سرهنگ سید مجتبی اشرفی شنبه در همایش پیشگیری و درمان اعتیاد که در سرسرای پورسینای دانشگاه علوم پزشکی شاهرود برگزار شد، افزود: وقتی مجرمان دستگیر می شوند، در کلانتری ها و آگاهی نخستین پرسش درخصوص سابقه اعتیاد آنان است که 70 درصدشان به این پرسش پاسخ مثبت می دهند و بیش از 86 درصد آنان می گویند که تا پیش از اعتیاد سابقه جرم نداشته اند.
وی با اشاره به وجود رابطه مستقیم میان اعتیاد و بروز جرائم، افزود: عوارض روحی، جسمی و اجتماعی زمینه ساز بروز جرم بوده و آسیب های متعددی ایجاد می کند، در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود می تواند مطالعه درباره رابطه بین اعتیاد و بروز جرایم را در اولویت طرح های تحقیقاتی دانشجویان قرار دهد.
فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود یادآور شد:پارسال 50 درصد اقدام به خودکشی های شهرستان توسط معتادان بوده و 35 تا 40 درصد از مراجعان به مراکز مشاوره نیز علت طلاق را اعتیاد ذکر کردند.
اشرفی تصریح کرد: همچنین در سال گذشته یکهزار معتاد در شاهرود دستگیر شدند که 30 درصد آنان به مراجع قضایی و 70 درصد به هفت مرکز ترک اعتیاد فرستاده شدند.
وی درباره سن معتادان شهرستان هم گفت: 15 درصد معتادان 15 تا 25 سال، 25 درصد 25 تا 35 ساله و 40 درصد را نیز افراد بالای 35 سال تشکیل می دهند.
این مقام انتظامی با بیان اینکه فقط 6 درصد معتادان بیسواد هستند، تصریح کرد: 27.5 درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 31 درصد با مدرک سوم راهنمایی، 28 درصد دیپلم، سه درصد فوق دیپلم، چهار درصد لیسانس و نیم درصد نیز مدارک دانشگاهی بالاتر داشتنند، سه درصد از معتادان را بانوان تشکیل داده و 85 درصد بومی هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید باور کرد اعتیاد یک درد اجتماعی است که شاید گریبانگیر همه شود، افزود: هر معتاد پرخطر می تواند چهار تن دیگر را نیز درگیر خطر کند.
اشرفی با گرامیداشت یاد سه هزار و 800 شهید حوزه مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد: شرایط جغرافیایی و سیاسی ایران و قرار گرفتن در همسایگی بزرگ ترین تولید کنندگان ، آسیب پذیری را بیشتر می کند.
فرمانده انتظامی شاهرود همچنین از توقیف ۶۰۷دستگاه خودرو و موتور سیکلت متخلف واعزام آنها به پارکینگ در۳ماهه ابتدای سال جاری هم خبرداد و افزود : با هنجار شکنان برخی جدی می شود.
وی افزود : متاسفانه برخی رسانه ها با سوء تعبیر از سخنان مقام های قضایی شهرستان،اعلام داشته اند تنها در مواردی که یک راننده سرعت غیر مجاز داشته و یااز کمربند ایمنی استفاده ننموده باشد پلیس می تواند به آن دستور ایست دهد ؛ این درحالی است که طبق ماده ۴ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی ورانندگی،ماموران آموزش دیده با دیدن تخلف و انطباق آن با میزان جرایم میتوانند متخلف را متوقف و اعمال قانون کنند که بیش از ۱۷۰ کد جریمه برای رانندگان متخلف از مصادیق اجرایی این قانون است .
شهرستان شاهرود با 240 هزارتن جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.