به گزارش ایرنا، گردشگری روستایی شکل جدید از صنعت گردشگری است که به نظر کارشناسان امر این حوزه بیشتر به معرفی و شناساندن در جامعه و حمایت از فعالان و علاقمندان این عرصه نیاز دارد تا تمامی ظرفیت های موجود این بخش مورد استفاده قرار گیرد.
در گردشگری روستایی ،مسافران و گردشگران به جای دغدغه حضور و اقامت در هتل های چند ستاره ، حضور در روستاها و اقامتگاه های بوم گردی تمرکز می کنند تا به دور از زندگی ماشینی بر صفای دل و روح بیفزایند.
استان سمنان با داشتن بیش از 300 روستا و همجواری قالب این روستاها با جنگل ، بیابان و گندمزارها و طبیعت بکر، فرصت استثنایی و ویژه برای ایجاد و توسعه گردشگری روستایی به وجود آورده است.
در استان سمنان تاکنون 40 روستای هدف گردشگری شناسایی شده و 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری در منطقه روستایی سمنان احداث شده است.
روستای پاده در آرادان، روستای چاشم در مهدی شهر، روستای رشم در دامغان، روستای فرومد در میامی، روستای ملاده در مهدی شهر، از جمله روستایی هدف گردشگری استان به شمار می روند که می توان با توجه به زیرساخت های گردشگری سالانه بخش قابل توجه از گردشگران را روانه این مناطق کرد.
هم اکنون بیش از یکصد هزار نفر از جمعیت 700 هزار نفری نفری سمنان در روستاها زندگی می کنند اما اقتصاد ضعیف روستایی در بین 31 استان کشور جایگاه 25 را دارد.
استاندار سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا در رابطه با توسعه صنعت گردشگری روستایی در این استان گفت: با ترویج صنعت گردشگری روستایی و با بهبود زمینه های اشتغال و امرار معاش برای روستاییان، جلوی مهاجرت آن ها به شهرها گرفته می شود.
سیدشهاب الدین چاوشی افزود : کمک به احداث زیرساخت های گردشگری در روستاهای هدف گردشگری و دفع پسماند توسط دهیاری ها از اولویت های طرح گردشگری روستایی در استان است.
وی اظهارداشت: روستاهای زیبا با جاذبه های طبیعی و تاریخی نقش موثری در جذب گردشگر و رونق اقتصادی استان دارند.
چاوشی ادامه داد : نبود امکانات زیربنایی در روستاهای هدف گردشگری از موانع پیش روی توسعه گردشگری روستایی استان به شمار می رود.
وی اضافه کرد : ارایه خدمات گردشگری از راه های جذب گردشگر است که در این زمینه استان سمنان اقدام مناسبی تاکنون نکرده و انتظار می رود در این خصوص برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.
چاوشی تصریح کرد : این استان بیش از یکهزار اثر تاریخی دارد اما بی توجهی به حوزه گردشگری باعث مغفول ماندن آثار تاریخی و فرهنگی در استان شده است.
به گزارش ایرنا، در سال های گذشته به دلیل کم آبی در استان سمنان ،برای افزایش اشتغال و رونق اقتصادی به گردشگری به عنوان یکی ازمحورهای توسعه پایدار توجه شده است.
توسعه صنعت گردشگری در استان سمنان نیازمند تقویت زیرساخت‌های این بخش است، این استان دارای 62 مرکز اقامتی شامل 10 هتل، 2 هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، 34 اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است و این واحدها در مجموع دارای یکهزار و 89 تخت برای اقامت گردشگران است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان حدود 2 هزار نفر شب است.
بر اساس آمار موجود در یک دهه اخیر شماری از روستاییان استان سمنان به دلیل نبود امکانات زیرساختی در روستاها، مهاجرت کردند.
بیش از یکهزار اثر تاریخی ، فرهنگی و طبیعی در استان سمنان شناسایی شده که بیش از 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.