حبیب‌الله خجسته‌پور روز شنبه در جلسه بررسی وضعیت کوچ عشایر در استان سمنان در سالن کوثر استانداری افزود:صدور مجوز تردد و ورود دام عشایر غیربومی به سمنان، مستلزم دارا بودن پروانه چرا در مراتع این استان است.

وی بیان اینکه عشایر استان سمنان از عمده تولید کنندگان کشور در تامین مایحتاج مردم هستند، تاکید کرد: سلامت انسان ارتباط مستقیم با سلامت دام  دارد و این مساله به نوعی مرتبط با بحث مدیریت شیوع کرونا است.

جانشین ستاد مقابله با کرونا استان سمنان ادامه داد: ‌توجه به مسائل ورود و خروج دام و نظارت بر این امر در این استان به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.

وی تصریح کرد: صدور مجوز تردد دام عشایر در داخل استان در ۲ ماه آینده و در فصل جا به جایی بین ییلاق و قشلاق، با هماهنگی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان انجام شود.

خجسته پور ابرازداشت: گندزدایی آبشخورهای مشترک، توسط ادارات کل امور عشایر و حفاظت محیط زیست استان سمنان به منظور تامین سلامت وحوش و دام‌ها بیش از پیش مدنظر باشد..

جانشین ستاد مقابله با کرونا استان سمنان با بیان اینکه تمام تلاش ها برای تقویت و جهش تولید و همچنین حفظ سلامت مردم به کار گرفته شده است، اظهارداشت: در مسیر فیروزکوه و مراتع این منطقه، نیروی انتظامی در کنار منابع طبیعی برای مدیریت بحث چرای دام حضور داشته و تدابیر لازم اندیشیده شود.

شهر مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.