به گزارش ایرنا ، ساخت سد کالپوش خرداد ماه سال 87 آغاز و در شهریور 95 با صرف 343 میلیارد و 150 میلیون ریال با هدف مهار و کنترل سیلاب و تنظیم 13.5 میلیون متر مکعب آب در سال به پایان رسید.
آبگیری این سد ماه دی سال 91 آغاز شد و از آن زمان تا کنون برخی از کشاورزان با دریافت پروانه و تعدادی دیگر بدون داشتن مجوز از آب پشت سد برای مصارف کشاورزی استفاده می کنند.
عدم رعایت قانون از سوی برخی کشاورزان در استفاده از آب پشت سد کالپوش یکی از مشکلات دستگاه قضایی این شهرستان است.
به گفته رییس دادگستری شهرستان میامی بخش زیادی از پرونده های تشکیل شده به این امر مربوط است.
کاهش بارش های آسمانی و خشکسالی های متوالی چند سال گذشته تاثیر نامطلوبی در تامین آب آشامیدنی و کشاورزی مردم این منطقه گذاشته به طوری که آب 13 روستای این شهرستان نوبتی و یا با تانکر آبرسانی می شوند.
از سوی دیگر در 2 سال گذشته گفت و گو هایی مبنی بر انتقال آب سد کالپوش به شاهرود مطرح می شود که این امر نگرانی روستاییان این بخش کالپوش را در پی داشته است.
حدود 20 روز پیش جمعی از مردم روستاهای کالپوش در محل سد اجتماع کرده و بدینگونه اعتراض خود را نسبت به انتقال آب سد اعلام داشتند.
بخش کالپوش میامی با 20 هزار نفر جمعیت دارای 21 روستا بوده و هیچ نقطه شهری ندارد.
روستای حسین آباد که مرکز این بخش خوش آب وهواست از شهر میامی 140 کیلومتر فاصله داشته و در50 کیلومتری شهر گالیکش استان گلستان قرار دارد.
محمد وزیری از اهالی روستای حسین آباد کالپوش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برخی از روستاهای این منطقه مانند دشت شاد و باغچه روزانه فقط 20دقیقه از آب آشامیدنی برخوردارند .
وی اظهارداشت : اکنون که سد کالپوش با سرمایه گذاری کلان ساخته شده ، ضرورت دارد شرایط برخورداری مردم از این سرمایه عظیم فراهم شود.
رضا محمدی یکی از اهالی دشت شاد هم گفت : مردم شهرستان میامی و به ویژه بخش کالپوش از محرومترین نقاط استان سمنان هستند در حالی که زمین و آب کافی برای رونق کشاورزی در این خطه مهیاست.
وی ادامه داد : با این همه بسیاری از مردم منطقه به خاطر بصرفه نبودن کشاورزی و دامداری و برای کسب در آمد و گذران زندگی ناچار به مهاجرت می باشند.
محمدی با اشاره به سخنان استاندار سمنان در آیین بهره برداری از طرح های عمرانی هفته دولت در این شهرستان ، گفت: با این که محرومیت مردم این منطقه مورد توجه استاندار بوده و کارهایی در حال انجام است، اما عمق کاستی ها آن چنان بالاست که توجه بیشتر مسوولان را می طلبد.
وی نخستین نیاز مردم را تامین آب آشامیدنی ذکر کرد و گفت: مردم این منطقه از گذشته های دور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کنند ، اما نبود آشامیدنی انگیزه آن ها را برای ماندن در روستاها از بین می برد.
یک روستایی ساکن باغچه هم گفت : در صورت استفاده بهینه از آب سد کالپوش ، تحول شگرفی در توسعه اقتصادی منطقه و رونق زندگی مردم ایجاد خواهد شد.
حمید اسماعیلی بخشدار کالپوش آبرسانی به روستاهای بخش را یکی از محورهای مورد تاکید مسوولان شهرستان واستان سمنان اعلام کرد.
وی از تخصیص 15 میلیارد ریال اعتبار برای این منظور خبر داد و گفت : قرار است با این اعتبار مجتمع آبرستانی و تصفیه خانه ساخته شود.
بخشدار کالپوش گفت : اگر اختلاف ها و مقاومت ها از سوی گروهی از روستاییان انجام نمی شد ، این طرح تا کنون شروع شده بود و مردم روستاها می توانستند از آب سد کالپوش برای آشامیدن استفاده کنند.
اسماعیلی افزود : 2 روز پیش که قرار بود کلنگ شروع طرح به زمین زده شود، تعدادی از اهالی حسین آباد مانع از این کار شدند.
وی تصریح کرد : گروهی تصور می کنند با تاسیس مجتمع آبرسانی ، آب سد به روستاهای دیگر منتقل شده و نیاز آن ها برطرف نمی شود.
سیدحسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شاهرود و میامی در گفت و گو با ایرنا ، مردم شهرستان میامی و به ویژه کالپوش را در استفاده از آب سد محق دانست.
وی افزود : پس از آبرسانی به روستاهای منطقه ، از آب مازاد برای رفع کمبود آب آشامیدنی دیگر نقاط استفاده خواهد شد.
حسینی شاهرودی اولویت استفاده از آب سد کالپوش را مصارف خانگی اعلام کرد و گفت: در صورت وجود آب مازاد می توان نسبت به مصارف صنعتی برنامه ریزی کرد.
شهرستان میامی با 40 هزار نفر جمعیت در شرق سمنان واقع است و با 2 بخش مرکزی و کالپوش دارای یک نقطه شهری و 49روستاست.
منطقه کالپوش در شمال شرق استان سمنان قرار داشته و با استان های گلستان و خراسان شمالی همسایه است.
این منطقه تا مرکز شهرستان میامی حدود 140 کیلومتر و با شهرستان گالیکش استان گلستان هم 50 کیلومتر فاصله دارد.
بخش کالپوش از سه قسمت کوهستانی ، جلگه ای و دشت تشکیل شده است.
7357/6167 خبرنگار: علی آقایی** انتشار دهنده: محسن شاکری
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس @irnashahroud مراجعه فرمایید)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.