سخنگوی شورای نگهبان از رد مصوبه مجلس در خصوص پیوستن ایران به لایحه CFT خبر داد.

 

به گزارش جماران، برخی مسئولان و فعالان سیاسی به رد لایحه پیوستن ایران در CFT واکنش نشان دادند.

 

علیرضا رحیمی

 

 علیرضا رحیمی نماینده تهران نماینده تهران در حساب توییتری خود نوشت:  

 ایرادهای  شورای نگهبان درجلسات مقامات ارشد دولت با آن شورا توضیح داده و رفع ابهام شده بود

 الحاق به کنوانسیون مقابله باتامین مالی تروریسم CFT را (باوجودشرایط ۷ گانه الحاقی مجلس) همچنان برای  امنیت ملی  ایران مفید میدانیم منافع ملی کشور با تعامل دستگاهها بهتر محقق میشود.

رحیمی در توییتی دیگر نوشت: 

‌اگر چه ترکیب ‎شورای نگهبان اساسا سیاسی نیست، اما رویکرد آن نسبت به لایحه CFT بنوعی جبران تلاشهای مخالفان FATF در داخل و بیرون مجلس بود.

نمایندگان ‎مجلس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، با هوشیاری بیشتر و درک واقعی از منافع و ‎امنیت ملی نسبت به لایحه، تصمیم خواهند گرفت.

حضور حجج اسلام و المسلمین انصاری و مصباحی مقدم در جماران

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌و‌گو با  ایلنا، درباره رد لایحه CFT در شورای نگهبان و چرایی این اتفاق، گفت: من نمی‌توانم نظری بدهم که چرا این اتفاق افتاد چون اطلاعی ندارم که دیدگاه اعضای شورای نگهبان چه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید مخالفت با این لایحه همزمان با روز سیزده‌ آبان چه پیامی دارد؟، گفت: این یک اتفاق است. من این را یک اتفاق می‌دانم و چیز خاصی نیست.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد:‌ البته اگر مجلس بر همین مصوبه اصرار کند طبعا به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود و اگر اینچنین نشود که طبعا منتفی شده است.

وی در پاسخ به این سوال که اگر CFT به مجمع بیاید آیا با آن موافقت خواهد شد؟، گفت: نمی‌توان پیش‌بینی کرد و نمی‌توانم نظر بدهم چراکه هنوز باید بیشتر روی آن تامل و دقت کنم تا به نظر برسم.

ابوطالبی

حمید ابوطالبی، مشاور سیاسی رییس جمهور نیز در حساب توییتری خود نوشت: 

این روند، سه چالش پدیدمی‌آورد:

۱)چالش مغایرت شرع و قانون اساسی با لوایح مبارزه باپولشویی وتامین مالی تروریسم؛

۲)چالش تصویب دیگرلوایح مربوطه؛

۳)چالش زمان چندماهه باقیمانده؛ برای حفظ‌منافع ملی وعدم بروزمشکل دراین جدال اقتصادی،نبایداین امرمهم رادرمسیر جدالی“عرصه‌های تصویب قانون”،انداخت

 

 

وکیلی

محمد علی وکیلی عضو هیات رییسه مجلس نیز در گفت و گو با عصر ایران گفت:

  شورای نگهبان مجاز است طبق قانون مصوبات مجلس را رد یا تایید کند و در موردد CFT هم حتما دلایل خود را دارد.

 مجلس بر اساس مصلحت  و اطلاعاتی که از وضعیت کشور دارد به این لایحه رای داد 

 مجلس می‌تواند ایرادات شورای نگهبان را بپذیرد یا می‌تواند بر مصوبه خود اصرار کند و  CFT را به مجمع تشخیص بفرستد

عباس عبدی

عباس عبدی نیز در کانال تلگرامی خود نوشت:

تصمیم شورای نگهبان در باره لوایح مربوط به FATF به لحاظ سوابق عملکردی این شورا و نحوه استنباطی که از شرع و قانون دارند کاملا قابل پیش بینی بود. این رفتار و نگاه در جریان رد حضور آقای سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد به اوج خود رسید. در همان زمان در نقد رفتارشان با این عضو شورای شهر نوشتم:

"اگر براساس قاعده نفی سبیل چنین نظر عجیبی ارایه شده آن هم برای عضویت یک نفر در یک شورای چند نفری که صدر و ذیل آن مشمول اتخاذ تصمیمات اساسی نیست و آخر سر هم فرماندار در باره تصمیمات آنان نظر می‌دهد. پس شما چطور برجام را که کل سیاست‌های کشور را در برمی‌گرفت، تأیید کردید؟!! حتی یادتان هست که چگونه واقعیت ماجرا را دور زدید؟"

 متاسفانه هیچ کس از اقایان شورای نگهبان به این پرسش عادی پاسخ ندادند. حالا وقت ان است که دوباره همین پرسش را در مورد FATF می پرسم. مقایسه این لایحه با برجام از حیث ایرادهایی که به ان گرفته شده است نشان می دهد که بر اساس نگاه آقایان برجام دهها!!(بدون اغراق) برابر بیشتر از لوایح FATF مخالف قانون اساسی و شرع است پس چرا برجام را تایید کردند و این را رد؟ 

بعلاوه چرا اظهار نظر خود را بیش از ۲۰ روز معطل کردند حتی از موعد مقرر قانونی گذشتند و در واقع وقت را از دست دادند تا امروز خاص رد آن را اعلام کنند؟ هر چه بخواهیم خوش بین باشیم که این شورا سیاسی کار نیست متاسفانه رفتارهایش آشکارتر از ان است که اجازه دهد تا این حد خوشبین باشیم.

 

 

حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور  درباره بازگشت لایحه CFT از شورای نگهبان به مجلس به  خبرآنلاین گفت:

 وقتی طرح یا لایحه ای به تصویب مجلس می رسد، مصوبه به شورای نگهبان ارسال می شود، شورای نگهبان درباره مصوبه نظر می دهد و این نظر را برای مجلس می فرستد.

 نمایندگان دولت در کمیسیون مربوطه مجلس حاضر می شوند و پیشنهادات کارشناسی خود را برای رفع ایرادهای شورای نگهبان به مصوبه CFT مطرح می کنند. دولت همه سعی خود را می‌کند تا با اصلاح مصوبه در همین مرحله نظر شورای نگهبان تأمین و الحاق به CFT قانون شود.

 

محمد مهاجری

محمد مهاجری روزنامه نگار اصولگرا در حساب توییتری خود با ابراز این ادعا که «رد لایحه  CFT توسط شورای نگهبان،آنهم درروز13 آبان، هدیه به ترامپ نیست؟» افزوده است:

رئیس جمهور آمریکا کینه اش علیه ملت ایران واضح است؛آقایان شورای نگهبان که دوست ملتند با چه توجیهی، ملت را در این وانفسا،  تحریم می کنند؟ پای تبعاتش می ایستند یا همراه بقیه  دلواپسان پشت مردم را خالی می کنند؟

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.