به گزارش ایرنا، در این میزگرد که روز پنجشنبه به همت دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) شاهرود در مدیریت آموزش و پرورش این شهرستان، با حضور حمید باباخانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود و معاونان این اداره برگزار شد، حاضران به بیان آخرین وضعیت آموزشی شهرستان برای شروع سال تحصیلی و مشکلات و چالش‌های پیش روی نظام آموزشی در این شهرستان پرداختند.

** کمبود نیروی انسانی، چالش اساسی آموزش و پرورش شاهرود
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود با اشاره به کمبود نیروی انسانی متخصص در دوره متوسطه، گفت: برای نمونه در درس ریاضی در سال های گذشته شاهرود دبیران نامی و توانمندی داشت که با بازنشسته شدن آنان، نیروهای جدید شاید آن توانایی لازم را نداشته باشند.
حمید باباخانی با اشاره به افزایش یک پایه به هنرستان ها، بیان کرد: به این ترتیب یکی از چالش های پیش روی هنرستان ها، کمبود نیرو، امکانات و فضای آموزشی است که در وهله نخست، امسال سعی می شود با جا به جایی ها، خلا فضای آموزشی را تا حدودی جبران کرد.
وی بر کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی هم تاکید کرد و گفت: نیروهای دوره ابتدایی به طور معمول انتقالی، خرید خدمات و یا حق التدریسی هستند و در این زمینه آموزش و پرورش نیروهای متخصص کمتری در اختیار دارد.
معاون مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ، با بیان اینکه تامین آموزگار برای 2 روستای دور افتاده طرود و سطوه یکی از مشکلات این منطقه است، افزود: نیروهایی در مناطق روستایی خدمت کرده اند که ممکن است امتیاز بالاتری از معلمان داخل شهر داشته باشند و نمی توان به فردی که چندین سال در مدرسه های روستایی خدمت کرده بگوییم بار دیگر به روستاها برود.
باباخانی ادامه داد: بنابراین برای پرکردن جای خالی مربیان این منطقه باید نیروهای بدون تجربه مانند سرباز معلم یا دانش آموختگان دانشگاه فرهنگیان را در اختیار آموزش و پرورش شهرستان قرار دهند.

** موفقیت دانش آموزان شاهرودی در رقابت های علمی
معاون آموزش متوسطه اداره آموزش و پرورش شهرستان شاهرود هم بر افزایش کیفیت تحصیلی دانش آموزان شهرستان در چند سال اخیر تاکید کرد و گفت: برای اثبات آن همین بس که امسال تعداد رتبه های زیر 2 هزار داوطلبان شاهرودی در کنکور سراسری با 42 درصد رشد، از 74 به 105 مورد افزایش یافته است.
نوروز کاویانی با اشاره به کسب رتبه هفتم کشور در المپیاد نانو توسط یکی از دانش آموزان شهرستان شاهرود، یادآور شد: رتبه دوم در رشته سامانه های صوتی و تصویری در مسابقه های علمی- کاربردی هنرستان های کشور، رتبه 87 کنکور سراسری در رشته هنر و همچنین کسب نشان طلا و عنوان نخست کشوری در جشنواره نوجوان خوارزمی توسط 2 تن از دانش آموزان دختر شهرستان از جمله افتخارات مجموعه آموزش و پرورش شاهرود است.
وی به موضوع هدایت تحصیلی هم اشاره کرد و گفت: افزایش آگاهی خانواده ها و دانش آموزان و همکاری آنان با مشاوران مدرسه در بحث هدایت تحصیلی سبب شد که امسال این فرایند بدون کوچک ترین تنش و نارضایتی انجام شود در حالی که این وضعیت در بسیاری از شهرستان ها حاکم نبود.
کاویانی اضافه کرد: امسال یک هزار و 40 دانش آموز دختر و یک هزار و 86 دانش آموز پسر پایه نهم در شهرستان انتخاب رشته کردند.
معاون آموزش و پرورش شاهرود بر اهمیت هدایت تحصیلی در زندگی و آینده شغلی دانش آموزان تاکید کرد و گفت: هر انتخاب نادرست در هدایت تحصیلی سبب تلف شدن عمر دانش آموز شده و در بیشتر موارد زمان از دست رفته را به هیچ وجه نمی توان جبران کرد.
کاویانی ادامه داد: با این حال، هنوز تقاضا برای تحصیل و ورود به رشته علوم تجربی بسیار زیاد است با وجود اینکه مدرسه های شهرستان فقط می تواند 550 دانش آموز را در این رشته تحصیلی پوشش دهد.

