به گزارش ایرنا، فرهنگ سازی حفظ و احیا و توسعه عرصه های طبیعی نیازمند حمایت های همه جانبه دولت است که می توان با برگزاری شبیه آیین درختکاری، جشنواره ها و همایشهای تخصصی در کوتاه مدت مشارکت مردم از این عرصه ها را دو چندان کرد.
درختکاری سنتی پسندیده ایرانیان در استقبال از سال نو هم است و به همین دلیل ویژه برنامه های متنوعی در جای جای ایران اسلامی به ویژه استان سمنان برگزار می شود و دوستداران طبیعت جان تازه ای به محیط طبیعی می بخشند.
به اعتقاد کارشناسان روزدرختکاری اگرچه در یک روز و آنهم در آستانه بهار انجام می شود ولی باید شبیه این رهبرد به روشهای مختلف در همه ایام عملیاتی کرد.
امروزه در بیشتر کشورهای جهان روزی به نام درختکاری وجود دارد و در این روز مردم به ویژه دوستداران طبعیت به کاشتن درختها و نهالهای متفاوت می پردازند.
در ایران اسلامی روز درختکای در نیمه اسفند هر سال برگزار می شود و قشرهای مختلف مردم با حضور در پارک ها، ادارات مختلف و نقاط شهر و روستا به کاشت نهال اقدام می کنند که شبیه این راهبرد باید در مناسبت های مختلف سال اجرایی و در جامعه نهادینه شود.
به همین مناسبت از 15 تا 22 اسفند هر سال به عنوان 'هفته منابع طبیعی' نامیده می شود و با نام روز درختکاری مزین شده است.
ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند.
در این روز در مقابل بیشتر پارک ها، مساجد، ادارات منابع طبیعی، شهرداری ها، فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد.
در هفته منابع طبیعی امسال در مرکز استان سمنان هم حدود سه هزار اصله نهال به یاد سه هزار شهید سرافراز هشت سال دفاع مقدس کاشته شد.
روز درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است و هرکدام از مردم و مسئولان با کاشت درخت به خاک و زراعت احترام می‌ گذارند.
در هفته منابع طبیعی در استان سمنان حدود 62 هزار اصله نهال در ورودی و خروجی شهرهای استان سمنان کاشت شد و به گفته کارشناسان این امر در دراز مدت در کاهش فرسایش بادی در سمنان تاثیر گذار است.
در دولت تدبیر و امید بیش از چهار میلیون اصله نهال در استان سمنان غرص شد که این امر نشان از طبیعت دوستی و توجه دولت به حفظ و احیا عرصه های طبیعی است.
در این ارتباط ، علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: 62 هزار اصله در 96 هکتار از مساحت ورودی و خروجی شهرهای این استان در هفته منابع طبیعی غرس شد.
وی اظهارداشت: هشت هزار اصله نهال، متوسط تولید نهال این اداره کل است که شامل کاج، سرو مشهدی، زبان گنجشک و اقاقیا می باشد.
حیدریان افزود : حفظ و احیا عرصه های طبیعی نیازمند مشارکت آحاد جامعه است و هفته منابع طبیعی و روز درختکاری نشان دهنده طبیعت دوستی ایرانیان است.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر کاشت درخت باید برای حفظ آن هم تلاش کرد و باید در نظر گرفت که حدود 95 درصد عامل آتش سوزی در جنگل های کشور انسانی است و باید در همه زمان ها از طبیعت حفاظت کرد.
حیدریان اضافه کرد : اعتبارات بخش منابع طبیعی استان سمنان بسیار محدود است و در سال جاری تنها 20 درصد از حدود 300 میلیارد ریال بودجه 96 این اداره کل تخصیص یافت و مشارکت مردم در حفظ عرصه های طبیعی الزامی است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: فرهنگ سازی حفظ و احیا عرصه های طبیعی نیازمند حمایت های همه جانبه دولت است و با برگزاری جشنواره ها و نشست های تخصصی می توان در دوره زمانی کوتاه مدت مشارکت مردم در محافظت از این عرصه را دوچندان کرد.
حیدریان تصریح کرد : باید برای حفظ عرصه های طبیعی استان مردم دعوت به کار شوند و حدود 50 اتحادیه مردم نهاد برای احیا عرصه های طبیعی در چند سال گذشته در استان تشکیل شده اند.
وی تصریح کرد: سالانه حدود 30 هکتار از جنگل های سمنان در آتش سوزی ها از بین می روند و باید با فرهنگ سازی برای جلوگیری از روشن کردن آتش در این عرصه ها گامی مهم و راهبردی برای حفظ این میراث ارزشمند برداشت.
حیدریان اضافه کرد: هفته منابع طبیعی فرصتی ارزشمند برای احیا عرصه های طبیعی سمنان است و در چند سال گذشته باوجود این که اعتبارت خوبی در این بخش تخصیص نیافته اما مشارکت مردم برای حفظ گونه های گیاهی استان شایسته تقدیر است.
وی افزود: در روز درختکاری به صورت نمادین درخت کاشته می شود اما هدف این روز در واقع گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی کشورمان، جنگل ها و مراتع است.
وی اظهارداشت: انسان ها وقتی درختی را با دستان خود می کارند و برای حفظ آن تلاش می کنند سبب می شود تا آنان برای جنگل ها هم اهمیت بیشتری قایل شوند
وی اضافه کرد: بازگشت جنگل های تخریب شده به چرخه زندگی کار بسیار زمانبر و دشواری است و جنگل ها ذخیره زیستی و حیاتی کشور هستند و ارزش های بوم سازگانی زیادی دارند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: سالیانه بیشتر از 15 هزار هکتار از عرصه های جنگلی کشور دچار آتش سوزی می شود.
3.6 درصد شامل حدود 352 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان سمنان را جنگل شامل می شود و 58 هزارهکتار جنگل های پهن برگ هیرکانی در چهار شهرستان استان سمنان وجود دارد که بیشترین آن در شهرستان مهدیشهر با 24 هزار هکتار است، جنگل های سوزن برگ ارس 152 هزار هکتار، سوزن برگ تاغ و گز دست‌کاشت 42 هزار هکتار و 144 هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
مساحت جنگل های جهان حدود چهار میلیارد هکتار است که 29 درصد سطح خشکی ها را می پوشاند دو سوم جنگل های جهان در نیم کره شمال و یک سوم آن در نیمکره جنوبی قرار دارد.
مساحت کل جنگل های ایران (طبیعی و دست کاشت) حدود 14.2 میلیون هکتار برآورد شده است که یک میلیون هکتار آن را جنگل های دست کاشت تشکیل می دهد.
از نظر جغرافیایی، کشور ما در منطقه ای از نیمکره شمالی واقع شده است که به طور معمول فقیر از جنگل می باشد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.