سیما رجبی چهار شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: برگزاری همایش آواها و نواها، حرکتی فی البداهه بودکه بر اساس پژوهشی میدانی برای نخستین بار در حوزه موسیقی و نواهای مذهبی استان سمنان رخ داد.
وی با بیان اینکه فعالیت های هنر کمی در قالب پژوهش انجام می شود، اضافه کرد: در راستای انجام این پژوهش که از 2 سال پیش آغاز شد، در نهایت 150 تن از پیشکسوتان مداحی و روضه خوانی در سراسر استان شناسایی و برای شرکت در مرحله شهرستانی دعوت شدند.
رجبی ادامه داد: به زعم برخی، موسیقی پدیده خوبی نیست اما حرکتی که در استان شکل گرفته بدین معناست که به جز جنبه های دنیوی، موسیقی می تواند فضایی معنوی و روحانی ایجاد کند.
وی افزود: بسیاری از ما از جنبه موسیقایی مراسم آیینی و حتی اذان و تواشیح غافل شده و فکر نمی کنیم چقدر بر روح و روان انسان تاثیرگذار است.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان تاکید کرد: با برگزاری چنین همایشی، تلاش ها برای تقویت بخش محتوایی موسیقی و افزایش تاثیرگذاری آن برای انتقال صحیح به نسل بعد، بیشتر می شود.
رجبی افزود: از آنجایی که بیشترین شرکت کنندگان این برنامه متعلق به شرق استان هستند، می توان در آینده نیز با همکاری شهرستان شاهرود، همایش آواها و نواها را به صورت گسترده تر و حتی در سطح منطقه ای و ملی برگزار کرد.
وی یادآور شد: علاوه بر این محرم و صفر امسال، برنامه های دیگری چون سوگواره حسینی در دامغان و یا شب های شعر عاشورایی در برخی از شهرستان ها برگزار شده است.
رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهرود نیز با اشاره به میزبانی این شهرستان برای برگزاری همایش، بیان کرد: از آنجایی قرار گرفتن در محیطی مذهبی، حس و حال معنوی بیشتری برای مخاطبان به وجود می آورد، با هماهنگی هیات امنای تکیه بازار، این مکان برای برگزاری همایش استانی آواها و نواهای مذهبی انتخاب شد.
شعبانعلی آشوری با بیان اینکه 50 تن از پیشکسوتان مداحی اهل بیت(ع) در این برنامه حضور دارند، یادآور شد: در این میان پنج گروه مانند شمع و چراغ شاهرود، سنگ زنی دامغان و واویلا خوانی مجن حضور دارند.
وی افزود: شاهرود، دامغان و میامی هرکدام به ترتیب با 13، 11 و 10 شرکت کننده بیشترین تعداد را به خود اختصاص داده اند.
آشوری با بیان اینکه شهرستان های گرمسار و مهدیشهر هرکدام پنج نماینده در این همایش دارند، اضافه کرد: پنج پیشکسوت نیز از شهرستان های سمنان، آرادان و سرخه شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: در 2 روز برگزاری همایش، کارگاه هایی نیز با حضور استادانی از تهران برای آشنایی بیشتر مداحان جوان با نواها و نغمه های مذهبی سنتی برپا می شود.
آشوری گفت: نمایشگاهی شامل نسخه های خطی تعزیه خوانی و نوحه خوانی در محل برگزاری نخستین همایش آواها و نواهای مذهبی استان سمنان، برپا شده است.
وی افزود: نسخه های خطی 25 مجلس تعزیه با قدمت بیش از 200 سال در این نمایشگاه گردآوری شده است.
وی به برپایی نمایشگاه کتاب در حاشیه این همایش به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی نیز اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه در 2 بخش کتاب های مذهبی چاپ شده توسط مولفان و ناشران شهرستان شاهرود و همچنین بخشی از کتاب های موجود درباره آواها و نواهای مذهبی استان سمنان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
آشوری یادآور شد: در پایان این همایش، تعدادی از مولفان مذهبی استان نیز تجلیل خواهند شد.
وی اضافه کرد: در کنار آن، نمایشگاه عکسی با موضوع آیین ها و مراسم عزاداری محرم و صفر در شهرهای استان سمنان، در محل تکیه بازار برپا شده است.
مرحله استانی نخستین همایش آواها و نواهای مذهبی استان، با حضور 50 تن از پیرغلامان و ذاکران اهل بیت (ع) در تکیه تاریخی بازار شاهرود در حال برگزاری است.
7359/6167 خبرنگار: مهسا شانیان *** انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.