این همایش در قالب چهل و پنجمین نشست «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان سمنان در سالن جلسات سازمان تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد.
مدیرحوزه علمیه خواهران استان سمنان در حاشیه این همایش در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: کشور ما در دهه‌های گذشته با شتاب فراوان در مسیر اشتباه کاهش زاد و ولد و در نتیجه کاهش جمعیت و افزایش نرخ سالمندی قرار گرفته است.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا صابریان ادامه داد: سیاست‌های کنترل جمعیت شرایط بحرانی را به وجود آورده است که برای برون رفت از این بحران باید هرچه سریع‌تر راهکارهای لازم را با انجام مطالعات و پژوهش‌های علمی به میدان عمل آورد.
وی بررسی شرایط جمعیتی کشور و بررسی راهکارهای برون رفت از شرایط بحرانی پیش رو را از جمله اهداف برگزاری همایش بحران خاموش جمعیت در ایران خواند و افزود: روند کاهش تعداد فرزندان خانواده، کشور را زیر خط جانشینی برده است که رشد منفی جمعیت جوان و افزایش جمعیت سالمند از نتایج این روند نادرست است.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان سمنان گفت: چاره اندیشی برای این بحران که کشور را با تهدید جدی رو به رو ساخته است باید از اولویت‌های نهادها و دستگاهای اجرایی باشد تا بحران‌هایی چون بحران سالمندی و بحران‌های اقتصادی شدید کنترل شود.
صالح قاسمی دبیر کارگروه جمعیت مرکز ماهر بسیج نیز در این همایش به تبیین شرایط جمعیتی در کشور پرداخت و اضافه کرد: مردم ایران باید بدانند در صورت حل نشدن بحران جمعیتی کشور، باید منتظر پدیده «انقلاب خانوادگی» باشند که پیامدهای بسیار ناگواری دارد.
این محقق ادامه داد: امروز حدود ۹ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند که این رقم با گذشت تنها ۳۵ سال به بیش از ۳۰ درصد می‌رسد و ایران را رکورددار سرعت سالمندی در دنیا کرده است.
وی دگرگون شدن ساختار خانواده و خارج شدن خانواده از کارکردهای اصلی خود مانند فرزندآوری را از جمله پیامدهای انقلاب خانوادگی در ایران ذکر کرد.
این پژوهشگر اجتماعی ادامه داد: ۱۰ درصد جمعیت فعلی در ایران، بالای ۶۰ سال سن دارند و سالمند محسوب می‌شوند.
وی به بحران خاموش باروری در ایران اشاره و اضافه کرد: جمعیت ۱۵ تا ۲۴ سال ایران تا سال ۲۰۳۰ به کمترین میزان خود می رسد و جمعیت بالای ۴۰ سال ۱۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.
وی افزود: همزمان با این رویدادها، روند انقلاب خانوادگی و انقلاب جنسی نیز در کشور ما در حال وقوع است و مدیریت پشت پرده این جریان در دستان پلید دشمنان است.
وی به بالا رفتن سن ازدواج و آمار ناباروری به واسطه عواملی چون بیوتروریسم و سیستم ‌های عقیم‌سازی در کشور اشاره و بیان کرد: شرایط مذکور سبب چهار برابر شدن نرخ ناباروری در ۲۵ سال اخیر ایران شده است و از هر ۱۰ زوج ۲ زوج نابارور هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه شایعه سن سالم باروری در خانم ها بین ۲۵ تا ۳۵ سال نیز از دیگر عوامل کاهش زاد و ولد در کشور است، گفت: این درحالی است که بر اساس تحقیقات در دنیا سن باروری از ۱۷ سالگی شروع می شود و از سن ۱۹ سالگی تا ۴۲ سالگی را سن اوج باروری می‌دانند.
معاون فرهنگی تربیتی حوزه علمیه خواهران استان سمنان نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این همایش با اشاره به بحران جمعیت در کشور، گفت: الگوی فرزندآوری در کشور با توجه به تجربیات گران‌بها و بی‌بدیل اسلامی باید ارتقا یابد.
معصومه کمشه‌کمر بیان کرد: از محورهای مهم در آیات قرآن و روایات، موضوع خانواده و جمعیت اســت که می‌توان با استفاده از این گنجینه‌ها به سمت حل بحرانی که کشور را در معرض خطر قرارداده است، رفت.
وی ارتقا سلامت خانواده، افزایش نرخ باروری، تعادل و تناسب جمعیت را از مهمترین مسائل فعلی کشور خواند و افزود: تبیین و توسعه الگوی سلامت خانواده و فرزندآوری مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و فرهنگی ایرانی اسلامی ضرورتی است که همه ارگان‌ها و نهادهای فرهنگی جامعه باید به آن توجه داشته باشند.
سلسه نشست‌های «انقلاب اسلامی، مخاطرات امروز و فردا» به همت موسسات و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در استان‌های مختلف کشور برگزار می‌شود.
نشست چهل و پنجمین نیز با موضوع«توصیه هفتم رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم» در استان سمنان به همت مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان در نوبت صبح و عصر تحت همایش برگزاری شد.
اساتید، طلاب و مبلغان سطوح سه و چهار حوزه علمیه خواهران استان سمنان در این نشست حضور دارند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.