غلامرضا کاتب روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا وضعیت کمبود آب در کشور را فرابحرانی ذکر کرد و افزود : اکنون کسری مخزن 143 میلیون مترمکعبی آب در استان سمنان را باید با اتخاذ تدابیر اصولی و اقدامات پیشگیرانه از ادامه روند موجود جلوگیری کرد.
وی اظهارداشت : اکنون بیش از 30 درصد واحدهای صنعتی و 16 روستای شهرستان گرمسار با بحران کم‌آبی مواجه است که باید با اتخاذ برنامه های راهبردی از تعطیلی این واحد و مهاجرت جمعیت جلوگیری کرد
وی ادامه داد: افزایش ریزگرد در مناطق شهری گرمسار با کاهش پوشش گیاهی در عرصه های طبیعی شهرستان محسوس است و باید با برنامه ریزی های مدون برای رفع این معضل اقدام کرد.
کاتب انتقال آب سد نمرود به گرمسار را در کاهش پدیده بیابانزایی در این شهرستان موثر دانست و اضافه کرد: برای اجرای این طرح بیش از سه هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد : سد نمرود در محدوده سرزمینی استان تهران قرار دارد اما به دلیل هم مرز بودن با گرمسار، در آینده بخش قابل توجهی از آب این سد به عنوان حقابه به این شهرستان انتقال می یابد.
وی اظهارداشت : عملیات لوله گذاری طرح انتقال آب از این سد به شهرستان گرمسار تا حدود زیادی به اتمام رسیده است و با تخصیص اعتبار و انتقال آب، می توان در آینده ای نزدیک شاهد افزایش رونق و آبادانی در این شهرستان باشیم.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد : روستای سِله‌بُن از توابع استان تهران در مسیر انتقال آب سد نمرود به شهرستان گرمسار قرار دارد که با برنامه ریزی های انجام شده، جا به جایی این روستا و ادامه لوله گذاری در آینده ای نزدیک از سر گرفته می شود.
میانگین بارندگی در استان سمنان حدود 120 میلی متر در سال و نصف میانگین کشوری و تبخیر آب در این استان 2 برابر میانگین کشور است.
استان سمنان دارای یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب تولیدی از منابع زیرزمینی و سطحی است که 87 درصد در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.
7339/6026
*خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار ده‌نده : جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.