این کتاب در ابتدا  به  مشخصات جمعیتی و جغرافیایی استان سمنان اشاره دارد و در ادامه به موضوعات مربوط به حماسه این استان با تکیه بر مطبوعات پرداخته و در پایان با تصاویر و اسنادی که از مطبوعات آن زمان باقی مانده است تاریخ این دوره را بررسی می کند.

شناخت استان، شاخص های حضور و اولین ها در مطبوعات، کلیات، اعزام به جبهه، کمکهای مردمی، شهدا و تصاویر و اسناد بخش های کتاب را تشکیل می دهند.

در صفحات آغازین این کتاب آیت الله سید محمد شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان سمنان در دست‌نوشته ای بیان داشته است: حماسه هشت سال دفاع مقدس نشانه تبلور ایمان، اخلاص و جهاد فی سبیل الله و نشات گرفته از فرهنگ عاشورا بود که ملت مسلمان و قهرمان ایران اسلامی به منصه ظهور گذاشت و برگ زرینی به صفحات تاریخ ایران اسلامی افزود و دنیا را مات و مبهوت خود کرد، لذا همه عزت ها و عظمت ها در سایه جهاد مقدس می باشد که شهیدان و رزمندگان و ایثارگران آفریدند که مدیون  رهبری پیامبرگونه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری هستیم که آثار گرانقدر آنان مانند خود شهیدان جاوید و برای آینده گان آموزنده و سازنده است.

بخشی از کتاب

استان سمنان یکی از استان های موفق، فعال و نمونه در جنگ از نظر جهاد و کارهای مهندسی رزمی بوه است. طبق آمار اعلام شده موجود توسط جهاد سازندگی استان در طول ۸ سال دفاع مقدس ۱۲۰۰۰ نفر نیرو جهت پشتیبانی امور رزمی و تخصصی از استان به مناطق جنگی اعزام کرده است. لذا نقش بارزی در پشتیبانی و بازسازی مناطق جنگی داشته اند و نیز ۱۳۰۰۰ نیرو از سایر استان ها جذب و بکارگیری نموده است. با توجه به جمعیت کل کشور یعنی ۴۹ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۰ نفر در سال ۶۵ اعزامی ها به ازای هر ۸۵ نفر یک نفر در کشور و این آمار در استان سمنان به ازای هر ۳۵ نفر یک نفر می باشد که حدود ۲/۵ برابربیشتر از میانگین کشوری جهادگر به جبهه اعزام نموده است. همچنین دومین استان شهید داده با توجه به نسبت جمعیت در سطح کشور می باشد.

درباره مولفان کتاب

علیرضا شاه حسینی متولد ۱۳۴۷دارای کارشناسی ارشد جغرافیا و از پژوهشگران برتر استان و کشور است که تا به حال مقالات و کتاب های متعددی را به چاپ رسانده است. وی موسس و  مدیر انتشارات حبله رود از سال ۱۳۸۷ است و از جمله کتاب های منتشر شده وی می توان به گرمسار در عهد ناصرالدین شاه، خوار و میراث کهن آن، گویش الیکایی سمنان، افتر سرزمین گل های زنبق، عشایر ایل سنگسری از کرانه های کویر تا بلندای البرز اشاره کرد.

حسینعلی احسانی از دیگر مولفان این کتاب  آثاری از جمله «ستاره‌های جاده فانوس» و «روایت روشنایی» با موضوع شهدای صنعت برق استان سمنان را به چاپ رسانده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.