به گزارش ایرنا، علیرضا هدایتی روز دوشنبه در کارگاه آموزشی عوامل پدیده زمین خواری و راهکارهای مقابله با آن در سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گفت: از مهمترین بسترها و عوامل زمین‌خواری در کشور اجرایی نشدن طرح سند تک‌برگی و وجود نداشتن یک سامانه یکپارچه و جامع اطلاعات ثبت اسناد و املاک کشور، نبود مجازات شدید برای زمین‌خوار و قابل توجه بودن درآمد حاصل از ارتکاب جرم است.
وی یادآور شد: شفاف نبودن آمار و اطلاعات در موضوعات اصلاحات اراضی، کمبود شدید اعتبار و نیروی متخصص حوزه فنی و حقوقی از جمله چالش های مبارزه با زمین‌خواری است.
هدایتی تاکید کرد: زمین خواری جرم پیچیده ای است و در حال حاضر این پدیده به یکی از بزرگترین جرایم اقتصادی کشور تبدیل شده است.
وی، از دیگر چالش های مبارزه با زمین‌خواری را نبود صحت و دقت در حدود و ثغور نقشه های ثبتی، وجود تشخیص های متعدد بر روی یک واحد پلاک عنوان کرد.
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: نبود شفافیت و دقت در تعیین حدود مستثنیات، وجود پاسخ های متناقض و متضاد با استعلامات انجام شده در یک واحد پلاک، کمبود شدید اعتبارات بخش فنی و کمبود نیروی کارشناس و متخصص در بخش های فنی و حقوقی از دیگر موانع مبارزه با زمین خواری است.
وی یادآور شد: زمین عامل مهم تولید در بسیاری از فعالیت های اقتصادی مانند کشاورزی، مسکونی، تجاری و صنفی است و بارزترین نوع تجاوز به اراضی و املاک تصرف غیرقانونی اراضی است.
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به ارزش منابع طبیعی در برابر دیگر سرمایه‌ها، گفت: فقط ارزش چوب جنگل‌های سه استان شمالی گلستان، ماندران و گیلان به اندازه 70 سال ذخیره نفت کشور است.
هدایتی افزود: سالانه ٢٥٠ میلیون متر مکعب فرسایش و رسوب گذاری مخازن سدها در کشور رخ می دهد و هزینه فرسایش خاک در ایران معادل ١٤ درصد درآمد ناخالص ملی است.
مدیرکل دفتر مرکزی حراست سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: فراوانی و شدت طوفان های گرد و خاک در ٥٠ سال اخیر ١٠ برابر شده است و این افزایش طوفان ها و خشکسالی نتیجه تغییر اقلیم است.
به گزارش ایرنا، ١٠٠ میلیون هکتار از اراضی کشور در معرض پدیده تخریب سرزمین قرار دارد، سمنان 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد و از استان‌های پیشرو در مقابله با زمین‌خواری است.
٧٣٤١\٦١٠٣ خبرنگار: خدیجه سلطانی پور ** انتشاردهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.