به گزارش ایرنا، سمنان با داشتن 600 کیلومتر از مسیر تهران - مشهد به عنوان یکی از پر ترددترین استان‌ها در محور غرب - شرق کشور مطرح و به ویژه در ایام تعطیلات، شاهد عبور بیش از 15 میلیون مسافر است.
وجود چهار فصل طبیعت به صورت همزمان از دیگر جاذبه های کم نظیر است به طوری که به عنوان مثال فاصله مناطق بیابانی و خشک در جنوب سمنان تا نقاط سردسیر شمال شهرستان مهدیشهر کمتر از 30 دقیقه است.
به گفته کارشناسان با وجود ظرفیت های قابل توجه، صنعت گردشگری سمنان از کمبود امکانات و فراهم نبودن زیرساخت های مناسب رنج می برد به طوری که در شهرستان های آرادان، سرخه، مهدیشهر و میامی هتل برای اسکان مسافران وجود ندارد.
به گفته مسوولان امر، فقط 40 اقامتگاه بین راهی در استان سمنان به مسافران خدمات می دهد در حالی که به دلیل یکنواختی و کویری بودن جاده های استان بیشترین آمار واژگونی خودرو ها در ایام تعطیلات در کشور در این استان اتفاق می افتد.
همچنین سمنان به عنوان مقصد گردشگری در ایران همواره در اولویت کاری مسوولان دستگاه های اجرایی بوده اما این استان پهناور با دارا بودن ظرفیت های بی نظیر و منحصر به فرد گردشگری از توسعه نیافتگی زیرساخت های اساسی صنعت گردشگری همواره رنج می برد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که به دنبال تغییر استان از معبر به مقصد هستیم، گفت : بخش خصوصی راه نجات و توسعه گردشگری سمنان است.
محمد جهانشاهی اظهارداشت: با توجه به منابع متنوع استان در بخش های تاریخی، طبیعی و فرهنگی برای تبدیل آن‌ها به محصولات گردشگری باید فرآیندی را طی کنیم که بخش عمده‌ای از آن تحت تاثیر سرمایه‌گذاری‌هاست و در سال 97 تلاش برای برنامه‌ریزی بر اساس حضور سرمایه‌گذاران بیشتر در ایجاد فضاهای خدماتی، تأسیسات گردشگری و همچنین ارتقای مسیرهای گردشگری در دستور کار قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد : سهم راه‌آهن در توسعه گردشگری بسیار حائز اهمیت است که برای نخستین بار در کشور قطار بومگردی تهران-بیابانک در فروردین 97 راه‌اندازی شد.
وی ادامه داد : با تکیه ‌بر ظرفیت های استان در حوزه بومگردی در کنار جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی می‌توانیم به سمت توسعه گردشگری با استفاده از خط راه‌آهن گام برداریم که با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی این امر می‌تواند به همه استان توسعه پیدا کند.
جهانشاهی بیان داشت : با توجه به عبور سالانه میلیون‌ها مسافر از استان در سال 97 برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای افزایش ماندگاری گردشگران خواهد بود و برپایی نمایشگاه‌های صنایع‌دستی سوغات و اجرای مراسم آیینی علاوه بر ایجاد شور و نشاط اجتماعی سرعت گذر از سمنان را کاهش می‌دهد.
سرپرست اداره کل میراث فرهنگی سمنان با بیان این که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در استان شهرهای بسطام و مهدی‌شهر است، گفت: با توجه به این که رویکرد سازمان میراث فرهنگی، ایجاد مقاصد جدید گردشگری است، استان با داشتن ظرفیت ها و منابع بسیار می‌تواند یکی از این مقاصد تعریف شود که باید با برنامه‌ریزی‌های لازم نقش ویژه 2 شهرها نمونه گردشگری بسطام و شهمیرزاد را تعریف کنیم.
جهانشاهی تصریح کرد : یکی از مهم‌ترین حوزه‌ها و ابزارهایی که می‌تواند در بحث توسعه گردشگری موثر باشد رویدادهاست بنابراین میراث معنوی ثبت‌شده استان در فهرست آثار ملی می تواند به عنوان یک محصول فرهنگی گردشگری قلمداد شود.
به گزارش ایرنا، دروازه ارگ سمنان، مسجد تاریخانه دامغان، قلعه سارو ، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مسجد امام ، مجموعه قصر بهرام گرمسار، بازار آرادان و کاروانسرای ده‌نمک از جمله آثار تاریخی شاخص استان سمنان در فهرست ملی است.
استان سمنان در بخش گردشگری دارای ظرفیتی های فراوانی است که به اعتقاد کارشناسان امر این ظرفیت ها آن چنان شایسته بهره برداری نشده است.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.