شیوع کرونا، تاثیرات اقتصادی فراگیری داشته است،در حال حاضر با توجه به همه‌گیری این ویروس، با تعطیلی آیین‌های عزا و عروسی، مهمانی‌ها، جشن‌ها و رستوران‌ها بازار تقاضای برخی محصولات از جمله مواد پروتئینی و خوار و بار و لبنیات در استان سمنان کاهش چشمگیری یافت.

در شرایط فعلی که بحران کرونا در استان‌های کشور و از جمله سمنان سایه افکنده مردم با دقت نظر بیشتری به خرید محصولات پروتئینی، خوار و بار و لبنی اقدام می‌کنند و به گفته مسوولان و دست‌اندرکاران امر  با توجه به شیوع این ویروس، رکود کاملی بر بازار این استان حاکم و داد و ستدها کاهش چشمگیری یافته است.

گوشت مرغ یکی از محصولات پروتینی است که کرونا بر تقاضای آن تاثیر داشته و قیمت آن را دستخوش رکود کرده، به طور معمول، ۳۰ درصد مرغ تولیدی به مصرف رستوران‌ها، تالارها و هتل‌ها می‌رسید، اماکنی که به عنوان کسب و کارهای پرخطر برای حفظ سلامت جامعه اکنونن تعطیل است و سهم بازار آنها از خرید گوشت مرغ حذف شده است.

البته، بخشی دیگری از کاهش مصرف گوشت مرغ ناشی از پروتکل ممنوعیت پاکسازی و قطعه بندی مرغ در واحدهای صنفی خرده فروشی است، با ایجاد ممنوعیت خرد و پاکسازی مرغ توسط سازمان دامپزشکی مردم رغبت چندانی به خرید این محصول ندارند، زیرا حدود ۲ دهه است که مردم مرغ خرده شده را از واحدهای صنفی خریداری می‌کنند.

 بنا بر مشاهدات قیمت مرغ برای مصرف کنندگان در استان سمنان ۱۱۰ هزار ریال است در حالی که این شاخص طبق مصوب کشوری باید ۱۲۹ هزار ریال باشد.

به دنبال شیوع کرونا و کاهش تقاضا و قدرت خرید مردم، انباشت مرغ و افزایش وزن آنها در واحدهای مرغداری استان سمنان مساله‌ساز شده است.

این مساله وقتی بیشتر به چشم می آید که بدانیم فروردین سال گذشته ۲ میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان سمنان انجام شد اما، در فروردین ۹۹ جوجه ریزی با کاهش ۲۱ درصدی به یک میلیون و ۴۷۰ هزار قطعه رسید.

کاهش قیمت مرغ در پی افت محسوس تقاضا در شرایط کرونا

رییس جهاد کشاورزی استان سمنان اظهارداشت که هم اکنون، قیمت مرغ در بازار سمنان ۱۱۰ هزار ریال و کمتر از نرخ ۱۲۹ هزار ریال مصوب کشور است.

سید حسن میرعماد افزود: شیوع کرونا و ماندن شهروندان در خانه و تعطیلی رستوران‌ها و غذاخوری‌ها تقاضا برای گوشت مرغ را کاهش داد و این کاهش تقاضا در افت قیمت گوشت مرغ موثر بود.

مسوولان استان سمنان در این زمینه چاره اندیشی صورت دادند و به یاری مرغداران شتافتند و در حمایت از مرغدران، خرید مرغِ در وزن استاندارد از مرغداران به منظور رسیدن به قیمت واقعی مرغ زنده استان انجام شد.

رییس جهاد کشاورزی استان سمنان ادامه داد: از هفته دوم فروردین امسال قیمت فروش مرغ گوشتی زنده در بازار با کاهش چشمگیری مواجه شد که این وضعیت تولیدکنندگان را دچار مشکل کرد و شرکت پشتیبانی امور دام با خرید مرغ گوشتی، تنظیم قیمت گوشت مرغ در بازار را دنبال کرد.

