فریده صدیقی نویسنده این مطلب درک نامناسب از موضوعات درسی را یکی از مهم ترین چالش های دانش آموزان در دوره متوسطه خوانده و افزوده است: به عنوان یک کارشناس رشته فیزیک می توانم بگویم که بیش از اینکه به مفاهیم عمیق و کاربردی فیزیک در تدریس و یادگیری توجه شود در بیشتر مواقع دیدگاهی ریاضیاتی در خواننده القا می شود و متأسفانه فرهنگ مطالعه کردن چند صفحه متوالی بدون حفظ کردن متن از بین رفته است که این مسئله می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد.
وی در تشریح این دلایل می نویسد: در وهله اول دانش پایین مدرسان و نویسندگان غیرمتخصص کتب درسی که اکثراً مشاهده می شود آنها از جامعه مهندسان دانشگاهی انتخاب می شوند که درک مناسبی از روند تکاملی علم فیزیک و موضوعات مورد نظر در آموزش ندارند و صرفاً در حل مسئله تبحر دارند و گاهی تبحر هم ندارند و صرفاً به دلیل بیکاری به تدریس روی آورده اند، این در حالیست که در دهه اخیر رویکرد طراحان آزمون های فیزیک چه در سطح کنکور و چه در سطح امتحانات نهایی که عموماً از اساتید دانشگاهی فیزیک هستند رویکردی مفهومی و بدون پیچیدگی ریاضیاتی اتخاذ کرده اند.
صدیقی ادامه می دهد: دلیل دوم در این باب حجم بالای مباحث درسی می باشد که منجر به آن می شود که حتی مدرسان متخصص و تحصیلکرده در سطوح عالی فیزیک هم نتوانند پتانسیل بالای خود را در انتقال مفاهیم عمیق و ساده پیاده سازی کنند. حال اگر فرض را بر آن بگذاریم که رفع این دو معضل می تواند راهگشای مشکلات دانش آموزان باشد باید چه کرد؟
نوویسنده این مطلب ادامه می دهد: با توجه به اینکه پاکسازی سیستم آموزشی از افراد غیرمتخصص یا کم تخصص امری دشوار به نظر می رسد و نیازمند شایسته سالاری محض و تغییر زیرساخت ها می باشد و امری زمان بر است که صد البته با تعامل بین مسئولان آموزش و پروزش و دانشگاهیان متخصص امکان پذیر است بهتر است در قدم اول با برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدرسان غیرمتخصص و یا سالخورده که بسیاری از مفاهیم عمیق را فراموش نموده اند ، به طور دوره ای سطح آگاهی آنها را بالا برده و در نازل ترین حالت منابع بروز و مفید جهت بهبود شرایط آموزشی را به آنها معرفی کنیم.
نویسنده این روش را باعث آشنایی بیش از پیش مدیران با متخصصان و مدرسان مناسب رشته فیزیک دانسته و ادامه می دهد: نباید فراموش کرد که خوشبختانه در تمامی استان های کشور به خصوص مازندران، گلستان و سمنان رشته فیزیک در گرایش های مختلف فعال است و افراد متخصص بسیاری در آنها حضور دارند که به خوبی می توان از این مخزن ارزشمند استفاده نمود.
وی در باره وظیفه دانش آموزان نیز می نویسد : به شدت توصیه می شود که دانش آموزان به مطالعه متون فیزیک بپردازند و روابط و معادلات مربوط به نظریات فیزیک را بر اساس مفاهیم بیاموزند نه اینکه حفظ کنند که در عرض کمتر از یک ساعت فراموش کنند این همان دلیلی است که دانش آموزان تمامی سوالات کنکور را در زمان تدریس به راحتی حل می کنند اما در زمان آزمون بازده کمتر از 30 درصد دارند. دانش آموزان باید بدانند فیزیک علم پدیده هاست نه روابط و معادلات بنابراین باید مطالب را به خوبی بفهمند.
وی ادامه می دهد : اما مسئله چالش برانگیز دیگر نقایص بسیار زیاد کتب درسی فیزیک در بیان مطالب و شیوه آموزش است که متأسفانه از ظاهر خلوت و کم حجم کتب هم آشکار است و هر دانش آموزی هم متوجه این امر می شود اما مسئله مهم این است که خلأ موجود را باید چگونه پر کرد؟ اکثر مدرسان و دانش آموزان این خلأ را با حجم زیادی از روابط و معادلات در جزوات و کتب رفع می کنند که اشتباه است و همچنان به این معضل دامن میزند که دانش آموز در حل مسائل مشکل دارد.
نویسنده این مطلب ادامه داده است : دانش آموزان ما مسائل زیادی را در هنگام مطالعه حل می کنند بدون آنکه بتوانند مسائل جدید از همان موضوع (را) حل کنند و عادت دارند مسائلی را حل کنند که قبلاً مشاهده و حل کرده اند. باید دانست که حل مسأله نتیجه فهم مناسب نظریه و موضوع آن است و مرحله آخر درس می باشد. پس باید متن منابع کمک درسی را به خوبی مطالعه کرد، روی آنها تأمل کرد، تفکر کرد و لغت به لغت را فهمید و تجسم کرد، روشی که دانش آموزان ما برای آن تربیت نشده اند.
نویسنده به عنوان 'سخن آخر' می نویسد: دانش آموزان خود را از سال اول متوسطه طوری تربیت کنیم که بتوانند حداقل دو صفحه متن بدون فرمول را بخوانند بدون آنکه هدفشان از بر کردن متن باشد و در توضیح آن 4 صفحه تفسیر و تحلیل بنویسند. دانش آموزی که نتواند بخواند و روی آنچه خوانده فکر کند محکوم به غرق شدن از دریای روابط و فرمول ها می باشد.
گستره توزیع نشریه رستاخیر استان های شمال شرق کشور است.
6167 انتشار دهنده : محسن شاکری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.