سید محسن طباطبائیان جمعه در گفت گو با ایرنا افزود: با توجه به افزایش سالانه باغ های پسته دامغان ، ایجاد ارزش افزوده با فرآوری آن باید جای نگاه سنتی کشاورزان در تازه فروشی را بگیرد.
وی با اشاره به رویکرد کشاورزان دامغانی در تبدیل سالانه حدود 300 هکتار زمین های کشاورزی به باغ ، خاطرنشان کرد: افزایش باغ های پسته خبر از افزایش عملکرد در آینده دارد و باید برای این مساله کشاورزان توجیه شوند.
مدیر جهاد کشاورزی دامغان اضافه کرد: در سال هایی که قیمت پسته مطلوب است، کشاورزان تمایل به تازه فروشی و کسب درآمد سریع دارند ولی امسال که عملکرد پسته به دلیل سرمازدگی بهار بین 70 تا 80 درصد کاهش دارد، این امر سودآور نخواهد بود.
وی اضافه کرد: امسال باغدارانی که نگاه اقتصادی دارند، تمایلی به تازه فروشی نداشته و بدنبال فرآوری و خشک کردن برای فروش در اواخر پاییز و زمستان هستند.
طباطبائیان به روند افزایش سرمایه گذاری در کاشت پسته دامغان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 100 واحد فرآوری مکانیزه و نیمه مکانیزه در شهرستان وجود دارد که فرآیندهایی مانند بسته بندی، پوست کنی و بازاریابی پسته را انجام می دهند.
مدیر جهاد کشاورزی دامغان با بیان این که، گروه هایی به دنبال ثبت برند در صنایع غذایی به نام پسته این شهرستان هستند، افزود : این امر نشان دهنده افزایش استقبال از فرآوری این محصول راهبردی است.
طباطبائیان درباره صادرات پسته دامغان نیز گفت : چون پسته این شهرستان از مبدا گمرک شهرستان و استان سمنان صادر نمی شود ، سود کمتری عاید باغداران می شود .
مدیر جهادکشاورزی دامغان تاکید کرد: از سال گذشته بورس پسته این شهرستان در قالب یکی از رویکردهای چهارمین جشنواره ملی پسته دامغان با اختصاص انبار تعاونی روستایی راه اندازی شد که به دلیل علملکرد قابل توجه و قیمت مناسب فروش پسته تازه، استقبال چندانی از آن نشد.
وی اضافه کرد: در پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان کارگاه آموزشی بورس برای کشاورزان متقاضی برگزار می شود تا ارزش افزوده این محصول کشاورزی استان سمنان تا جای ممکن از مسیر تجاری سازی افزایش یابد.
پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان 12 تا 16 شهریور با حضور یکهزارو 500 میهمان داخلی و خارجی در قالب 20 گروه اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری برگزار می شود.
شهرستان دامغان دارای 20 هزار هکتار باغ است که 17 هزار هکتار آن را باغ های پسته تشکیل می دهد.
به دلیل سرمایه زدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
استان سمنان 198 هزار هکتار زمین کشاورزی با 45 هزار بهره بردار دارد.
6103/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.