سیدحسن میرعماد روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : کشت گیاهان به ویژه دارویی با ارزش افزوده بالا یکی از راهکارهای کاهش آب بری و افزایش درآمد کشاورزان است که در استان پیگیری می شود.
وی بیان کرد : برخی این گیاهان مانند زعفران و گل محمدی، در کنار نیاز آبی بسیار کم، ارزش افزوده قابل توجهی برای بهره برداران دارند.
وی خاطرنشان کرد : کشت زعفران در استان به صورت برنامه ریزی شده از سال 1388 در مقیاس 67 هکتار آغاز شد که در سال 1395 به 221 هکتار و اکنون به 250 هکتار افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به کشت گل محمدی به عنوان گیاهی که نیاز آبی بسیار کم و قیمت قابل توجهی دارد، گفت : کشت این گیاه از سال 1387 به صورت سازماندهی شده آغاز شد، در سال 1395 به 153 هکتار و اکنون در استان به حدود 200 هکتار رسیده است.
میرعماد تاکید کرد : کشت گیاهانی مانند گل محمدی به ایجاد صنایع فرآوری نیازمند است زیرا اسانس این محصول ارزش چند برابری دارد و ارزش افزوده آن در استان قابل توجه است.
وی یادآور شد : برخی طرح های کاهش آب مصرفی بخش کشاورزی شامل توسعه کشت های حفاظتی و نشایی و گلخانه ای، نوسازی اراضی، توسعه سامانه های نوین آبیاری، بهسازی کانال های انتقال آب، اصلاح و بهسازی باغ ها، جایگزینی گیاهان دارویی با ارزش، تولید بذرهای اصلاح شده، توسعه ارقام با دوره رشد کوتاه و مدیریت تلفیقی آفات است.
میرعماد با اشاره به برنامه ریزی برای کاهش مصرف آب بخش کشاورزی، بیان کرد : توسعه کشت حفاظتی یکی از این راهکارهاست.
وی اضافه کرد : در این طرح، یک گیاه بر روی کشت گیاه دیگر انجام می شود و یا مراحل کاشت و داشت بدون خاک ورزی و شخم خاک انجام می شود.
میرعماد ادامه داد : طرح کشت حفاظتی نیاز به ترویج و اطلاع رسانی به کشاورزان در اجرای روش های متناسب با خاک دارد و در سال گذشته در 25 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان، به توسعه روش های نوین آبیاری اشاره و اضاف کرد : این طرح با حمایت اعتباری قابل توجه دولتی اجرا می شود، تا سال 1392 این سامانه ها به میزان 16 هزار هکتار اجرا شده بود که با استقبال کشاورزان اکنون به 35 هزار هکتار افزایش یافته است.
وی با اشاره به کاهش 6 درصدی کشت بهاره در سال زراعی 96-97 در استان ، ادامه داد : کشت بهاره در سال 96 به میزان 27 هزار و 643 هکتار بود که امسال به 26 هزار و 509 هکتار کاهش یافت.
میرعماد تاکید کرد : این در حالی بود که میزان عملکرد در برداشت محصول به نسبت سطح زیر کشت از 21.5 تن به 23.5 تن افزایش یافت.
وی بیشترین ارقام زیر کشت بهاره در استان نباتات علوفه ای ذکر و اضافه کرد : کشت این ارقام از 12 هزار 300 هکتار به 12 هزار و 100 هکتار و نباتات صنعتی از پنج هزار هکتار به چهار هزار هکتار کاهش یافت.
وی با اشاره به تکلیف کشوری وزارت جهاد کشاورزی با هدف بهینه سازی مصرف آب، تصریح کرد : برنامه ریزی برای انطباق الگوی کشت با شرایط کم آبی، کاهش کشت بهاره و ممنوعیت کشت برنج در کشور دنبال می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان اضافه کرد : طرح الگوی کشت از 2 سال گذشته در استان تهیه و تلاش شد با اهداف ملی همخوانی داشته باشد و با هدف تحقق آن، تمام تسهیلاتی که در بخش کشاورزی ارایه می شود باید شرایط الگوی کشت را رعایت کرده باشد.
در استان سمنان 198 هزار هکتار اراضی کشاورزی 87 درصد آب تولیدی استان را مصرف می کند، بر اساس سند ملی بهره وری آب، مصرف آب بخش کشاورزی در سمنان که اکنون 941 میلیون مترمکعب است باید با تمرکز بر افزایش بهره وری به 654 میلیون مترمکعب کاهش یابد.
کمبود تولید آب در استان سمنان 150 میلیون مترمکعب در سال است.
استان سمنان هشت شهرستان با بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.