اولین و مهمترین معیار انتخاب داوطلب اصلح پای‌بندی او به چارچوب و ضوابط قانونی است و داوطلبی که در تبلیغات خود طبق قانون عمل نکند باید در انتخاب چنین نامزدی کمی تامل و تعلل کرد و مسوولان استان سمنان نیز با جدیت برای برگزاری انتخاباتی سالم و با مشارکت حداکثری در برخورد با تخلفات انتخاباتی در تلاش هستند.

مطابق ماده ۶۵ قانون انتخابات، هرگونه تخریب، هتک حرمت و حیثیت نهادها، افراد و یا نامزدها از سوی نامزدهای انتخاباتی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی توسط نامزدها، دیوارنویسی، تخریب یا پاره کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، اخلال و برهم زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها، استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی و استفاده از بلندگو در خارج از محیط سخنرانی توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جرم است و از جمله تخلفات در تبلیغات انتخاباتی محسوب می‌شود که باید مورد رصد چشم تیزبین مردم برای انتخاب نماینده اصلح باشد.

متخلفان در تبلیغات انتخاباتی علاوه بر مجازات‌های مقرر در قوانین مربوطه به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس نیز محکوم می‌شوند.

زیباسازی فضای شهر با هزینه از بیت‌المال انجام شده و طرفداران داوطلب کسب کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی نباید برای جلب نظر و توجه مردم برای انتخابش دست به دیوارنویسی و تخریب فضای شهری بزند، بدون شک چنین اقدامی از سوی طرفداران داوطلب ها نیز پذیرفتنی نیست و مورد نکوهش مردم فهیم و نکته سنج سمنان و مسوولان  است.

داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی هفت روز و هشت ساعت فرصت دارند با ارایه برنامه عملیاتی خود با احترام به شعور مخاطبان و به دور از شعارزدگی برای چهار سال نمایندگی، اعلام و تبلیغات انجام دهد.

به گفته کارشناسان با ارتقای سطح علمی و آگاهی جامعه، داوطلبی می‌تواند کرسی نمایندگی در مجلس‌شورای اسلامی را از آن خود کند که  تبلیغات هدفمند و اغناءکننده افکارعمومی به دور از تخریب داشته‌باشد و در این بین فضای مجازی با توجه به نفوذی که در خانواده‌ها و جامعه امروز پیدا کرده است، به زمینه ای برای تبلیغات هدفمند با ضریب نفوذ بالا تبدیل شده است.

۱۵۸ نفر برای نامزدی در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان ثبت نام کرده بودند و شورای نگهبان با درخواست انتقال سه نفر از نامزدهای انتخاباتی به حوزه‌های انتخابیه استان سمنان موافقت کرد و در نهایت اکنون ۸۰ نفر برای چهار کرسی نمایندگی مردم استان سمنان در مجلس شورای اسلامی رقابت می کنند.

عملکرد تبلیغاتی معیاری در انتخاب نماینده اصلح

فاطمه اکرمی یکی از جوانان سمنانی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: داوطلبی که در فرصت تبلیغات، به جای تبیین برنامه‌های خود به دور از شعارزدگی، به تخریب دیگران بپردازد، باید تامل کرد.

وی ادامه داد: انتخاب نماینده مجلس در  واقع به معنی انتخاب فردی اصلح  برای تصمیم‌گیری و ساخت ایرانی آباد است و به فرموده بنیان‌گذار انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) مجلس در راس امور است و مردم باید با تحقیق، دقت و تیزبینی در رفتار و عملکرد داوطلب و طرفدارانش، نماینده اصلح را انتخاب کنند.

این جوان سمنانی اظهار داشت: رفتار تبلیغاتی داوطلبان را بررسی می کنم و یکی از معیارهایم برای انتخاب نماینده، در کنار بررسی چشم‌انداز عملکرد داوطلب و برخورد او با رقیبانش، همین نوع تبلیغات است، برخی داوطلبان برای جلب نظر مردم رقیب خود را تخریب می‌کند، این مساله بدون شک باید مورد توجه مسوولان برای برخورد با این دست تخلفات انتخاباتی باشد.

