابل عملا ضد این سیاست ها عمل می کند.

این کارشناس مسائل بین المللی در پاسخ به سؤالی در مورد راه برون رفت از این فضا، گفت: دولت باید این جریان موازی را به تبعیت وادار کند و رفتاری پیش بگیرند که دوگانگی در رفتار مسئولین و سیاسیون داخل کشور از بین برود.

وی تصریح کرد: اگر ابراز تمایل به رفتار مسالمت آمیز در جناح منتقد دولت دیده شود، هم اتحادیه اروپا مشتاق خواهد بود در این قضیه میانجی باشد و هم کشورهایی مثل عمان، که بارها صمیمت و حسن نیت خود را نشان داده، می توانند مؤثر باشند. ما باید انقدر قوی باشیم که دیگران احترام ما را رعایت کنند. این احترام مستلزم این است که همه به هم به احترام بگذارند و از رفتارهای غیر متعارف بین المللی خودداری کنند.

مجلسی با بیان اینکه تجربه نشان داده تا وقتی آثار رنج آور آشکار نشود اقدام جدی صورت نمی گیرد، افزود: نباید تسلیم تحریم های گستاخانه ترامپ شد. ولی باید با واقعیت های جهان مواجه شد و روابط دیپلماتیک کشور بر اساس این واقعیت ها شکل دهی شود. باید ببینیم، چرا هیچ کدام از کشورهای عربی تحریم نیستند؟ چرا پاکستان که بمب اتمی و موشک هم دارد تحریم نیست؟

وی با اشاره به رد CFT توسط شورای نگهبان، اظهار داشت: ما هم مثل دیگران باید وارد عرصه بین المللی شویم تا بتوانیم تجارت کنیم. وارد نشدن ما به FATF آسیب فوری به دیپلماسی ما وارد نمی کند. ولی تجارت و مراودات بانکی ما با کشورهای مختلف دچار مشکل می شود. این یک جنگ قدرت داخلی است که هزینه آن را مردم می پردازند.

این کارشناس مسائل بین المللی با تأکید بر اینکه آسیب های تحریم به معیشت و زندگی مردم بارها مورد بحث قرار گرفته و ثابت شده است، گفت: طرف مقابل مدعی است این تحریم ها به خاطر حمایت ایران از نابود کردن یک کشور دیگر است، از این طریق نمی توان وارد شد که تحریم ها به معیشت و حتی بحث های درمانی مردم ما آسیب وارد می کند؛ چون محل بحث آنها چیز دیگری است.

وی با بیان اینکه مسأله ما دوگانگی در سیاست و دیپلماسی است، ادامه داد: ما نمی توانیم بگوییم هر کاری بخواهیم بر خلاف اصول روابط بین الملل انجام می دهیم و بعد انتظار داشته باشیم که دیگران اصول روابط بین الملل را راجع به ما رعایت کنند. یعنی جریانات موازی باید خودشان را با واقعیت ها و اصول روابط بین الملل وفق دهند. چون نمی توانیم دنیا را با خودمان وفق دهیم، باید خودمان را با دنیا وفق دهیم.

مجلسی با تأکید بر اینکه از سازش با آمریکا صحبت نمی کند، افزود: باید عرصه بین الملل آگاه شود که ادعای آمریکا و اسرائیل علیه ما درست نیست. ما کشوری با رفتارهای مسالمت آمیز هستیم که از خودمان دفاع کردیم و یک جنگ هشت ساله را پشت سر گذاشتیم و همچنین داعش که وجودش تهدیدی برای کل دنیا بود را در هم شکستیم. یعنی گرفتن بهانه های تهاجمی نسبت به ایران بهترین وسیله است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.