امیر عبدوس روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت:  گونه‌ای جانوری که تعداد آن کمتر از ۵۰ قلاده در طبیعت باشد گونه در خطر انقراض تلقی می‌شود و اکنون تعداد یوزپلنگ آسیایی در زادگاهشان  پارک ملی توران استان سمنان کمتر از ۵۰ قلاده است.

وی ادامه داد: زمانی که گونه‌ای در خطر انقراض قرار دارد جمع‌آوری و مراقبت در شرایط اسارت می‌تواند در تکثیر نسل موثر باشد، چرا که در طبیعت ممکن است به هر دلیل تلف شود ولی در اسارت به خوبی از گونه مراقبت می‌شود.

وی بیان کرد: انتقال یوزپلنگ آسیایی ایران به زادگاهش در پارک ملی توران و نگهداری و مراقبت در شرایط اسارت می‌تواند زمینه‌ساز تکثیر نسل باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: یوزپلنگ آسیایی قابل سرشماری نیست مگر اینکه در عرصه محصور باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق زادگاه یوزپلنگ آسیایی دوربین تله‌ای به کار گرفته شده و به طور مثال یک دوربین ۱۱ تصویر از قلاده یوزپلنگ ثبت می‌کند و هنگام تطبیق عکس‌ها مشخص می‌شود تمام ۱۱ عکس مربوط به یک قلاده یوزپلنگ است.

وی یادآور شد: قلمرو یوزپلنگ آسیایی در پارک ملی توران شناسایی و علامت‌گذاری شده است و حفاظت محیط‌زیست بر اساس شواهد موجود به صورت تقریبی می‌تواند حدس بزند چند قلاده در طبیعت وجود دارد، اما نکته مهم این است که این گونه در خطر انقراض و تعداد آن کمتر از ۵۰ قلاده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: پارک ملی توران در استان سمنان مناسب‌ترین زیستگاه زادآور یوزپلنگ محسوب می‌شود و انتقال کوشکی و دلبر به زادگاهشان در تکثیر این گونه ارزشمند موثر است.

کوشکی و دلبر دو یوزپلنگ نر و ماده ای هستند که به ترتیب ۱۰ آذر ١٣٩٣ از پناهگاه حیات وحش میاندشت و ۱۱ آذر ١٣٩٣ از ذخیره گاه زیست کره توران به پارک پردیسان تهران منتقل شدند، این دو گونه ارزشمند با هدف تکثیر در اسارت و انجام تحقیقات بر روی رفتار گربه‌سانان به این مکان منتقل شدند.

ایران توله یوزپلنگ سه ساله‌ای است که در سال ۹۶ به طور غیررسمی از زادگاهش در پارک ملی توران خارج شد و در پارک پردیسان نگهداری می‌شد و فروردین امسال دوباره به زادگاهش بازگشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.