وی تصریح کرد: از هفته دوم فروردین امسال قیمت فروش مرغ زنده به کمتر از قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار و کمتر از ۸۵ هزار و ۵۰۰ ریال رسید و خرید مرغ گوشتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کمک زیادی به تعادل قیمت عرضه گوشت مرغ در بازار کرد.

میرعماد بیان کرد: خرید مرغ گوشتی تا تنظیم قیمت گوشت مرغ در بازار به منظور حمایت از تولیدکنندگان ادامه خواهد داشت.

حدود ۳۰ درصد میزان تولید گوشت مرغ نیاز استان سمنان را رفع می‌کند و ۷۰ درصد گوشت مرغ تولیدی در این استان مازاد بر نیاز است و به استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

رییس جهاد کشاورزی استان سمنان به کاهش تقاضا در خصوص شیر اشاره و خاطرنشان کرد: با شیوع  کرونا در کشور و استان، تقاضا و مصرف شیر در بین شهروندان در فروردین امسال کاهش یافت و سبب تولید روزانه ۱۷۰ تن شیرمازاد در استان شده که ادامه این روند، در چند ماه آینده ممکن است به ضرردهی دامداران منجر شود.

رکود بازار گوشت قرمز و کشتار دام

تقاضا برای خرید گوشت قرمز نیز در استان سمنان  با گسترش کرونا و تعطیلی رستوران‌ها و تالارهای پذیرایی، کاهش یافت که این موضوع تاثیر سوء بر بازار دام و گوشت در فروردین امسال داشت.

روزهای پایانی سال گذشته گوشت گرم و حتی گوشت منجمد به شکل گسترده خرید و فروش می‌شد که امسال به سبب تعطیلی صنوف، رکود سنگینی بر بازار حاکم شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: شیوع کرونا بر تقاضای خرید گوشت از سوی شهروندان استان در فروردین ۹۹ تاثیر منفی داشت که کاهش کشتار دام سبک و سنگین را در پی داشت.

حمیدرضا حسینی افزود: شیوع کرونا در استان سبب کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش کشتار در این مدت نسبت به فرودین ۹۸ شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ادامه داد: کشتار گوسفند در فروردین ۹۹ با کاهش ۳۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به سه هزار و ۵۰۰ راس و کشتار بز با کاهش ۵۸ درصدی به ۴۲۳ راس رسید.

وی بیان کرد: از ابتدا تا ۲۶ فروردین سال گذشته، ۳۲۶ راس گاو در کشتارگاه‌های استان سمنان کشتار شد، در حالی که در مدت مشابه امسال، با ۵۲ درصد کاهش، کشتار گاو به ۱۵۸ راس رسید.

وی با اشاره به کشتار ۴۹ نفر شتر در فروردین ۹۸، تصریح کرد: کشتار دام سنگین  فروردین امسال با کاهش ۶۳ درصدی به ۱۸ نفر رسید.

حسینی تاکید کرد: کاهش کشتارها در کنار کاهش تقاضا از سوی شهروندان باعث رکود بازار این گروه پروتینی شده است.

وی تصریح کرد: به سبب نبود تقاضا، عرضه مناسب و کاهش قیمت دام زنده رکود سنگینی بر بازار گروه پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ حاکم است که انتظار می‌رود با رفع بیماری کرونا، بازار به شرایط عادی بازگردد.

ترکش کرونا بر خواروبار

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان با اشاره به تقاضای متوسط شهروندان در خرید گروه خواروبار و لبنیات، اظهارداشت: با این وجود، از هفته دوم فروردین امسال قیمت در بیشتر کالاهای این گروه ثابت مانده و شرایط رکود بر بازار حاکم است.

سید مهدی برهانی، به افزایش قیمت حبوبات بین ۱۱ تا ۴۷ درصد در فروردین 99 نسبت به اسفند ۹۸ اشاره و بیان کرد: این افزایش قیمت به علت نوسان نرخ ارز، محدودیت در واردات و کاهش عرضه و همچنین نزدیکی به ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا است.