جامعه‌شناس و کارشناس رسانه در استان سمنان نیز گفت: یکی از معیارهای انتخاب نماینده اصلح پایبندی داوطلب به قوانین در دوره تبلیغات است و نقض کردن قوانین خود یک نمره منفی برای داوطلب محسوب می‌شود.

سید محمد شاهچراغ در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به ضرب المثل خشت اول گر نهد معمار کج، تا ثریا می رود دیوار کج، ابراز داشت: نماینده‌ اصلح باید به قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و اصول شرعی و دینی پایبند باشد و تخریب دیگران خارج از عرف و خلاف قاون است و مردم نیز این بداخلاقی را نمی‌پسندند.

جامعه‌شناس و کارشناس رسانه در سمنان یادآور شد: شور انتخاباتی و جلب آرای مردم برای رسیدن به کرسی نمایندگی نباید زمینه‌ساز عمل خلاف قانون شود، چرا که در چنین شرایطی فرد منافع شخصی را بر منافع عموم ترجیح می‌دهد.

شاهچراغ بیان کرد: مردم برای انتخاب نماینده اصلح باید در کنار توجه به برنامه‌های اعلامی از سوی داوطلب، به نوع برخورد و رفتارش در طول دوره تبلیغات توجه داشته باشند.

هفت روز فرصت تبلیغات داوطلبان نمایندگی در مجلس شورای اسلامی

رییس ستاد انتخابات استان سمنان گفت: نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تا ساعت هشت صبح روز پنجشنبه یکم اسفند  مهلت دارند فعالیت‌های تبلیغاتی برای انتخابات را ادامه دهند.

حبیب‌الله خجسته‌پور در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: تمام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم چهار حوزه انتخابیه استان سمنان موظف هستند راس ساعت هشت صبح پنجشنبه یعنی ۲۴ ساعت قبل از آغاز انتخابات، تمام فعالیت‌های تبلیغاتی را تعطیل کنند.

رییس ستاد انتخابات استان سمنان یادآور شد: هرگونه رفتار و فعالیت تبلیغاتی پس از زمان تعیین شده خلاف مقررات است و با آن مطابق قانون برخورد می‌شود.

نامزدهای کرسی مجلس یازدهم در استان سمنان پیش تر تبلیغات انتخاباتی را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی با راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌ها به ویژه در پیام رسان تلگرام آغاز کرده بودند که بنا بر اطلاعات رسمی تا کنون حدود ۶۰ گزارش تخلفاتی در ارتباط با این موضوع دریافت گردید.

نظارت و تلاش برای تامین امنیت نشست‌های تبلیغاتی

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان گفت: ستاد امنیت انتخابات استان برای برنامه‌های قبل از برگزاری انتخابات و در زمان مجاز تبلیغات، برای تامین امنیت نشست‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی برنامه‌ریزی کرده است.

 حسن اسلامی راد در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: تدابیر و اقدام‌های لازم برای تامین امنیت قبل، هنگام برگزاری و بعد از انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی انجام شده و استان سمنان آماده برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور است.

وی با اشاره به این که بر اساس قانون، مسوولیت تامین امنیت مراحل مختلف انتخابات با ستاد امنیت انتخابات استان است گفت: دستگاه‌های امنیتی در این ستاد عضویت دارند و اکنون این ستاد در استان سمنان و شهرستان‌ها شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برای تامین امینت انتخابات قبل، هنگام برگزاری و بعد از انتخابات برنامه‌ریزی و تقسیم وظایف بین دستگاه‌های عضو ستاد امنیت انتخابات انجام شده و هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان بیان کرد: در زمان برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تمام شعبه‌های اخذ رای تحت حفاظت هستند و صندوق‌ها نیزبه منظور حفظ رای مردم در شرایط امن و تحت نظارت قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: فضای مجازی به منظور تامین امنیت انتخابات رصد می‌شود و هیچ حرکتی از چشمان نیروهای امنیتی پنهان نیست و تخلفات به مراجع مربوطه گزارش می‌شود.

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری سمنان تاکید کرد: داوطلبان در چارچوب قانون به تبلیغات بپردازند.

وی یادآور شد: ستاد امنیت انتخابات استان سمنان برای تامین امنیت و حضور پرشور مردم در روز انتخابات مجلس شورای اسلامی پای صندوق رای نظم و انضباط ترافیکی را هم مدنظر قرار داده است.

