در این مطلب آمده است : امروز، همه می‌دانند که انتقال آب از بحر خزر به استان سمنان، کار بزرگ، آینده‌نگرانه و شدنی و یگانه راه برون‌رفت، از این معضل اقلیمی است. حتی آنان که در بحث نظری مخالفت عینی و زبانی دارند و رای آوری آتی و مصالح شخصی‌شان در استان مبدأ در میان است نه مصالح استان و حاکمیت و کشور است به این ضرورت پی برده‌اند که این انتقال حتی مشکل مازندران و استان تهران و قم و دیگر استان‌های همجوار را از خطر ریزگردهای کویری و دیگر عوارض طبیعی و انسانی در امان می‌دارد و نیز می‌تواند جهت استان‌های مجاور، اشتغال ایجاد کند چون استان سمنان ششمین استان بزرگ اما کم‌جمعیت ایران است و توانمندی و تنوع زیست محیطی بسیاری جهت پذیرش مهاجران دارد همان گونه که ده‌ها هزار مازندرانی را پذیرفته است. از همه مهم‌تر، فرهنگ مدارا و تساهل این استان است که با آغوش باز مهاجران را به عنوان شهروند می‌پذیرد و بی‌دریغ، امکانات خود را در اختیارشان می‌گذارد.
اما از این مقدمه که بگذریم، علیرغم برخی نابرادری‌ها و کم‌لطفی‌ها آن هم از کسانی که می‌دانند و صلاح نیست سنگی بیندازند. این کار بزرگ، همت عملی می‌خواهد. نخست این که اگر دولت، این انتقال را به عنوان طرحی پذیرفته است و به تصریح دولت مردان و نهادهای مسئول، اجرای آن عوارضی ندارد و همه حسن است پس حمایت عملی کند و بودجه‌ی لازم و تحقیقاتی بگذارد و بداند که تردید و انفعال دولت، موجب بدبینی افکار عمومی و بی‌اعتمادی به دولتی است که شعارش، تدبیر و امید است وانگهی، این طرح ملی، برنامه‌ای استراتژیک و بسیار حیاتی است و سرمشقی خواهد بود جهت اجرای برنامه‌های دیگری که در این زمینه در دست اقدام است از جمله، انتقال آب از دریای عمان به کرمان و فلات مرکزی، چون با برنامه‌های بسیار نادرست و غیرعلمی که در بهره‌وری از آب‌های جاری و زیرزمینی داشته‌ایم اگر امروز فکر عاجل و ضربتی اعمال نکنیم، کشوری متروک و خالی از سکنه برجای خواهد ماند و حداقل این است که جابه‌جایی‌های فشرده و غیراصولی و اجباری در آینده‌ای نزدیک در برخی مناطق از جمله مازندران و گیلان داشته باشیم و زندگی را بر آنها نیز سخت و غیرقابل تحمل کنیم. به همین علت است که همه باید به اجرای چنین طرح‌هایی کمک کنند تا عوارض و پیامدهای آتی بر آنها و محیط‌شان عارض نشود و اما جهت اجرای این برنامه‌ی بزرگ ملی نخست ضرورت دارد که در داخل استان، با همت بلند و تعقل دوراندیشانه، اقدام عملی موثر و با اعتماد به نفس صورت گیرد ؛ یعنی، حرف را کنار بگذاریم و گام‌های عملی برداریم. برای این کار وحدت رویه و احساس نیاز و احساس مسئولیت نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، حتی نمایندگان ادواری، یک ضرورت است. دوم، احساس وظیفه‌ی امامان جمعه‌ی استان، تحت حمایت و هدایت نماینده‌ی محترم ولی فقیه در استان، اصلی بسیار تاثیرگذار است به ویژه آن که دغدغه‌ی امام جمعه‌ی درد آشنای مرکز استان به سبب مراجعات مردم و مسئولیتی که دارند اگر بیش‌تر از دیگران نباشد به استناد بیان نظر مکرر، کمتر از دیگران نیست و مردم هم از ایشان، در این امر خطیر، انتظار ویژه دارند.
سوم همدلی مسئولان ذی‌ربط استان و نیز اهالی صنعت با نماینده‌ی عالی دولت و حمایت از اقدامات مستمر ایشان در این امر مهم بسیار تاثیرگذار خواهد بود چون تعامل و رابطه‌ی استاندار محترم با هیات دولت، بیش از هر مسئول دیگری است.
چهارم، همدلی و هم زبانی و همت تاثیرگذاران و بزرگان اهل استان و نشست‌های مکررشان، چیزی نیست که قابل کتمان باشد و مغفول بماند استانی که آن همه بزرگ علمی و اجرایی و اقتصادی و فرهنگی دارد، بایسته است که نسبت به زادگاه خود، نکته‌ای را فروگذار نکنند و قدم به همان راهی بگذارند که بزرگان تبریز و اصفهان و یزد و کرمان و... رفته‌اند آن چنان که امروز شاخص‌های توسعه‌شان موجب تحسین همگان است.پنجم، حرکت طولی بنیادهای توسعه و نهادهای مردمی است که با تدبیری درست و آگاهانه، جز به وحدت استان و کمک به اجرای چنین طرحی، دقیقه‌ای فرو نگذارند.ششم پرداختن آگاهانه و مسئولانه‌ی اهالی قلم و رسانه به این انتقال حیاتی است براساس تعهدی که در اعتلای استان و کشور عزیز خود دارند.
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.