** جذب 100 درصدی دانش آموزان در اولویت کار آموزش و پرورش
معاون آموزش ابتدایی شهرستان شاهرود نیز با تاکید بر نقش آموزش و باسوادی در کاهش آسیب های اجتماعی، گفت: مسدود کردن مبادی بی سوادی و فراهم کردن امکانات آموزشی برای همه کودکان، راهی مهم برای حل بسیاری از مشکلات آینده کشور است.
حمیده محبی با بیان اینکه ضریب پوشش تحصیلی شهرستان شاهرود بیش از 99 درصد است، یادآور شد: حتی در دورترین نقاط شهرستان و با تعداد کم دانش آموزان هم آموزش پیگیری شده است.
وی جذب کودکان در دوره پیش دبستانی را یکی از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از بیسوادی دانست و افزود: به این منظور پیش دبستانی 1 و 2 به ترتیب برای سنین چهار- پنج و پنج- شش راه اندازی شده است.
محبی اضافه کرد: پارسال حدود 2 هزار نوآموز در 50 آموزشگاه پیش دبستانی شاهرود جذب شدند.
وی تاکید کرد: با این وجود، بیشتر افراد بازمانده از تحصیل را کودکان کار، اتباع بیگانه، افراد بی‌هویت، کودکان دارای مشکلات جسمی و ذهنی و یا فرزندان خانواده هایی که با مشکلات اقتصادی رو به رو هستند، تشکیل می دهند.
** آماده سازی فضای مدارس
مدیر آموزش و پرورش شهرستان شاهرود همچنین با بیان اینکه ساختمان بسیاری از مدارس شهرستان از استحکام خوبی برخوردار نیست، افزود: این وضعیت علاوه بر افزایش هزینه ها، سبب کاهش رضایت نیروی آموزشی و خانواده ها می شود.
باباخانی ادامه داد: تجهیزات و امکانات بیشتر مدرسه ها کهنه شده و کارایی لازم را ندارد.
وی با بیان اینکه مدارس شهرستان برای شروع سال تحصیلی آماده شده، یادآور شد: حیاط هشت آموزشگاه آسفالت و بام 12 مدرسه هم ایزوگام و رنگ آمیزی آن ها نیز انجام شده است.
معاون مدیر کل آموزش و پرورش استان با اشاره به شکل گیری پنج کمیته برای رسیدگی به کارهای طرح مهر و شروع سال تحصیلی، بیان کرد: کمیته انتصابات کار جابه‌جایی مدیران و معاونان مدارس را پیگیری کرده است.
باباخانی افزود: کمیته های تعمیرات، تبلیغات، ارزیابی و حراست نیز هرکدام به وظایف هر ساله خود عمل کردند.
وی ادامه داد: تمام مدرسه ها تاکنون یک بار ارزیابی شده و درصورت وجود مشکل، موارد برای برطرف شدن از سوی کارشناسان به مدیران ابلاغ می شود.

** شاهرود 36 مدرسه هیات امنایی دارد
باباخانی با بیان اینکه شاهرود بیشترین تعداد مدارس هیات امنایی را در بین دیگر شهرستان های استان سمنان دارد، تاکید کرد: تشکیل این مدارس علاوه بر نظارت بیشتر برای دریافت شهریه از سوی آموزش و پرورش، سبب می شود مسوولان مدارس و خانواده ها توجه بیشتری به افزایش کیفیت تحصیلی دانش آموزان داشته باشند.
وی هزینه پرداختی دانش آموزان برای نام نویسی در این مدارس را بین 100 تا 200 هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهریه مدارس هیات امنایی شهرستان شاهرود از دیگر شهرستان های استان کمتر است در حالی که امسال اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان مبلغ 270 تا 400 هزار تومان را برای مقاطع مختلف تعیین کرده است.
شهرستان شاهرود دارای 50 پیش دبستانی، 176 مدرسه دولتی و 32 مدرسه غیردولتی است که 2 هزار و 56 نیروی انسانی به دانش آموزان خدمت رسانی می کنند.
2 هزار و 24 نوآموز در دوره پیش دبستانی، 15 هزار و 147 دانش آموز در دوره ابتدایی و 6 هزار و 688 تن در مقطع متوسطه اول و سه هزار و 952 تن در متوسطه دوم، یک هزار و 62 نفر در هنرستان های فنی و حرفه ای و 681 نفر در مدارس کار و دانش شهرستان شاهرود تحصیل می کنند.
7359/6167/6103 خبرنگار: مهسا شانیان ** انتشاردهندگان: محسن شاکری و مصطفی دهقان
(برای آگاهی از اخبار شهرستان های شاهرود و میامی به کانال تلگرامی اخبار ایرنا شاهرود به آدرس @irnashahroud مراجعه فرمایید)
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.