تدوین سند مقابله با جرائم انتخاباتی در استان سمنان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان گفت: سند تدابیر و اقدام‌های پیشگیرانه و مقابله با جرائم انتخاباتی در استان سمنان تدوین شد.

علی دارینی ابراز داشت: بر اساس سند تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و مقابله با جرائم انتخاباتی در گام اول توجیه و هشدار به سوء استفاده کنندگان از مطبوعات و فضای مجازی داده می‌شود و در مرحله بعدی برخورد جدی و قاطع با متخلفان انجام می‌شود.
وی بیان کرد: رسانه‌ها و مطبوعات رصد می شوند و در صورت تخلفات انتخاباتی در مرحله اول تذکراتی داده می شود و در مراحل بعدی برخورد جدی و قاطع صورت می‌گیرد.
وی تاکید کرد: هدف از بومی‌سازی سند تدابیر و اقدامات پیشگیرانه و مقابله با جرائم انتخاباتی تامین سلامت و امنیت انتخابات است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان سمنان یادآور شد: افراد در فضای مجازی، مطبوعات و رسانه و داوطلبان در چارچوب قانون عمل کنند تا با رعایت عدالت و انصاف انتخابات سالمی را در پیش رو داشته باشیم.
دارینی خاطرنشان کرد: تکرار تخلف پس از تذکر بخشودنی نیست و با جدیت و براساس قانون با افراد متخلف برخورد می‌شود.


با تبلیغات غیرقانونی نامزدها در سمنان برخورد می‌شود

فرماندار سمنان با تاکید بر ضرورت انجام تبلیغات انتخاباتی در چارچوب مقررات، گفت: تبلیغات محیطی مغایر با قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی در این شهر امحا می‌شود.

سید عباس دانایی در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: تبلیغات انتخاباتی در شهر  باید در اندازه و نقاط شهری تعیین شده انجام شود و خلاف این موارد تخلف محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس بند ۹ ماده ۶۵ قانون هرگونه آثار تبلیغات داوطلبان با هر نوعی تا ابعاد ۵۰ در ۷۰ سانتیمتر آزاد است و همچنین دیوارنویسی و نصب تبلیغات روی داربست‌ها به غیر از مکان‌های تعیین شده از سوی شهرداری تخلف محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر ممنوعیت تشکیل ستاد انتخاباتی بدون نشانی و اعلام به ستاد انتخابات، تصریح کرد: بر اساس ابلاغ وزیر کشور، شهر سمنان دارای سه منطقه است و نامزدها می‌توانند سه ستاد در شهرستان سمنان تشکیل دهند.

دانایی خاطر نشان کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس باید مشخصات مسوولان ستاد و نشانی ستادهای خود را به فرمانداری اطلاع دهند.

فرماندار سمنان یادآور شد: ۱۹۵ شعبه اخذ رای برای حوزه انتخابیه سمنان مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی پیش بینی شده که از این تعداد ۱۳۶ شعبه اخذ رای مربوط به سمنان،۳۹ شعبه مربوط به مهدیشهر و ۲۰ شعبه مربوط به سرخه است.

وی اضافه کرد: تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی از بامداد پنجشنبه ۲۴ بهمن آغاز شد و داوطلبان هفت روز و هشت ساعت فرصت تبلیغات دارند.

فرماندار سمنان با اشاره به قانون شفافیت مالی و تاکید بر تسریع نامزدها در بازگشایی حساب بانکی و معرفی نماینده مالی به ستاد انتخابات برای ثبت در سامانه جامع، بیان کرد: بی‌توجهی به این قانون تخلف نامزد محسوب می‌شود.

فضای مجازی برای جلوگیری از تخلفات انتخاباتی رصد می‌شود

دبیر هیات نظارت بر انتخابات استان سمنان گفت: به منظور پیشگیری از تخلفات انتخاباتی، فضای مجازی به صورت کامل و جدی در این استان رصد می‌شود.

قاسم شریفی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف انتخاباتی، مراتب را به صورت مستند به هیات بازرسی انتخابات استان سمنان گزارش دهند.

