سرهنگ حسین صادقی روز سه‌شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: فردی با در دست داشتن مرجوعه قضایی به پلیس فتا مراجعه و اظهار داشت شخص ناشناسی با دسترسی به حساب کاربری تلگرامی وی اقدام به ارسال پیام به بستگان و آشنایان وی کرده است، با توجه به اهمیت موضوع پرونده مقدماتی با هماهنگی و تعاملات لازم با مقام قضایی تشکیل و رسیدگی آن در دستور کار این پلیس قرار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به ثبت اظهارات و ارائه مستندات توسط شاکی و بررسی‌های مقدماتی و اقدامات تخصصی و پلیسی صورت گرفته توسط کارشناسان این پلیس شیوه دسترسی به حساب کاربری تلگرام شاکی مشخص شد و کارشناسان پلیس فتا به سرنخ‌های مهمی در این زمینه دست یافتند.

وی بیان کرد: با توجه به حساسیت پرونده، کارشناسان این پلیس با بررسی دقیق و سریع پرونده و انجام اقدامات فنی و خاص پلیسی مستندات لازم را جمع‌آوری کرده و در نهایت این متهم سایبری شناسایی و برای اجرای دستور مقام قضایی به این پلیس احضار شد.

صادقی با اشاره به اینکه کارشناسان پلیس، مستندات و ادله‌های دیجیتال را در برابر متهم قرار دادند، ابراز داشت: متهم در تحقیقات مقدماتی منکر هر گونه جرم انتسابی شده بود و با سخنان گمراه کننده قصد فریب پلیس را داشت، در مواجه شدن با مدارک، مستندات و ادله دیجیتال جمع‌آوری شده لب به سخن گشود و به بزه ارتکابی اعتراف و اظهار کرد با روش‌های خاصی اقدام به دریافت کد ۵ رقمی تلگرامی شاکی کرده و با ورود به حساب کاربری وی اقدام به ارسال پیام ‌کرده است.

وی تصریح کرد: غفلت، سهل انگاری و عدم رعایت نکات امنیتی توسط کاربران در فضای مجازی به خصوص شبکه‌های اجتماعی می‌تواند زمینه‌ساز دسترسی غیرمجاز به حساب‌های کاربری شهروندان شود که فرصت سوءاستفاده را برای افراد سودجو و مجرمان سایبری فراهم می‌کند و در همین زمینه پرونده‌هایی در پلیس فتا تشکیل شده است.

رییس پلیس فتا استان سمنان فعال‌سازی احراز هویت دو مرحله‌ای را عاملی برای مقابله با نفوذ مجرمان سایبری به حساب کاربری شهروندان دانسته و به کاربران فضای مجازی توصیه کرد: این‌ یک نوع لایه امنیتی است که در هنگام ورود به ‌حساب کاربری وارد عمل می‌شود، سپس از کاربران خواسته می‌شود که کدی که بر روی شماره تلفن شخصی آنها ارائه ‌شده است را  وارد کنند از این‌ رو کار برای نفوذ به حساب تلگرامی کاربران توسط هکرها بسیار مشکل می‌شود.

صادقی خاطرنشان کرد: حضور ناآگاهانه و بدون رعایت اصول ایمنی کاربران در این فضا، آسیب‌های فراوانی را به دنبال خواهد داشت و کارشناسان سایبری این پلیس همواره با اشراف و تسلط کامل بر فضای مجازی با مزاحمان و متخلفان اینترنتی برخوردی قاطع خواهند داشت.

رییس پلیس فتا استان سمنان به ناقضان حریم خصوصی هشدار داد و گفت: پلیس فتا با ناقضان حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی به شدت برخورد می کند و خدشه به امنیت کاربران در فضای مجازی خط قرمز پلیس فتا است.

هموطنان می‌توانند آخرین آموزش‌های لازم و هشدارهای سایبری را از طریق پل ارتباطی سایت پلیس فتا به آدرس اینترنتی www.cyberpolice.ir; دریافت کنند، ضمن آن‌ که در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به بخش مرکز فوریت‌های سایبری بخش گزارش مردمی اعلام کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.