رضا چمن شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: میزان مرگ نوزادان نیز در کشور هشت و نیم و در شاهرود هفت و نیم مرگ به ازای یکهزار تولد در سال 95 بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود سلامت را یکی از شاخص های توسعه انسانی برشمرد و گفت: مهم ترین شاخص در این زمینه امید به زندگی بوده و در شاهرود میزان امید به زندگی بین 76 تا 79سال است به این معنا که وضعیت این شهرستان اگر بالاتر از میانگین کشوری نباشد، پایین تر هم نیست.
وی همچنین یادآور شد: میزان مراجعه هر فرد به پزشک به طور متوسط بین 2 تا سه بار در سال است در حالی که این آمار در شاهرود به پنج تا 6 بار در سال افزایش یافته است.
چمن تاکید کرد: بار مراجعات غیر ضروری به پزشک در شاهرود بسیار بالاست و به این ترتیب هر چقدر تعدادپزشکان متخصص افزایش یابد، باز هم از میزان مراجعه مردم کاسته نمی شود.
وی با تاکید بر رابطه مستقیم بالا رفتن سرانه مصرف دارو و میزان مراجعه به پزشکان، بیان کرد: بنا بر مطالعه ای که پیش از این در شاهرود انجام شده بود، 40 درصد ارجاع از پزشک عمومی به متخصص به درخواست بیمار و نه با تشخیص طبی پزشک انجام شده و حدود 40 درصد تجویز دارو نیز به درخواست بیمار بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اشاره به کمبود پزشک در برخی رشته ها چون چشم پزشکی و ارتوپدی، بیان کرد: با این حال مشکل اصلی کمبود فضا برای کلینیک تخصصی است و با توجه به کمبود بودجه برای ساخت و تکمیل پلی کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دانشگاه که اکنون بیش از 75 درصد پیشرفت دارد، نمی توان زمان دقیقی را تعیین کرد.
چمن ادامه داد: بخش های مرتبط با بخش بستری بیمارستان بهار برای راحتی بیماران و صرفه جویی در وقت، از کلینیک پاسارگاد به این بیمارستان منتقل شده تا به این ترتیب 30 درصد ظرفیت کلینیک آزاد و از شلوغی آن کاسته شود.
وی همچنین درخصوص درخواست مردم برای رسیدگی بیشتر به بیماران در اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) یادآور شد: بیشترین مشکل این بیمارستان فضای فیزیکی اورژانس آن است که با ساخت ساختمان جدید که با وسعت پنج هزار و 500 متر مربع یکی از اورژانس های بزرگ کشور خواهد بود، این مشکل برطرف می شود.
چمن اضافه کرد: قرار گرفتن در مسیر ترانزیتی تهران- مشهد و بروز تصادفات نیز یکی از عواملی است که سبب افزایش حجم کار در این اورژانس شده است.
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از سال 52 با عنوان آموزشگاه بهیاری کار خود را آغاز کرد، در سال 61 به دانشکده مامایی و پرستاری و در سال 71 به دانشکده علوم پزشکی ارتقا ٕ یافته است. مجموعه کنونی از اسفند 86 با عنوان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود در حال فعالیت است.
این دانشگاه هم اکنون دارای یکهزار و 700 دانشجو در 9 رشته کارشناسی، 6 رشته کارشناسی ارشد، پزشکی، 2 رشته دکتری تخصصی و سه رشته تخصص پزشکی است.
این دانشگاه بیش از 50 درصد وسعت استان سمنان و بین 37 تا 40 درصد جمعیت آن را زیر پوشش دارد.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان **** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.