وی تاکید کرد: اکنون، عرضه لبنیات و خواروبار در بازارهای استان سمنان به میزان کافی انجام می‌شود و هیچ گونه کمبودی گزارش و مشاهده نشده است.

شایعات کرونایی و افزایش میوه و تره‌بار

برهانی اضافه کرد: شایعات کرونایی تقاضا و قیمت میوه از جمله لیمو شیرین و سیر را افزایش داده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان با بیان اینکه، اکنون، تقاضا در این گروه کالایی در حد مطلوب است، خاطرنشان کرد: تقاضای  برخی اقلام مانند سیر، لیموترش و لیموشیرین به دلیل شایعه درمان کرونا افزایش داشت.

وی ادامه داد: اقلام دیگری از میوه و تره بار مانند گوجه، پیاز، سیب زمینی به دلیل بارندگی، کاهش حمل و نقل و صادرات در فروردین ۹۹ افزایش قیمت داشت اما در هفته پایانی فروردین قیمت صیفی‌جات روند کاهشی پیدا کرد.

برهانی تصریح کرد: تقاضای خرید در ۲ هفته پایانی سال ۱۳۹۸ و هفته ابتدایی سال ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل در گروه کالاهای اساسی ۵۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است و افزایش قیمت‌ برخی از اقلام بی تاثیر از نوسان نرخ ارز نبود.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان سمنان یادآور شد: با توجه به بازرسی‌های انجام شده و بررسی فاکتورهای خرید، درصد سود قانونی رعایت شده و بیشتر واحدها نیز درصد کمتری از درصد مصوب بر روی محصولات لحاظ می‌کنند.

مردم به هنگام خرید فاکتور دریافت کنند

با این حال، رییس اتحادیه میوه و تره بار استان سمنان از شهروندان خواسته هنگام خرید محصولات از جمله لیموترش و سیر از فروشندگان میوه و تره بار فاکتور خرید دریافت کنند.

علی اصغری در گفت و گو با ایرنا افزود: به علت شیوع کرونا، تقاضا برای خرید سیر و لیمو ترش به شدت افزایش یافت اما اگر محصولی در بازار کمیاب شود، دلیلی برای بالا رفتن قیمت آن نیست.

قیمت سیر از کیلویی ۲۰۰ تا ۲۲۰ هزار ریال به ۵۰۰ هزار ریال و لیموترش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار ریال به ۳۳۰ هزار در بازار استان سمنان رسید.

رییس اتحادیه میوه و تره بار استان سمنان ادامه داد: دلیل اصلی گرانی بی سابقه سیر و لیموترش به بهانه کرونا، افزایش قیمت این محصولات در میدان مرکزی میوه و تره بار تهران است.

وی خاطرنشان کرد: گران شدن قیمت این محصولات تنها مرتبط به خرده فروشان میوه و تره بار سمنان نیست، بلکه قیمت‌ها در میدان‌ عرضه میوه و تره بار در خارج از استان به شدت افزایش یافته است.

اصغری با اشاره به پلمب برخی از سردخانه‌های سیر به ظن چینی بودن این محصول، تصریح کرد: برخی سودجویان این محصول را به صورت قاچاق وارد بازار کرده و به قیمتی بالاتر به فروش می‌رسانند که نیاز است نظارت‌ها بر بازار افزایش یابد.

وی با بیان اینکه مردم نیز در افزایش قیمت سیر و لیموترش بی تاثیر نیستند، تاکید کرد: شهروندان حاضرند به هر قیمتی این محصولات را خریداری کنند و این مساله سبب طمع برخی از سودجویان برای پاسخ به تقاضای بازار می‌شود.

رییس اتحادیه میوه و تره بار استان سمنان به ضرورت درخواست فاکتور از فروشندگان محصولات تاکید کرد و یادآور شد: ارائه فاکتور به خریداران میوه و تره بار در این استان به منظور جلوگیری از گرانفروشی و نیز برخورد قاطع با متخلفان ضروری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.