اسماعیل عرب معصومی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، ابراز داشت: امسال اقدام‌های بیابانزدایی با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در وسعت ۸۱۳ هکتار از عرصه‌های ملی شهرستان گرمسار با پیشرفت ۶۰ درصد در حال اجرا است.

وی ادامه داد: نهال‌کاری، آبیاری و مراقبت، مدیریت‌ روان‌آب، بذرپاشی، ایجاد بادشکن و مدیریت قرق و چرا، از جمله اقدام های بیابانزدایی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: ۴۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی گرمسار در ۲ سال گذشته نهال‌کاری شد که منابع طبیعی و آبخیزداری موظف به آبیاری نهال تا سه سال است و امسال از محل صندوق توسعه ملی ۷۰۰ میلیون ریال برای انجام این کار اختصاص یافت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار یادآور شد: امسال  با تامین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی در اراضی بیابانی این شهرستان اقدام‌های مختلف بیابانزدایی مانند نهال‌کاری در وسعت۲۰۰ هکتار و مدیریت هرزآب در وسعت  ۱۵۰هکتار انجام شد.

وی تصریح کرد: وسعت عرصه‌های بیابانی شهرستان گرمسار ۲۸۴ هزار و ۸۷۳ هکتار است که از این وسعت ۱۵ هزار و ۴۱۳ هکتار را کانون بحرانی فرسایش بادی تشکیل می‌دهد که این میزان وسعت کانون‌ بحرانی بیش از پیش ضرورت اجرای طرح‌های بیابانزدایی در این شهرستان را آشکار می‌کند.

عرب معصومی اظهار داشت: از مجموع ۲۸۴ هزار و ۸۷۳ هکتار عرصه بیابانی گرمسار، ۱۶ هزار هکتار تحت تاثیر فرسایش بادی است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گرمسار خاطرنشان کرد: در دهه اخیر به منظور بیابانزدایی در وسعت ۱۰ هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های بیابانی این شهرستان جنگل دست‌کاشت ایجاد شده است.

گرمسار غربی‌ترین شهرستان استان سمنان و دارای وسعت پنج هزار و ۱۸۲ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۷۰ هزار نفر است، این شهرستان از شمال به دماوند، از غرب به ورامین، از شرق به شهرستان آرادان و از جنوب به کویر مرکزی محدود می‌شود و در ۱۱۰ کیلومتری مرکز استان سمنان واقع است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.