وی، با اشاره به رصد رفتار داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان سمنان، تصریح کرد: در صورت مشاهده یا گزارش، تحرکات خلاف و یا خارج از مسیر قانونی هر یک از داوطلبان، برای جلوگیری از بروز هرگونه قانون‌شکنی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر هیات بازرسی بر انتخابات استان سمنان ادامه داد: عملکرد مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی این استان نیز برای جلب اعتماد مردم به منظور برگزاری انتخاباتی پرشور رصد می‌شود.

شریفی، بر اطلاع رسانی شفاف و بدون تخلف با داشتن آگاهی کامل از مسایل اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و علمی در جریان انتخابات تاکید و اضافه کرد: برگزاری انتخاباتی سالم و با حضور حداکثری مردم نیازمند همکاری اقشار مختلف جامعه است.

وی خاطرنشان کرد: همکاری قشر تحصیلکرده، خبرنگاران و اصحاب رسانه، مدیران، مسوولان گروه‎ها و کانال‌های فعال در فضای مجازی در زمینه برگزاری انتخاباتی سالم و بدون حاشیه ضرورت دارد.

دبیر هیات بازرسی بر انتخابات استان سمنان، به حساسیت این برهه از زمان اشاره و اضافه کرد: برگزاری انتخاباتی سالم، کم حاشیه و یا بدون حاشیه، بهترین راه برای جلوگیری از تحقق اهداف دشمنان برای ضربه به نظام جمهوری اسلامی ایران است که به همراهی تمام بخش های جامعه نیازمند است.

تعیین ۵۰ نقطه شهری برای تبلیغات انتخاباتی در سمنان

معاون خدمات شهری شهرداری سمنان گفت: ۵۰ نقطه شهری در میدان‌های اصلی و معبرهای پرتردد شهر سمنان برای تبلیغات محیطی داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته شده است.

جواد نجاریانی در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به اینکه امروزه بینش سیاسی مسئولان و نامزدها افزایش یافته و استفاده از اعلامیه‌های کاغذی و بنرها در شهر محدود شده و داوطلبان به تبلیغات اینترنتی و فضای مجازی روی آورده‌اند افزود: شهرداری سمنان ۵۰ جایگاه ویژه تبلیغات انتخاباتی در میدان ها و معابر شهری به منظور نصب پوستر و  تراکت در مناطق سه گانه شهری تعبیه کرده است.

 معاون خدمات شهری شهرداری سمنان تاکید کرد:  اصول تبلیغات محیطی  از سوی داوطلبان نمایندگی مجلس و عموم شهروندان مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: نوشتن هرگونه متن تبلیغات انتخاباتی روی دیوارهای شهر، پایه‌های پل‌ها و تقاطع‌های غیرهمسطح مصداق تخریب اموال عمومی است.

وی تصریح کرد: تبلیغات انتخاباتی به صورت دیوارنویسی موجب تخریب و آسیب رساندن به سیمای بصری شهر شده و پس از انتخابات شهرداری باید از بیت‌المال برای پاکسازی این مناطق استفاده کند.

معاون خدمات شهری شهرداری سمنان خاطرنشان کرد: اموال عمومی متعلق به همه شهروندان است و آسیب به آنها تجاوز به حقوق شهروندان محسوب می شود.

نجاریانی با تاکید بر رعایت زیبایی شهر در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی افزود: افرادی که در تبلیغات برای انتخابات پیش رو فعالیت می کنند از نصب هرگونه داربست ، تبلیغات اتوبوس شهری و هرگونه شعارنویسی و دیوارنویسی برای معرفی داوطلبان خودداری کنند.

معاون خدمات شهری شهرداری سمنان بیان کرد: شهرداری سمنان مانند دوره های مختلف، در کنار دیگر نهادهای شهرستان و دستگاه‌های مجری امر انتخابات، اقدامات لازم برای  فضاهای تبلیغاتی، فراهم سازی امکانات لازم برای تبلیغات و امحاء و پاکسازی فضاهای بصری شهر بعد از انتخابات را در دستور کار قرار داده است.

مشارکت حداکثری در انتخابات در واقع تایید مقبولیت، مشروعیت و محبوبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و سیلی محکم  برای دشمنان و بدخواهان کشور است و مسوولان استان سمنان با تامین امنیت انتخابات و مردم با شکوه حضور پای صندوق های رای و انتخاب نماینده اصلح می توانند آینده روشنی برای جامعه رقم بزنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.