علینقی حیدریان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : براساس برنامه پنجم و ششم توسعه باید در بیش از پنج میلیون هکتار از عرصه های بیابانی سمنان طرح آبخوان داری به منظور جلوگیری از پیشروی سیلاب ها در اراضی کشاورزی و فرسایش بادی انجام بشود که اکنون به دلیل کمبود اعتبار فقط در 200 هزار هکتار از این عرصه اجرا شده است.
وی با بیان این که برای اجرا این طرح در سمنان بیش از 500 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، اظهار داشت: حجم سرعت تبخیر آب در این استان در مقایسه با سایر استان های کشور بسیار قابل توجه است و طرح های آبخوان داری در جلوگیری از تشدید پدیده خشکسالی در عرصه های طبیعی این استان بسیار تاثیرگذار است.
به گزارش ایرنا، 13 دشت از مجموع 26 دشت موجود این استان به دلیل کاهش محسوس پوشش گیاهی در شرایط فرا بحرانی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد : در 10 سال گذشته بیش از یکصد هکتار از اراضی کشاورزی سمنان به دلیل اجرای نشدن طرح های آبخوان داری و جاری شدن سیل از بین رفته است و ادامه این روند به افزایش مهاجرت از مناطق روستایی سمنان می انجامد.
حیدریان تصریح کرد : تخصیص نیافتن به موقع اعتبارات همواره یکی از دغدغه های اساسی اداره کل منابع طبیعی سمنان بوده و رفع معضل فرسایش بادی، قاچاق بی رویه تاغ و کم آبی در عرصه های طبیعی استان نیازمند توجه ویژه مدیران کشوری است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان یادآور شد : برای اجرای طرح های آبخوان داری در عرصه های طبیعی استان علاوه بر کمک دولت و مجلس، باید از مشارکت مردم، نیکوکاران، نهادها، مسوولان نظام، دولت و دستگاه های اجرایی در اجرای طرح‌ بهره مند شد.
آبخوان داری مجموعه ای از عملیات مکانیکی است که با مهار و نفوذ سیلاب بر روی عرصه های آبخوان موجب احیا کمی و کیفی منابع آب و خاک، تقلیل و حتی حذف خسارتهای مستقیم و غیرمستقیم و در نتیجه بهینه سازی محیط زیست می شود.
به گزارش ایرنا، از 9.7 میلیون هکتار وسعت استان سمنان، 55 درصد را نواحی بیابانی و خشک، 38.5 درصد را مراتع، 2 درصد را اراضی کشاورزی و 3.6 درصد را هم جنگل تشکیل می دهد
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.